Telia hjälp, fast iptelefoni med ny router

Permalänk
Medlem

Telia hjälp, fast iptelefoni med ny router

Hej, försöker hjälpa svärföräldrarna som har fast iptelefoni.

Tidigare hade de en riktigt gammal telia router svart technicolor med rj11 ingångar för telefoni.

De fick en ny från deras samfällighet som saknar rj11.

Jag har nu kopplat såhär:
Fiber -> gammal technicolor med telefon -> bryggas till den nya F1(?) Som delar ut trådlöst.

Det trådlösa fungerar bra, men går ner när belastningen ökar och startar om. Misstänker att den gamla routern inte orkar med.

Någon som kan hjälpa mig då jag inte orkar prata med 1st line på telia?

Fungerar det att köra:
Fiber-> switch -gammal texhnicolor ->telefon
- F1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

Fungerar det att köra:
Fiber-> switch -gammal texhnicolor ->telefon
- F1

Varför skulle det bli bättre av att sätta en switch före den äldre Technicolorn? Om du inte ansluter något annat i den switchen så blir det ingen skillnad mot tidigare. Om du ansluter andra saker i switchen så är det felkonfigurerat och du kommer få problem förr eller senare.

Jag har själv kört en gammal Technicolor från Telia som router tillfälligt i flera månader med 1Gbit utan problem. Jag hade inga telefoner inkopplade, men ser inte hur det skulle kunna överbelasta något.

Däremot kanske du har en ännu äldre Technicolor än vad jag använde eller så kanske den är trasig. Inte omöjligt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Jag har Bahnhof. Men samma kanske gäller telia. Jag vet inte.

Har Fiber->switch.
I switchen har jag kopplat bahnhofs rövrouter som har telefon RJ11. (stängt av wifi i den)
O i en annan port på Switchen har jag min egna router för mitt internet.

Jag får ett IP till min router. fixat publik IP.
O bahnhof routern får ett IP oxå. Antagligen CGNAT från bahnhof men det spelar ingen roll för det är bara deras IP telefoni där så.

Funkar utmärkt.

Kanske funkar likadant hos telia?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Rekordmedlem

Om wifi strular så beror det inte på enheterna före det som skapar wifinätet utan den enhet som skapar det eller klienten.
Hade det varit problem med enheten före hade wifi fungerat men internetanslutningen försvunnit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om wifi strular så beror det inte på enheterna före det som skapar wifinätet utan den enhet som skapar det eller klienten.
Hade det varit problem med enheten före hade wifi fungerat men internetanslutningen försvunnit.

Den tappar internetanslutning. Ett annat exempel är ps5 når inte psnetwork men är ansluten på wifi. Så den gamla routern flaskhalsar allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

Den tappar internetanslutning. Ett annat exempel är ps5 når inte psnetwork men är ansluten på wifi. Så den gamla routern flaskhalsar allt.

Du skriver att du har bryggat Technicolorn. Har du fler enheter anslutna till dess portar eller är det endast den nya routern som är ansluten?

När du har bryggat Technicolorn så agerar den switch och har du fler enheter anslutna till den så är det anledningen till att det inte fungerar. Det är inget fel på Technicolorn i det fallet utan det är nätverket som är felkonfigurerat i sådana fall.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag har Bahnhof. Men samma kanske gäller telia. Jag vet inte.

Har Fiber->switch.
I switchen har jag kopplat bahnhofs rövrouter som har telefon RJ11. (stängt av wifi i den)
O i en annan port på Switchen har jag min egna router för mitt internet.

Jag får ett IP till min router. fixat publik IP.
O bahnhof routern får ett IP oxå. Antagligen CGNAT från bahnhof men det spelar ingen roll för det är bara deras IP telefoni där så.

Funkar utmärkt.

Kanske funkar likadant hos telia?

Det är precis den lösningen jag ville testa! Jag får köpa en rackare och testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du skriver att du har bryggat Technicolorn. Har du fler enheter anslutna till dess portar eller är det endast den nya routern som är ansluten?

När du har bryggat Technicolorn så agerar den switch och har du fler enheter anslutna till den så är det anledningen till att det inte fungerar. Det är inget fel på Technicolorn i det fallet utan det är nätverket som är felkonfigurerat i sådana fall.

Bara den nya, stängt av wifi på den gamla också.

Jag skulle misstänka routern har säkert 10 år på nacken..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

Bara den nya, stängt av wifi på den gamla också.

Jag skulle misstänka routern har säkert 10 år på nacken..

Om du ska göra Switchlösningen som jag skrev om tidigare så behöver du inte brygga IP telefoniroutern.
Stäng av wifi i den o låt den vara orginal sen. inte bryggad eller nåt.
Spelar ingen roll om den är 10år om den bara ska agera telefon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave88:

Det är precis den lösningen jag ville testa! Jag får köpa en rackare och testa!

Fråga då först din ISP om du får fler än en IP-adress. Om du inte får fler än en så kommer det inte fungera. Långt ifrån alla erbjuder fler än en.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fråga då först din ISP om du får fler än en IP-adress. Om du inte får fler än en så kommer det inte fungera. Långt ifrån alla erbjuder fler än en.

En switch för 250-300kr är vart att skaffa för att slippa ringa nån åsna på 1line kundtjänst som inte vet vad man snackar om. XD
Värt o testa.=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

En switch för 250-300kr är vart att skaffa för att slippa ringa nån åsna på 1line kundtjänst som inte vet vad man snackar om. XD
Värt o testa.=)

Du kan testa redan nu genom att ansluta fler enheter till Technicolorn. Du har ju konfigurerat om den till switch.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Värt o testa.=)

Detta fungerade perfekt! Iptv och allt annat lirar också. Så förhoppningsvis rullar det på nu 😊