Asus ZenWiFi AX(XT8)-MONSTER MED TVÅ HUVUDEN

Permalänk
Medlem

Asus ZenWiFi AX(XT8)-MONSTER MED TVÅ HUVUDEN

Hej alla inbitna Asus ZenWiFi AX-router ägare!
Är ny medlem i detta forum, dock har tidigare läst era inlägg på internet i samband med förtvivlade försök att hitta lösningen på problem som flera av er tycks brottas med, nämligen opålitligt, svajande AI Mesh WiFi system i Asus Zen miljö, obegripliga inställningar och allmänna svårigheter. Asus support är inte mycket att tala om, det återstår att läsa i kunskapbanken, men det gäller att hitta rätt frågeställning först.
Mitt hår är gråare än någonsin och tålamod håller på att sina.
INLEDNINGEN
Installerade mitt första Asus ZenWiFi XT8 (Year 2020) AI Mesh system med huvudrouter och en nod i november 2020. Allt var frid och fröjd (mer eller mindre) fram till februari/mars 2022, sedan brakade helvetet lös efter uppdateringar, som stjälpte mer än vad det hjälpte!
Noden tappade ständigt anslutning till router, med pågående synkning utan resultat. Antingen var det plötsligt för långt avstånd, trots samma placering, eller återkommande WiFi avbrott utan känd anledning. Efter omstart blev det några dagars andrum, men sedan samma visa igen. Leken pågick under hösten 2022, tills januari 2023, då noden lyckades inte alls etablera anslutningen till router.
Prylen som användes bara 2 år och 3 månader blev oanvändbar. Har 20 enheter igång och alla ska belasta huvudroutern, som är dessutom omöjlig att flytta då bredbandsmodem sitter fast i väggen, där det har monterats av bredbandsföretag.
Funderade ett tag på att gå över till Netgear, men kom underfund med att Asus erbjuder trots allt flera kostnadsfria möjligheter och köpte i fredags en ny Asus ZenWiFi XT8, 2 pack. Den gamla ska returneras till butiken. Blev lovad att få pengarna tillbaka då garanti gäller fortfarande.
MEN
Igår söndag varnades familjemedlemmar att det blir avbrott i nätverket, nya Asus AI Mesh system skulle installeras mellan tv-sända skidskytte och slalom.
Hoppades på snabbt genomförande, men det gick åt skogen, när mitt tålamod testades på allvar efter första två timmarna. Använde Asus appen, min bärbara Mac har inget nätverks uttag!
Det gick inte att etablera båda två ZenWiFi XT8 i installationsläge med fast blå ledljus utan att det tog flera försök med återställning till fabriksinställningarna och nya installationer. AiMesh-routern kunde inte hitta någon AiMesh- nod i närheten! Efter 4 timmar äntligen fick noden fast vitt sken, men jag var svimmfärdig!
RESULTAT
AiMesh är inställd i Smart Connect 802.11ax-läge med Dedikerat trådlöst AiMesh basläge.
Noden lyser med fast vitt sken ett tag, men sedan börjar blinka snabbt med blått ledljus i synkroniseringsläge. Noden tappar alla enheter som snappas upp av routern under tiden den kopplar upp sig igen, men det betyder oönskat och irriterande WiFi avbrott, ibland flera gånger i timmen.
VAD GÖRA?
Alla inställningssteg gjordes enligt boken. Trots det var det på snudd omöjligt att få till det. Tveksamt om installation har lyckats.
Varför synkroniserar noden mer eller mindre hela tiden?
Har aldrig tidigare varit med om detta omständiga och trögt fungerade Asus AiMesh nätverk.
Är på väg att ge upp, lämna tillbaka hela paketet och gå över till annan tillverkare.
Vad säger ni?
Tacksam för feedback.
Vänligen Agge

Permalänk
Medlem

Oj, vilka problem! Jag har som tur är tråd mellan router och nod, så jag har inte upplevt just den problematiken. Däremot så slutar routern ansluta till internet med några månaders mellanrum, varpå man måste starta om den. Kanske går att lägga omstarter på rutin.
Kort och gott- du är definitivt inte ensam! Tråden får väl kanske vara ett varningens finger för framtida köpare.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AggeH:

VAD GÖRA?

DRA KABEL.

Hypoteser:
1) Mjukvaruproblem. Att det fungerat i tidigare versioner tyder på det. Att köpa en ny uppsättning av samma modell hjälper då inte ett skit, eftersom den nya maskinen antagligen kör en ny version av mjukvaran (även vid factory reset).

2) Du ligger precis på gränsen för vad länken mellan huvudnoden och noden klarar i signalstyrka. Eftersom radioförhållanden ändras över tid så kan det fungera ibland och ibland inte. Detta kan naturligtvis kombineras med 1, dvs att olika versioner av mjukvaran är olika känslig. En utredning av hur bra signalstyrka du har mellan noderna kanske är lämplig? Om det här är fallet hjälper det antagligen inte att köpa ett annat märke.

Så om du vill vara säker på att lösa problemet: DRA KABEL. Anslutning över kabel är mycket mindre komplext än mesh, så det löser med största sannolikhet även mjukvaruproblem i meshen.

Permalänk
Medlem

Försökt hjälpa några vänner med sina två ZenWiFi XT8 i omgångar med. Otroligt buggiga prylar. Vi har försökt få igång trådad backhaul i omgångar eftersom signalen mellan dem är så dålig. Problemet är att det slutar fungera ibland. De lever sitt eget liv lite.

Jag stängde av så mycket "auto smart.. yada yada.." som jag kunde hitta. Konfigurerade alla radios manuellt med modesta inställningar. Och verifierade med SSH att rätt interface användes, och just nu fungerar det någerlunda.