Permalänk

Vpn och tillägg i webbläsare

Om jag skaffar NordVpn, hur kommer tillägg påverka min säkerhet, kan de läcka min ip-adress. Jag har firefox, hur kan de äventyra min säkerhet? Jag har tilläggen simple translate, disconnect, privacy badger, facebook container och Ublock Origin. Kan de kompromissa ip-adressen och är det meningen att man ska ha dessa avstängda när man har vpn. Jag är alltså inte insatt i säkerhet mer än att jag läst på internet och vill mest veta hur man kan skydda sin integritet på nätet.

Jag vill kunna se serier från andra länder och surfa utan att censur hindrar mig.

/Plommonkakan

tilägg
Permalänk
Skrivet av plommonkakan:

Om jag skaffar NordVpn, hur kommer tillägg påverka min säkerhet, kan de läcka min ip-adress. Jag har firefox, hur kan de äventyra min säkerhet? Jag har tilläggen simple translate, disconnect, privacy badger, facebook container och Ublock Origin. Kan de kompromissa ip-adressen och är det meningen att man ska ha dessa avstängda när man har vpn.

Jag vill kunna se serier från andra länder och surfa utan att censur hindrar mig.

/Plommonkakan

Ett VPN döljer vad du gör för din nätägare genom att det skapar en tunnel mellan din dator och deras servrar.
Det lägger potentiellt på en viss nivå av svårighet att identifiera specifikt din trafik genom att den blandas med trafiken från andra som använder samma utgångsnod från VPN-leverantören.

Problemet är om du är inloggad med sociala profiler eller betalar med ditt eget kreditkort eller gör annat som med stor säkerhet kan kopplas till din identitet medan du är ansluten till tunneln: Gör du saker som är straffbara nog att någon bestämmer sig för att börja samköra loggar från flera olika ställen är det plötsligt inte lika svårt att koppla handlingar till person.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ett VPN döljer vad du gör för din nätägare genom att det skapar en tunnel mellan din dator och deras servrar.
Det lägger potentiellt på en viss nivå av svårighet att identifiera specifikt din trafik genom att den blandas med trafiken från andra som använder samma utgångsnod från VPN-leverantören.

Problemet är om du är inloggad med sociala profiler eller betalar med ditt eget kreditkort eller gör annat som med stor säkerhet kan kopplas till din identitet medan du är ansluten till tunneln: Gör du saker som är straffbara nog att någon bestämmer sig för att börja samköra loggar från flera olika ställen är det plötsligt inte lika svårt att koppla handlingar till person.

Jag vet vad en vpn gör. Om jag inte är inloggad med sociala profiler eller gör något som kan kopplas till din identitet hur är det då? Frågan är mer om olika tillägg kan "läcka" någon uppgift. Måste man vara mer insatt eller finns det någon hänvisning till hur man ska göra.

Permalänk
Skrivet av plommonkakan:

Jag vet vad en vpn gör. Om jag inte är inloggad med sociala profiler eller gör något som kan kopplas till din identitet hur är det då? Frågan är mer om olika tillägg kan "läcka" någon uppgift. Måste man vara mer insatt eller finns det någon hänvisning till hur man ska göra.

Om du vet exakt vad tilläggen gör är det kanske ingen fara att information läcker men gör du det?

Om du är orolig; testa Tails. Men läs på så du ser om det täcker just ditt behov.
https://tails.boum.org/doc/about/warnings/index.en.html

Permalänk
Medlem

Hej @plommonkakan!
Välkommen till SweClockers!

Kan även vara intressant för dig att kika på en router-baserad VPN. Då körs all trafik, som går genom routern, via VPN:en. Du kan konfigurera det på olika sätt och kan vara like komplicerat om man inte är van, men det är ändå en bra lösning att överväga.

Visa signatur