Permalänk
Medlem

Apple låst sig

Min morbror dog för en vecka sedan och lämnade efter sig massa apple saker.

men vi fick aldrig hans lösenord på telefonen. och nu har vi testat så det står på telefonen
iPhone är inte tillgänglig

Men nu har jag hittat hans kod.

Går det att fixa på något sätt?

Kommer inte in på hans iclud för då ska man göra en 2stegs något med telefonen men den är låst verkar det som ju

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Om han inte på förhand aktiverat ”digital legacy” funktionen med någon av er som kontaktperson i händelse av hans död så är ni nog rökta. Då behövs även en kod som genererades under aktiveringen eller ett dödscertifikat.

https://digital-legacy.apple.com/

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

jag har så jag kan komma in nu ju. men telefonen står som iphone är inte tillgänglig för det skrivit in fel lösenord förmånga gånger

men har inloggning o allt nu.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Har du hans AppleID inloggning så ska du kunna låsa upp telefonen med den även om du försökt för många gånger.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Koden till telefonen kommer nog aldrig fungera igen, den lär behöva låsas upp via iCloud. Kommer du inte in där pga 2FA som endast går till telefonen (och inte även säg en Mac) får du prova gå igenom account recovery.

https://support.apple.com/en-us/HT204921

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du hans AppleID inloggning så ska du kunna låsa upp telefonen med den även om du försökt för många gånger.

jag har hans appel id. jag kommer in i hans padda men inte telefonen

Skrivet av Mayhem SWE:

Koden till telefonen kommer nog aldrig fungera igen, den lär behöva låsas upp via iCloud. Kommer du inte in där pga 2FA som endast går till telefonen (och inte även säg en Mac) får du prova gå igenom account recovery.

https://support.apple.com/en-us/HT204921

får testa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

jag har hans appel id. jag kommer in i hans padda men inte telefonen

Om telefonen blivit låst behöver ni återställa den via en DFU-återställning (googla för instruktioner). Allt på telefonen kommer raderas, men det som finns lagrat i iCloud går att återställa. Med lite tur hade han säkerhetskopia påslaget och då kan man läsa in den och få tillbaka det mesta.

När telefonen är låst är innehållet redan förbrukat, i och med att telefonen är krypterad och det är lösenkoden som fungerar som nyckel till krypteringen. Med andra ord: ni kommer aldrig få tillbaka innehållet så som telefonen är just nu.

Er enda räddning är antingen en lokalt sparad säkerhetskopia (via iTunes) eller iCloud. Gissar att han inte hade någon lokal säkerhetskopia, då det är rätt ovanligt och ett förlegat sätt att göra det på.

EDIT: Ni kommer behöva tillgång till hans Apple-ID. Alltså inloggningsnamn (mailadress) och lösenord.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Om telefonen blivit låst behöver ni återställa den via en DFU-återställning (googla för instruktioner). Allt på telefonen kommer raderas, men det som finns lagrat i iCloud går att återställa. Med lite tur hade han säkerhetskopia påslaget och då kan man läsa in den och få tillbaka det mesta.

När telefonen är låst är innehållet redan förbrukat, i och med att telefonen är krypterad och det är lösenkoden som fungerar som nyckel till krypteringen. Med andra ord: ni kommer aldrig få tillbaka innehållet så som telefonen är just nu.

Er enda räddning är antingen en lokalt sparad säkerhetskopia (via iTunes) eller iCloud. Gissar att han inte hade någon lokal säkerhetskopia, då det är rätt ovanligt och ett förlegat sätt att göra det på.

EDIT: Ni kommer behöva tillgång till hans Apple-ID. Alltså inloggningsnamn (mailadress) och lösenord.

Okej.

jag har hans appel id och lösenord, men den vill ha sådan 2 godkännande. och hans telenr är ju avstängt så kan inte använda det. så får inget sms på koden så kommer inte in på icluden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blir rätt svårare när hans icloud är kopplat till ett telenr som är nerstängt.

:/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

Det blir rätt svårare när hans icloud är kopplat till ett telenr som är nerstängt.

:/

Då får ni antingen aktivera det igen, eller ringa Apples support och förklara läget för dem.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Då får ni antingen aktivera det igen, eller ringa Apples support och förklara läget för dem.

ja aktivera igen går inte. abonnemanget är avslutat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte sig flytta sim-kortet till en annan telefon. Men om det redan hunnit avslutats så går inte det heller. Annars har jag förstått att det är aktivt så länge man betalat för det, men att det inte kommer några nya fakturor.

Men om ipaden är kopplat på samma apple-id så borde man väl kunna få koden där också? Det vill jag minnas att det gjort när jag hjälpt någon att byta telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Tänkte sig flytta sim-kortet till en annan telefon. Men om det redan hunnit avslutats så går inte det heller. Annars har jag förstått att det är aktivt så länge man betalat för det, men att det inte kommer några nya fakturor.

Men om ipaden är kopplat på samma apple-id så borde man väl kunna få koden där också? Det vill jag minnas att det gjort när jag hjälpt någon att byta telefon

förvisso. men tror det e dödt. bytade telefon på kortet o nu vill dom ha pinkod haha.

Ipaden var ju självklart inte samma icloud. man har ju självklart 3 olika.

gjorde något med att få byta nr på icloud. och skrev i några koder så skulle apple godkänna så får se om dom gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgolsson:

ja aktivera igen går inte. abonnemanget är avslutat

Ja, jag förstår det. Jag menar att ni får höra av er till operatören och fråga om numret fortfarande är ledigt och kanske får att lägga på ett kontantkort eller något.

Kolla, du har två alternativ och det finns inga andra sätt:
1) Ring operatören och kolla om ni kan få tillgång till numret igen.

2) Ring Apple, förklara läget och fråga om de kan hjälpa er lösa situationen.

EDIT: Men ni kan börja med att göra en DFU. Om ”Hitta iPhone” är avslaget räcker det för att börja kunna använda telefonen igen, men den kommer då vara nollställd.

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rgolsson:

Ipaden var ju självklart inte samma icloud. man har ju självklart 3 olika.

Ja, det är sedan gammalt. Jag känner med dig! Hoppas det löser sig för er!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Fick ge upp. den vill ha sådan 2 steg verifiering och ända setet var till hans telenr men det är nerstängt så tyvärr.

Hämtade även hans gamla 5s som stod var betrodd, men den ville med ha 2 steg verifiering, men sån tur var fanns det tele nr till en vän till han på den telefonen, så han fick info om begravningen, så jag lyckades ändå med mitt uppdrag

Visa signatur