Behöver installera drivrutiner efter ominstallation av win 10 pro

Permalänk
Medlem

Behöver installera drivrutiner efter ominstallation av win 10 pro

Hej,

jag har en lite äldre laptop som jag ominstallerat med win 10 pro. Om jag minns rätt från förr så installerade Windows rätt drivrutiner automatiskt och allt flöt på (om jag minns rätt). Men nu har det varit rätt bökigt... jag laddade ner alla drivrutiner från acers hemsida till en mapp och körde enhetshanteraren för att uppdatera manuellt och lät Windows söka igenom mappen med alla drivrutiner för att välja själv - då det saknades .exe filer och oklart vilka enheter som inte installerats automatiskt. Det gick att få till ljud och lite annat på detta sättet, men problemet är att 4st enheter inte ens blev installerade efter detta och ligger kvar i enhetshanteraren. Någon som vet hur jag kan installera dom? 🤔

Acer Swift 5 SF515-51T
Här är sidan för min laptop med drivisar från Acer: https://www.acer.com/se-sv/support?search=SF515-51T&filter=gl...

Jag har bifogat en bild på de enheter som inte installerats. Med på bilden syns också windows update - valfria uppdateringar. Där visas en del drivrutiner men jag vet inte vilken jag bör prova. Jag vill ju inte gärna prova installera en drivrutin från 2018 i onödan 🤷‍♂️

Någon vänlig skäl som har koll på det här och kan hjälpa mig? Tips att prova mottages gärna 🙏

MVH/Flamur

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Bara bocka i alla valfria uppdateringar och sök sen upp nyare, på tillverkarnas websida, för respektive enhet om du vill och behöver nyare drivrutin.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Bara bocka i alla valfria uppdateringar och sök sen upp nyare, på tillverkarnas websida, för respektive enhet om du vill och behöver nyare drivrutin.

Är det enda sättet alltså? Kände så klumpigt och konstigt att göra så då windows installerat senaste drivisarna för grafik och bluetoothen 😢

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk
Medlem

Jag lät win installera några där och då försvann de okända enheterna. Så det gick bra utan att röra display och blåtand osv. Tack för svaret 😊👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ser också drivisar från sent 60-tal i min update men låter de vara kvar

Visa signatur

"NO! I dont wanna die. There are still too many things I don't own..."
I7 13700K | Asus Prime z690-a | 32GB DDR6 | Asus 3080ti | Samsung 980 m.2 500 + 2000 + några 1tb 870s | 3 x Asus 27´ 1440p 165hz
NAS Synology DiskStation DS920+ 4x12TB WDred / Ender 3 PRO / Ender 3 S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkie:

Jag ser också drivisar från sent 60-tal i min update men låter de vara kvar

Jag vet att min laptop inte är den nyaste, men jag tycker Windows är lite väl tydliga med pikarna att jag behöver köpa ny 😆

Visa signatur