Skrivet av Javafanboy:
Tycker bara att det verkar lite märkligt att en så pass exklusiv/ovanlig skärm som troligen INTE säljs i så stora volymer jämfört med mer normala storlekar/prisnivåer har så många negativa insändare men kanske är det som ni säger att man ändå säljer så mång att de stora flertalet kunder inte har problem....
Japp, det är den eviga frågan. Är det verkligen fler missnöjda per tusen sålda enheter jämfört med andra? Eller är det så att det är så många tusen enheter sålda totalt att de missnöjda och de med dåliga exemplar faktiskt blir en egen missnöjesgruppering som högljutt protesterar på alla platser de kan?
Jag vet inte. De som vet, likt har statistik på reparationer och liknande, får sällan berätta då de har en avtalsmässig bunden tystnad.
För snart tio år sedan var Asus PG279Q en dåtida extrem skärm, en av de första med 1440p/165 och G-syncmodul som i början kostade 9kkr som ny, motsvarande 12kkr idag. Det fanns exemplar som hade ojämnheter, clouding, bleeding och liknande fenomen och det blev en stor uppståndelse runt detta. Effekten var att alla som köpte skärmen nu letade efter felen så fort de fick hem skärmen och tog bilder med sin mobilkamera och då blev bilderna verkligen som f-n eftersom det är vad en mobilkamera gör när den försöker fota av en svart skärm. Så postade man bilderna och alla var upprörda ad nauseam.
Acer, AOC, Viewsonic med flera sålde sina varianter av egentligen samma skärm. Med G-Syncmodul var dessa i praktiken en slags OEM-paket som Nvidia och AU optronics hade bakat ihop. Ekvivalenta produkter från egentligen samma tillverkning lite förenklat. Asus som starkaste varumärke sålde flest och de andra sålde mindre.
Det var inte alls samma storm runt Acers skärm, bara något. Än mindre om AOC:s och särskilt Viewsonics skärmar trots att det egentligen var samma och lika produkter sånär som på menyer och plastchassit. Var flera i forumet som övervägde just Viewsonics skärm eftersom "...den modellen läser man aldrig något negativt om, den måste ju därför vara bättre".
Nu har jag inte facit på något sätt. Jag har ingen aning om hur många PG279Q som såldes total och i förhållande till de andra aktörerna. Jag kan lova att Viewsonics variant inte låg högt rankad på prisjakt i alla fall. Testade alla fyra tillverkares varianter under åren och det var ju såklart väldigt snarlikt.
Önskar jag hade tydligare svar att ge men just denna fråga har repeterande mönster där det är väldigt svårt att peka ut om det missnöje man möter är en sorts missnöjesyttring likt reviewbombing, en naturlig följd av högre försäljningsvolymer också sprider fler dåliga exemplar. Eller om det faktiskt finns en högre felprocent här.
Kan vara lite av varje.