Mac mini istället för Apple tv?

Permalänk
Medlem

Mac mini istället för Apple tv?

Funderar på att byta ut min Apple tv mot en Mac mini.
Tanken är alltså att koppla den till tv:n och framförallt använda streamingtjänster, men även koppla handkontroll och spela spel på.
Någon som använder Mac mini för detta och vill dela med sig av erfarenheter? Bra, dåligt?

Permalänk
Medlem

Har kört mac mini som htpc sen 2005. Var bättre förr när fjärr och IR-mottagare stöddes i MacOS och OSXBMC/Plex stödde plugin så man kunde köra allt via fjärrkontrollen (netflix, SVTPlay mm). Är man nöjd med mus+tangentbord så fungerar det utmärkt, men ska väl erkänna att det enda som gjort att jag inte bytt till en Apple TV är att kunna köra adblocker på Youtube.
Spelar inte på den, har inte testat stöd för avancerade ljud- och bildformat som HDR och Atmos.

rättat ordföljd
Permalänk
Medlem

Ptja, jag skulle då inte vilja sitta med webbläsare/mus/tangentbord i soffan istället för UI på Apple TV och dess fjärrkontroll. Också tveksam huruvida du kommer få ut vettig HDR, och kan nog glömma Dolby Vision och Atmos.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv

Är du bekväm med att sitta med ett tangentbord (Typ Logitech K400) istället för fjärrkontroll så varför inte. Sen finns det för och nackdelar med båda förstås men själv föredrar jag tangentbord eftersom det underlättar så mycket när man söker/skriver.

Permalänk

Macbook på sängbordet så du kan surfa i sängen och sedan streama till tvn.
Annars AppleTv plus Ps5/xbox seriees x

Permalänk
Medlem

Jag kör med Mac Mini (Intel) som HTPC men har dessutom en AppleTV och de båda kompletterar varandra.

Det största problemet jag ser med Mac Minin är att nästan alla tjänster man konsumerar som streamingtjänster går via webbläsaren. Många streamingtjänsters funktioner är klart mer anpassat för deras egna app och då är AppleTVn klart mer användbar. Vissa tjänster har en så spartansk hemsida att det knappt är användbart.
AppleTVn kan också anpassa framerate på skärmen efter behov (24fps) vilket inte fungerar om du bara kör Mac Minin.

Däremot finns det också gott om tjänster som knappt har en App eller att Appen är värdelös.
Youtube till exempel där webbplatsen är enormt mycket bättre än någon reklamfylld app.
Spotify har inte ens en AppleTV-app..
Många andra exempel kan finnas där bara webbsidan existerar och lösningen blir att man måste ha en dator.
Emulering av "tv-spel" är också smidigt att kunna göra.
Samt att jag under lång tid körde steam-klienten och kunde streama spel till Mac Minin vid TVn, men detta fungerar numera också till AppleTV.

Dock kan sägas att med en ARM-baserad Mac Mini kan du ju köra iOS-applikationer i MacOS så möjligheterna finns kanske för att få en mer komplett lösning än vad jag har.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Får ta mig en rejäl funderare angående detta, om det är värt 8,5k för möjligheten att kunna spela ios spel på tvn. Och att det dessutom inte går att använda fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem

Det går nog att få till fjärrkontroll. Min kommentar kommer sig av att förr (före 2015?) så kom mac minin med inbyggt IR-öga och fjärr och MacOS hade stöd för den, vilket gjorde det lätt att starta t ex Plex med fjärren. Jag har inte bemödat mig med att kolla på 3:e partslösningar. Det fanns patchar till OpenPHT (RIP bästa plexklienten) som löste det, men det projektet lades ner och mycket av mitt intresse för en HTPC-lösning försvann i samma veva. Men du kan kolla på t ex Remotebuddy om du vill läsa på lite mer: https://www.iospirit.com/products/remotebuddy/

Jag vet även att Plex-användare körde med Logitech Harmony.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricky83:

Tack för alla svar! Får ta mig en rejäl funderare angående detta, om det är värt 8,5k för möjligheten att kunna spela ios spel på tvn. Och att det dessutom inte går att använda fjärrkontroll.

pssst https://www.elgiganten.se/product/outlet/mac-mini-mgem2/58710...

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Xtrfy MZ1 RGB Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro