"Övrigt" tar upp massa plats, hur rensa?

Permalänk
Medlem

"Övrigt" tar upp massa plats, hur rensa?

Hjälper en där utrymmet är slut på disken, "Övrigt" upptar 50+GB.
Jag är främst Windows-användare så jag undrar hur man kan rensa detta?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Var tittar du för att se "Övrigt"?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Ganska ofta är det Windowsuppdateringar som är utförda men ligger kvar som återställnings filer. Om man kör diskrensnings funktionen så går det att ta bort dessa filer. Administationsverktyg / Diskrensning. Klicka i Rensa systemfiler. Har man inte använt denna funktion på en längre tid blir man väldigt förvånad över hur mycket plats man kan återvinna.

EDIT. Kopplade inte att det var under Mac denna fråga låg. (Det gick lite snabbt.)

Fel operativ
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Ganska ofta är det Windowsuppdateringar som är utförda men ligger kvar som återställnings filer. Om man kör diskrensnings funktionen så går det att ta bort dessa filer. Administationsverktyg / Diskrensning. Klicka i Rensa systemfiler. Har man inte använt denna funktion på en längre tid blir man väldigt förvånad över hur mycket plats man kan återvinna.

Den här tråden ligger under Apple Mac, så tror inte Windows har något med detta att göra

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Var tittar du för att se "Övrigt"?

Gå upp på äpplet i vänsterhörnet/om den här datorn/lagring.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

Disk drill och Omni sweeper är två program jag använt för att identifiera filer som tar upp oönskad plats på hårddisken.
https://www.omnigroup.com/more
https://www.cleverfiles.com/disk-usage-mac.html

Permalänk
Medlem

Det kan låta dumt men har du startat om datorn? Vid omstart tas ju en del systemfiler bort, som inte behövs längre.

Omni är bra för att se filer på Mac, som sagts innan.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Det överlägset vanligaste när ”Övrigt” tar upp en massa plats är att det är backuper från Time Machine. Den backar upp alla ändringar lokalt om backupdisken inte finns tillgänglig. Koppla in backupdisken och låt den göra sitt jobb, alternativt se till att Time Machine är avstängt om du nu inte vill ha backuper.

Visa signatur

5900X | 6700XT