Cooler Master MasterLiquid Lite 240 sönder?

Permalänk
Medlem

Cooler Master MasterLiquid Lite 240 sönder?

Hej,
Jag har en ryzen 5900x cpu som kyls med Cooler Master MasterLiquid Lite 240 (4 år gammal) som nu avger ett mystiskt ljud. Det är ett tickande ljud som jag kan likna med att en liten ledning ligger för nära en fläkt och får ett skrapande ljud. Jag har gjort en snabb felsökning och kopplat bort chassifläktarna där jag sedan startat upp pc:en. Trodde först det kom från grafikkortet men det gjorde det inte. Temperaturen är fortfarande bra, Idle ligger den på 35 grader celsius och 65 grader celsius vid gaming (Star Citiziens) Min fråga är om det finns något sätt för att laga/rengöra AIO kylare? Om inte, vilken kylare är den mest kostnadseffektiva att köpa som gör jobbet att kyla en amd 5900x cpu? är öppen för luftkylning också.

Mvh zapp

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Försvann ljudet när du kopplade ut chasifläktarna? Försvinner ljudet om du kopplar ut fläktarna på radiatorn?

Det kan vara ett lager i någon fläkt som är dålig, då kan man testa att smörja lagret om det är möjligt eller byta ut fläkten. Kylaren, dvs pumpen, i sig är inte trasig eftersom du har bra temperaturen på processorn och en död pump skulle ge symptom i form av att processortemperaturen hade skenat iväg tills datorn stänger av sig själv.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Försvann ljudet när du kopplade ut chasifläktarna? Försvinner ljudet om du kopplar ut fläktarna på radiatorn?

Det kan vara ett lager i någon fläkt som är dålig, då kan man testa att smörja lagret om det är möjligt eller byta ut fläkten. Kylaren, dvs pumpen, i sig är inte trasig eftersom du har bra temperaturen på processorn och en död pump skulle ge symptom i form av att processortemperaturen hade skenat iväg tills datorn stänger av sig själv.

Tack för ditt svar, skall se om jag komma åt och smörja/byta ut fläkten 😁👍

Mvh Andreas Gren