Tack båda för era svar! Då är det 5.1 jag ska välja när det alternativet finns i spel.
@Mega-Dark Tack dör utförlig förklaring och för erbjuden hjälp! Så att Atmos ljud brukar ej stödjas i spel, så då är det vanlig 5.1 som gäller. Kör inte så mycket Blu-Ray men däremot erbjuder ju streamingtjänster som Netflix Atmos ljud och tror att det kickar igång av sig självt då jag har kopplat soundbaren (ljudlimpan) med HDMI via eArc till teven. Själva limpan brukar få en rullande text där det står Atmos på när jag väljer media via t.ex Netflix.
Teven är en Samsung QLED från 2021 som då stödjer Dolby Atmos, men så besviken jag är att Samsungs nyare apparater inte stödjer t.ex DTS och några andra ljudformat. Ljudsystemet från Samsung stödjer det men inte teven så vissa filer i MKV format med DTS ljud kan ej spelas upp med ljud då teven säger ”Enheten stödjer inte detta ljudformat”. LGs apparater kan spela upp typ alla ljudformat på marknaden och deras mediaspelare är smart där t.ex om man har en NAS så kan man spela upp filmer och serier och återuppta där man pausade innan. Samsungs är en löjlig mediaspelare som inte stödjer alla format, video och ljud, och som inte kan komma ihåg vart man stoppade det man spelade upp. Så man sitter där och spolar fram som att det vore en videobandspelare för att återuppta filmen man stängde ner kvällen innan. Ångrar att jag köpte en Samsung TV istället för LG.
Hade en mid-range Samsung innan från 2017 som hade samma problem med ljudformat och mediaspelare utan minne, men tänkte att en 2021 Samsung QLED av dyrare modellen lär ha fixat dessa problemen som inte ens borde vara problem under 2020-talet, men så fel jag hade. Samsung verkar koncentrera sig mer på Bixby än att leverera en dyr TV utan begränsningar. Trodde att ljudsystemet kan lösa detta med att DTS ljud ej stöds, men visar sig att om man använder tevens egna mediaspelare (det är smidigast så då jag ej pallar med Plex eller vad som) så kan man inte göra den där pass-through grejen så ljudet blir kompatibelt med ens TV för det funkar bara om man typ kopplar en BluRay spelare via HDMI utgångarna. Blir så irriterad när Samsung marknadsför ljudsystemet med DTS:X och grejer, men de informerar inte att deras TV-apparater saknar rättigheter för några av de största ljudformaten. De borde ta pengarna de lägger på Bixby och istället köpa Dolby Vision för sina TV-apparater och DTS ljudcodec.