Permalänk
Medlem

Dålig uppkoppling trots Xpol

Hello!
Har skaffat mig en xpol poynting A0016 för att lägenheten och mobilabredbandet suger!
Men trots att jag har denna inkopplad till mitt modem Huawei (SoyeaLink) B53 så ligger jag ändå på 7,05 Mbit/s och innan på 7,65 i nerladdning. Är det något mer jag måste göra med Xpolen för att den ska bli snabbare?
Just nu använder jag mig av Comviq mobila nät men ska byta till 3 då de erbjuder bättre täckning här mitt i storstaden.

Permalänk

riktat den i rätt riktning dvs mot närmsta 4g mast din leverantör sänder från?

om nej isf ta reda på var masten står och riukta den mot den.

mycket bråte mellan antennen och telemasten? hus, träd, berg?

iom att du skriver lägenhet så antagligen ett par hus imellan inte så mycket man kan göra något åt då mer än att försöka montera den så du har så lite skymd sikt som möjligt till masten

sen såklart frågan som alltid kommer.

säker på att du verkligen tittar på ett mått i Mbit/s och inte Mbyte/s?

7 Mbyte = 56 Mbit

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allram:

Hello!
Har skaffat mig en xpol poynting A0016 för att lägenheten och mobilabredbandet suger!
Men trots att jag har denna inkopplad till mitt modem Huawei (SoyeaLink) B53 så ligger jag ändå på 7,05 Mbit/s och innan på 7,65 i nerladdning. Är det något mer jag måste göra med Xpolen för att den ska bli snabbare?
Just nu använder jag mig av Comviq mobila nät men ska byta till 3 då de erbjuder bättre täckning här mitt i storstaden.

I stadsmiljö är omniantenner bättre. Riktantenner fungerar bäst utan reflekterande ytor och gillar öppna ytor och fri sikt till masten.
Kablarna till antenn skall inte vara för lång och du ska använda två antennkablar (Send/Recieve), vilket ditt moden verkar stödja såvitt jag an se från produktbilder.
Mobilt bredband bygger på best effort principen. Det betyder enkelt förklarat att tillgänglighet och hastighet linjeras i omvänd ordning mot antalet abonnenter på som ansluter till samma mast som dig. Det är såklart en förenkling men rent krasst, om du nu upplever konstant lägre bandbredd, så är risken stor att nätet inte tillräckligt utbyggd på den platsen. Här kan byte av operatör hjälpa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hey det står verkligen i Mbit/s jag har monterat den så att masten ger Xpolen full signal om jag ska förstå enheten korrekt.
Det är inget bråte eller dyligt emellan mast och enhet.

Jag kanske ska byta till 3 då det enligt min app visar att de har den bästa uppkopplingen. Men med min Xpol borde det bli något bättre uppkoppling eller ?

Permalänk

Lämna tillbaka antennen. Den har inte stöd för alla 4G banden i Sverige

Teknisk spec:
The XPOL-16 covers multiple LTE frequency bands, which includes the...
450 – 470 MHz
790 – 860 MHz
1710 – 2170 MHz

790 – 860 MHz är Band 20 Sverige
1710 – 2170 MHz är Band 1 och Band 3 Sverige

Det antennen inte täcker är Band 28/n28 samt band 7 som också används i Sverige

Det finns många olika frekvenser i luften och din 4G router låser till den som har bäst signalstyrka. I ditt fall det kanske är 800Mhz bandet varav du får "full" signal på det frekvensbandet.

Är du dessutom helt 100% säker att mobilmasten du har fri sikt är mot Tele2 masten? (som Comviq använder sig av)