Permalänk
Medlem

Ordentlig småbil?

Hej,

Jag söker tips om en ”ordentlig småbil” dvs är någorlunda påkostad i funktioner och materialval men ändå i ~golf-storleken? Alltså att det inte skriker plast och låg kvalitet

Kanske Audi A3? Finns det bättre kandidater?
Tack

Permalänk
Medlem

Vilken årsmodell och prisklass hade du tänkt dig? Det kan skilja den del över tid samt prisklass.

Permalänk
Hedersmedlem

BMW:s 1-serie är rätt trevlig och dessutom rolig att köra. Vad ligger din budget på och vad för typ av utrustning förväntar du dig? Då blir det lite lättare att komma med bra tips!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

mercedes gla?

Permalänk
Medlem

Eftersom jag är otroligt nöjd med min (till åren kommen) Hyundai I10 skulle jag rekommendera Hyundai I20/I30, är rätt säker på att du kan få en med allt lull-lull du vill ha/söker

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Golf är större än en riktig småbil, även om småbilarna numera är lika stora som en äldre Golf. Men du har ju även BMW 1-serien (äldre bakhjulsdrivna, senaste framhjulsdriven) och Mercedes A-klass (beroende på årsmodell, inte de högbyggda) i samma storlek. Möjligen Volvo V40 (den nyare) beroende på vilken ålder vi pratar.

Tillägg: Tänk på att ”finare” bil har en tendens att slå på reservdelspriser etc, även om det varierar lite.

Permalänk
Medlem

Toyota

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hej,

Jag söker tips om en ”ordentlig småbil” dvs är någorlunda påkostad i funktioner och materialval men ändå i ~golf-storleken? Alltså att det inte skriker plast och låg kvalitet

Kanske Audi A3? Finns det bättre kandidater?
Tack

Låter som du är ute efter lite mer "premium". Jag har haft både BMW 135 och Mercedes GLA45. Dessa två kan jag verkligen rekommendera. Om du vill ha något som bara funkar, köp japanskt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Vilken årsmodell och prisklass hade du tänkt dig? Det kan skilja den del över tid samt prisklass.

Oj sorry. Givetvis relevant fråga. Ny bil, <600k kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Oj sorry. Givetvis relevant fråga. Ny bil, <600k kr

För det priset får du i stort sett vilken småbil du vill, dvs priset är inte en faktor alltså. Då vette faen om jag inte hade gått på en helt ny Mercedes GLA... tex:
https://www.hedinbil.se/bilar/5900820/pb-nc-mercedes-benz-gla-2022

Nu råkar den vara en diesel, men det är ju bara att välja bensin om man hellre vill det och lägg på alla paket du vill ha, för det kommer definitivt rymmas inom den budgeten.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kan absolut inte förstå att man kan rekommendera en ny bil år 2022 som går på bensin eller diesel, och för en budget kring 600 tusen dessutom.

Självklart ska den gå på el om man köper en ny bil.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

För det priset får du i stort sett vilken småbil du vill, dvs priset är inte en faktor alltså. Då vette faen om jag inte hade gått på en helt ny Mercedes GLA... tex:
https://www.hedinbil.se/bilar/5900820/pb-nc-mercedes-benz-gla-2022

Nu råkar den vara en diesel, men det är ju bara att välja bensin om man hellre vill det och lägg på alla paket du vill ha, för det kommer definitivt rymmas inom den budgeten.

Hur står den sig mot exempelvis volvo xc40? Verkar vara samma ytterdimensioner (enligt automobiledimensions). Är det högre kvalitet på materialval osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Hur står den sig mot exempelvis volvo xc40? Verkar vara samma ytterdimensioner (enligt automobiledimensions). Är det högre kvalitet på materialval osv?

Jag tyckte XC40 var väldigt plastig när jag provade den.
Mercedes lite bättre men kändes som en burk jämfört med gamla Volvo V40.
BMW 1-serie kändes bäst att köra och hade högst kvalite på inredningen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kolla in Lexus & DS. xc40 är inte premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kan absolut inte förstå att man kan rekommendera en ny bil år 2022 som går på bensin eller diesel, och för en budget kring 600 tusen dessutom.

Självklart ska den gå på el om man köper en ny bil.

Upp till 600k.
Sen har alla inte möjlighet till att ladda. TS skrev dock inget om detta.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherds pie:

Kolla in Lexus & DS. xc40 är inte premium.

DS? Sitt-å-släng?

Stellantiskoncernen tillverkar inte en enda vettig bil. Kanske Maserati då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Upp till 600k.
Sen har alla inte möjlighet till att ladda. TS skrev dock inget om detta.

Finns elbilar för under 600k, till och med väldigt mycket under. Om det sedan är något att ha är en annan sak förstås.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

DS? Sitt-å-släng?

Mnja, vettiga bilar tillverkar de, men kanske inte i BMW-stil. Jag har en PSA-produkt som jag råkade blir ägare till av en slump (från släkting) och det är ju ibland lite ”franskt”. Det har sin charm också, men det är inte så mycket tysk premium, förstås. Faktum är dock att den hittills gått sönder mindre än Volvo-bilarna efter 240 som vi haft. Rostskyddet är dock helt uppenbart inte i nivå med 850 till S80…. Dagens franska bilar är, även om de inte är perfekta, knappast som en del äldre tiders. Det hindrar förvisso inte vissa franska lösningar som att man rycker bort databoxen för att byta batteri. Å andra sidan brukar BMW kräva programmering på verkstad för att datorn behöver veta att man bytt batteri… Om det är så på 1-serien låter jag dock vara osagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

DS? Sitt-å-släng?

Vad som är vettigt är väldigt individuellt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Vad är behoven och önskemålen? Sportig prestandabil? Bekväm snål långpendlare? Premium-känsla men billig och pålitlig eller ska det vara premium i bemärkelsen värst på alla sätt och vis? Och vad är definitionen av en småbil i det här fallet? Audi A3 är ju visserligen inte fullstor, men väl i klass med Golf och det är en rätt rymlig bil numera. Har provkört en relativt ny Polo och den kändes typ lika premium som min Passat och gick väldigt tyst och fint, och var i stort sett lika rymlig som en Golf mk5.

För 600k vore det ju dock helt sanslöst att inte köpa en elbil.

Permalänk
Medlem

Kör på en japanare... Toyota corolla eller yaris

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Mazda 3 , har en sån och är sjukt nöjd, dessutom lång garanti tid utöver japanerna är de med bästa kvaliten , men för 600k så kanske en elbil ?

Permalänk
Medlem

Toyota yaris

Den är rätt plastig men är rolig att köra. Vill man komma upp lite så finns den som SUV.

Bor du i en storstad kan du testa dom i bilpoolen kinto share.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Köp en Golf. Grym bil

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Kör på en japanare... Toyota corolla eller yaris

Personligen hade jag nog hellre försökt hitta en beg Camry (som inte gått som taxi i en miljon mil) då om jag tänkt ha den kvar ett tag, om det ändå ska vara en dylik HSD-hybrid som det lär bli. Men den är förstås större då.

Permalänk
Medlem

Toyota Vito kanske? Riktigt bra märke.

Permalänk
Medlem

Mazda 3 med den högre utrustningsnivån känns definitivt premium i kupén. Har dock rätt opraktiskt lastutrymme och dålig sikt bakåt men är snygg i den mörkröda varianten de har, och rolig att köra enligt recensenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Toyota Vito kanske? Riktigt bra märke.

Verso menar du? Vito är Mercedes.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsv:

Mazda 3 med den högre utrustningsnivån känns definitivt premium i kupén. Har dock rätt opraktiskt lastutrymme och dålig sikt bakåt men är snygg i den mörkröda varianten de har, och rolig att köra enligt recensenterna.

Kan recensera lite närmre då jag äger en Mazda 3
Den är t kul köra och också mycket bekväm , väldigt bra stereo också , kört den till Italien ett par ggr och den gör inte bort sig varesig på Autobahn elelr alpvägar , går kanon nu på vintern också och fick bästa omdöme vad gäller vinterväghållning nä vi bilägare hade den i sitt stall ( jag har 180 hk n , automat med stora paketet men inte awd ) , de är ganska premium utom på en del platser där de sparat in och baksätet är inte mycket att hurra för , det är trångt och små fönster o inga finneser ,men är man två är de kanon , dåliga sikten har de löst med att bakkamera och döda vinkeln varmare är standard och sistnämda av bättre kvalitet , gillar också hastigheten projeceras i vindrutan (inte på flärp utan i rutan ) , lastutrymmet är ok men hög lasttröskel

Infotainmentsystemet kan ta lite tid vänja sig med pga de inte är touch men när man lärt sig så undrar man vilken idiot som kom på iden att ha touchskärm i bilar ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Verso menar du? Vito är Mercedes.

Oj, helt glömt bort mig.
Tänker på den där modellen som Toyota gjorde som är ännu mindre än Yarisen (som har vuxit, precis som Golfen gjort)
Har för mig att hela fronten ser ut som ett X ?