Permalänk
Medlem

Var köpa laptop-batteri?

Fick för ett tag sedan en Dell 5491 utan batteri och hårddisk. Tänkte nu försöka fixa till den som enklare Roblox-dator till en 8-åring. Hårddisk är lätt, men hur gör man med batteri? Ett "kompatibelt" kostar runt hälften av "original"och det finns en del olika säljare.
Givet åldern så kanske man inte ska lägga allt för mycket på den?

Permalänk
Medlem

Behöver den köras på batteri? Antar att den kan användas utan, så jag hade skippat batteri.

Har dålig erfarenhet av ett kompatibelt till en Thinkpad, det slutade ta laddning när det laddats ur för mycket.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ta ut batteriet och låt den bara köras på ström istället.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Behöver den köras på batteri? Antar att den kan användas utan, så jag hade skippat batteri.

Har dålig erfarenhet av ett kompatibelt till en Thinkpad, det slutade ta laddning när det laddats ur för mycket.

Skrivet av Sarato:

Ta ut batteriet och låt den bara köras på ström istället.

Tack. Egentligen behöver den nog inte köras på batteri. Är mest orolig för att det ska bli gnälligt ifall han någon gång glömmer bort det och vill ta med datorn till ett annat rum, drar ut sladden och ja.... Men får kanske börja så och behövs det så kan jag fixa batteri då.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på detta också till en MacBook 2010 (ej PRO utan den vita plast unibody).

Originalbatteriet är på 60% hälsa.

Finns på amazon för strax under 400kr från olika säljare. Equipit.se säljer för 549kr och något annat ställe som säljer batterier tog 1049kr.

Köpte datorn för 800kr så vill inte gärna lägga allt för mycket.

Någon som vet bra ställe?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Aene:

Fick för ett tag sedan en Dell 5491 utan batteri och hårddisk. Tänkte nu försöka fixa till den som enklare Roblox-dator till en 8-åring. Hårddisk är lätt, men hur gör man med batteri? Ett "kompatibelt" kostar runt hälften av "original"och det finns en del olika säljare.
Givet åldern så kanske man inte ska lägga allt för mycket på den?

antingen så köper du Dell orginal ~900-1000:- och får vad som står på etiketten på batteriet.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09V15HJ2T/ref=sr_1_1?keywords=...
(eventuellt orginalbatteri men ingen garanti)

eller så köper du ett uppenbart kinesiumkopia och får ett batteri som kanske inte börjar brinna och kan ha rätt spec på klisterlappen men troligen inte äns i närheten.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0768CXW8F/ref=sr_1_4?keywords=...

eller som tidigare skrivit kör utan batteri och grabben får hålla sig till att köra med laddaren inpluggad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

En del laptop går inte på fullt om de inte har batteri samtidigt även om de är alltid anslutna till laddare - en del thinkpad är designade på det sättet att de vill kunna ta pulsmässig toppförbrukning med batteriström på ms och sekundnivå när laddaren inte riktigt orka med, och finns inte batteriet alls eller förklarad död så klockas de ned till nära oanvändbar hastighet av BIOS:et

du får kolla hur din dator beter sig, men har den bättre propp och Nvidia-kort i sig så vill de har mycket ström när de kör spel och annat krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

En del laptop går inte på fullt om de inte har batteri samtidigt även om de är alltid anslutna till laddare - en del thinkpad är designade på det sättet att de vill kunna ta pulsmässig toppförbrukning med batteriström på ms och sekundnivå när laddaren inte riktigt orka med, och finns inte batteriet alls eller förklarad död så klockas de ned till nära oanvändbar hastighet av BIOS:et

du får kolla hur din dator beter sig, men har den bättre propp och Nvidia-kort i sig så vill de har mycket ström när de kör spel och annat krävande.

Det där med ThinkPads har nog mer att göra med att Lenovo bara skickar med en 45W laddare. Om man använder en 65W laddare borde den inte behöva använda batteriet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Så min fru har en laptop där batteriet är dött (0%) och vill/ville köpa ett nytt. Vi argumenterade lite om det (bråkade) där jag sa att alla är fejk osv.

Detta är originalbatteriet på vågen:
https://img001.prntscr.com/file/img001/_6F-tI2BRB6vjNq3H5LIJg...

Detta är det hon fick:
https://img001.prntscr.com/file/img001/uDDEYupCRYqQGNWl7ljLeQ...

Vad tror ni? Inte bara väger det 80% av originalet med dom utlovar också samma dåliga rating på 42 Wh, men den storleken skulle man kunna lätt få ett som är 60 - 80 Wh.

Permalänk
Skrivet av iMatter:

Så min fru har en laptop där batteriet är dött (0%) och vill/ville köpa ett nytt. Vi argumenterade lite om det (bråkade) där jag sa att alla är fejk osv.

Detta är det hon fick:

Vad tror ni? Inte bara väger det 80% av originalet med dom utlovar också samma dåliga rating på 42 Wh, men den storleken skulle man kunna lätt få ett som är 60 - 80 Wh.

Luktar kinesiumkopia lång väg troligen har det de billigaste battericellerna på denna jord
typ som dessa.

finns en anledning till att de stora märkena inte lyckas typ klämma i mer än typ 1/3 i samma batterier så spec som ska tas med typ 5 lastbilar salt.

bara vikten skvallrar ju om att det högst troligen inte har mer än max 80% av kapasiteten om äns det så troligen närmre runt 30Wh men visst kan ju vara ett guldkorn men högst tveksamt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Luktar kinesiumkopia lång väg troligen har det de billigaste battericellerna på denna jord
typ som dessa.
https://img.joomcdn.net/49dbb567ee93d757463d91a87fb4778c8a9be994_original.jpeg

finns en anledning till att de stora märkena inte lyckas typ klämma i mer än typ 1/3 i samma batterier så spec som ska tas med typ 5 lastbilar salt.

bara vikten skvallrar ju om att det högst troligen inte har mer än max 80% av kapasiteten om äns det så troligen närmre runt 30Wh men visst kan ju vara ett guldkorn men högst tveksamt.

Men finns det något sätt att få original till gamla Mac? Vet inte hur andra tillverkare är men när Apple klassar en produkt som obsolete så kan man inte längre få tag på några reservdelar från dem. Så frågan då blir vilken kopia är ok och hur vet man det?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Men finns det något sätt att få original till gamla Mac? Vet inte hur andra tillverkare är men när Apple klassar en produkt som obsolete så kan man inte längre få tag på några reservdelar från dem. Så frågan då blir vilken kopia är ok och hur vet man det?

Apple har väl typ aldrig tillhandahållit orginaldelar vad jag vet mer än till sina egna reparatörer så allt du köper är kopior eller delar från slaktade enheter.

så högst troligt är det kopior som gäller och huruvida du hittar ett ok batteri är upp till att googla vilka tillverkare som gör bra batterier till den och hoppas på att ryktet stämde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

Detta är det hon fick:

Det där ser ut som en classic kina kopia rakt av.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X