Tele 2(Comhem) eller mobilt bredband

Permalänk

Tele 2(Comhem) eller mobilt bredband

Hej!

Jag bor i ett gammalt comhemhus där man tyvärr är bunden till tele 2:s prissättning och bredband. I skrivande stund har jag förhandlat mig till en kostnad om 300/månad i ett år, men jag börjar bli trött på att ringa och förhandla årligen.

Jag har just nu 3 obegränsat på telefonen och bor med bra 5g-täckning. Som det ser ut nu har jag funderingar på att skapa ett nytt abonnemang hos 3 och lägga mitt telefonnummer som ett kopplat familjeabonnemang. Huvudabonnemanget ska då användas i en mobil router som bryggas till mitt mesh hemma. Det gör också att jag kan ta med mig nätverket ut på landet när jag vill. Ekonomiskt blir det en besparing på 200 (70%) mot mitt rabatterade pris.

Jag har egentligen tre funderingar:
1) Är det värt att köpa en 5g-router eller ska jag nöja mig med 4g för att i framtiden uppgradera när routrarna är billigare? 5g kostar en bra slant.
2) 3 har en begränsning om 20 gb/dygn innan man behöver fylla på, räcker det? Vi streamar en del film, men oftast bara på en skärm.
3) kommer jag uppleva det "segt"? Jag jobbar mycket hemifrån med en del wms-tjänster

Är besparingen värd det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Apropå att ringa och förhandla. Är det en BRF ?. i såna fall ta kontakt med styrelsen och fråga om de inte kan fixa ett gruppavtal. Hyreshus borde väl också
kunna ha gruppavtal? Gruppavtal brukar bli billigare.

Permalänk
Skrivet av Kotte456:

Apropå att ringa och förhandla. Är det en BRF ?. i såna fall ta kontakt med styrelsen och fråga om de inte kan fixa ett gruppavtal. Hyreshus borde väl också
kunna ha gruppavtal? Gruppavtal brukar bli billigare.

Tro mig, den har jag försökt länge, men det är som att stånga sig blodig mot en vägg. Vi har bra deal på tv dock.

Permalänk

Om du inte behöver låg ping för spel så tror jag det mobila fungerar utmärkt.

Ang. mängden surf så beror det på vad för upplösning du streamar. Kan nog bli tajt med 4k.

1080 = 3 gb/h cirka.
4k = 16 gb/h.

Så ni klarar runt 7h stream per dag. Förutsatt att ni inte använder internet till något annat då.

Dock personligen hade jag kört på fast lina. Tycker det är värt 200 per månad att få stabilare lina samt ingen ångest över datatak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Dock personligen hade jag kört på fast lina. Tycker det är värt 200 per månad att få stabilare lina samt ingen ångest över datatak.

Samma här.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

En 5G router är inte värt pengarna i dagsläget. Förhoppningsvis kommer det billigare inom en snar framtid.
Problemet med 4G/5G är bl.a. att masten kan vara överbelastade på kvällarna.
Så det är alltid lite av en chansning att köra på mobilt.

Hade en 20Gbyte gräns på Telia när deras obegränsade kom. Några timmar med Netflix 4K så vart den slut. Fick sätta ner till 1080. Var ett elände att skicka sms stup i kvarten. Absolut ingen höjdare att somna framför teven och så var surfen slut för den dagen.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hej,

Skulle personligen aldrig byta ut ett fast bredband mot enbart mobilt, känns dumsnålt och begränsande.
Speciellt om du jobbar mycket hemifrån. Don't do it!

Vissa operatörer brukar ha paketlösningar där du kan lägga på / till ett mobil bredband i paketet och därmed få lite rabatt på helheten.

Vet ej om Tele2 har detta men kanske värt att undersöka?

Lycka till!

Permalänk

Tack för alla svar! Jag tror jag behåller det fasta så länge tele2 årligen går med på att rabattera avgiften. Skulle de höja den till ordinarie så drar jag direkt. Så har jag min mobil som backup när tele2 strular och på landet.

Jag fick också bra svar om 5g-routern.

Tack!

Permalänk

Jag hade kört med det fasta bredbandet.
När det kommer till stugan du nämnde så har jag dels 50gb surf på telefonen som funkar bra för mig.
Sen så har jag via Tele2 något som heter WI-FI to go som är som ett kontantkort fast jag betalar det via mobilens faktura.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5500 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: MSI B-550 Gaming Plus | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 16 GB TridentZ 3200MHz DDR4 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz