Erfarenhet av "Kollektivt internet" till BRF

Permalänk
Medlem

Erfarenhet av "Kollektivt internet" till BRF

Hejsan, jag sitter i styrelsen i en bostadsrättsförening och efter att Telenor har höjt bredbandspriserna har jag kollat på alternativ (idag har vi en koppling som ägs av Telenor så alla måste välja abonnemang därifrån).

Fick ett förslag från Bahnhof där det mesta ingår, de kommer hit och byter vår switch ger oss ett kollektivt internet som han kallade det. Alla lägenheter ska då få 1 Gbps upp och ner för under halva priset vad den långsammaste hastigheten som vi får från Telenor. Publika IP adresser och alla funktioner som brukar ingå till Bahnhofs tjänster. Enda nackdelen jag kan komma på är att alla hushåll tvingas betala för bredband eftersom det läggs på månadsavgiften istället men eftersom alla redan är kopplade så känns nästan erbjudandet för bra för att vara sant. Väntar på liknande offert från Telenor eftersom det kanske hade varit enklare men överlag har jag betydligt mycket bättre erfarenheter av Bahnhof tidigare.

Någon här som har erfarenhet av liknande tjänster och kan komma med något argument eller varning mot detta? Hade varit tråkigt att dra in hela huset på detta och att det inte blir som man tänkt sig.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Hejsan, jag sitter i styrelsen i en bostadsrättsförening och efter att Telenor har höjt bredbandspriserna har jag kollat på alternativ (idag har vi en koppling som ägs av Telenor så alla måste välja abonnemang därifrån).

Fick ett förslag från Bahnhof där det mesta ingår, de kommer hit och byter vår switch ger oss ett kollektivt internet som han kallade det. Alla lägenheter ska då få 1 Gbps upp och ner för under halva priset vad den långsammaste hastigheten som vi får från Telenor. Publika IP adresser och alla funktioner som brukar ingå till Bahnhofs tjänster. Enda nackdelen jag kan komma på är att alla hushåll tvingas betala för bredband eftersom det läggs på månadsavgiften istället men eftersom alla redan är kopplade så känns nästan erbjudandet för bra för att vara sant. Väntar på liknande offert från Telenor eftersom det kanske hade varit enklare men överlag har jag betydligt mycket bättre erfarenheter av Bahnhof tidigare.

Någon här som har erfarenhet av liknande tjänster och kan komma med något argument eller varning mot detta? Hade varit tråkigt att dra in hela huset på detta och att det inte blir som man tänkt sig.

Många HSB föreningar har avtal med Telenor om bredband för cirka 125:- i månaden och jag har bott i flertalet föreningar där det har funkat utmärkt. Jag skulle rekommendera dig att kontakta styrelser i BRFer runtom för att höra vad de använder och hur det funkar, för att få en uppfattning om vilken leverantör som funkar bäst hos er.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Sitter i styrelsen för brf med 100 lght, har haft Bredbandsbolaget sedan Ownit och nu senast Bahnhof sedan maj 2021. Gick från 100m till 1G för alla och kan inte vara mer nöjd. Vill inte skylta med vår kostnad, men kan ge dig våra parametrar via ett PM.

Tog in offerter från de flesta och Bahnhof slog alla med både pris och hastighet.

/g

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bjoen:

Har erfarenhet, kör på säger jag.

Med gruppavtal får ni massor av hastighet för nästan inga pengar. En mycket bättre deal än privatabbonemang för de som har behov av internet, vilket borde vara alla idag.

Tips att ta in offert från halebop också, om ni inte har något behov av ip-telefoni. De var billigast när vi handlade och i praktiken är det telia som levererar tjänsten.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Rekordmedlem

Kolla vem äger det fysiska nätet och vilka villkor som gäller för att säga upp avtalet med Telenor så att du vet om och när det är möjligt att byta innan du går vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det bästa avtalet ni kan fixa är att ni äger nätet i området / BRFen men ISP levererar tjänsterna.
Fördelar: Ni kan byta leverantör när som helst. (utöver bindningstid)
Nackdelar: Ni är då ansvariga för att reparera fel på fibern. Det går att fixa avtal med de flesta ISP för detta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Många HSB föreningar har avtal med Telenor om bredband för cirka 125:- i månaden och jag har bott i flertalet föreningar där det har funkat utmärkt. Jag skulle rekommendera dig att kontakta styrelser i BRFer runtom för att höra vad de använder och hur det funkar, för att få en uppfattning om vilken leverantör som funkar bäst hos er.

Bra idé, inte så många som verkar ha liknande avtal i området men verkar finnas några jag kan maila.

Skrivet av Aphex:

Har erfarenhet, kör på säger jag.

Med gruppavtal får ni massor av hastighet för nästan inga pengar. En mycket bättre deal än privatabbonemang för de som har behov av internet, vilket borde vara alla idag.

Tips att ta in offert från halebop också, om ni inte har något behov av ip-telefoni. De var billigast när vi handlade och i praktiken är det telia som levererar tjänsten.

Ja, vettig idé att fixa offert från några fler.

Skrivet av mrqaffe:

Kolla vem äger det fysiska nätet och vilka villkor som gäller för att säga upp avtalet med Telenor så att du vet om och när det är möjligt att byta innan du går vidare.

Förutsatte att Bahnhof har koll på det innan de skickar ut offerten men det är ju inte fel att dubbelkolla.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det bästa avtalet ni kan fixa är att ni äger nätet i området / BRFen men ISP levererar tjänsterna.
Fördelar: Ni kan byta leverantör när som helst. (utöver bindningstid)
Nackdelar: Ni är då ansvariga för att reparera fel på fibern. Det går att fixa avtal med de flesta ISP för detta.

Vara utan bindningstid hade varit bra men låter som det blir bra mycket mer avancerat när man rör sig åt det hållet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Rekommenderar att kolla upp Sappa.

I våran BRF har vi Sappa. Stabil uppkoppling och grymma hastigheter som lämpar sig även för streaming, gaming, well you name it.
Nu sitter jag inte i vår styrelse men när min BRF bytte till Sappa så blev det ingen ökad kostnad för oss boende, dvs jag får internet helt gratis. Har som sagt ingen koll på vad det är för avtal min BRF gjorde med Sappa; men bra var den för jag gick från att betala 699kr i månaden för internet till att få det gratis.

Permalänk
Medlem

Se till att få bud från lite olika leverantörer innan ni hoppar på Bahnhof. Min förening har till exempel Ownit och är sjukt nöjda. Att ni borde teckna ett gruppavtal råder det i alla fall ingen tvekan om, det är väldigt mycket bättre än att alla medlemmar försöker förhandla själva. Det bästa vore också om ni på något sätt kan köpa loss nätet så att ni äger det och kan välja leverantör helt fritt, det borde ni tjäna på i längden.

Permalänk
Medlem

Jaha, enligt Telenor så går inte vårt avtal med dem som Kommunikationsoperatör ut förrns 2027 med 12 månaders uppsägningstid. Så får väl hoppas på att vi får ett någorlunda bra erbjudande från dem också. :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg till att komma in i styrelsen för min bostadsrättsförening för en 10 år sedan drygt just för att styra upp gruppanslutning genom Ownit. Samfälligheten vi ingår i hade redan sett till att det fanns fiber till området och vidare till fastigheten. På den tiden var kostnaden vid gruppanslutning endast dryga hundralappen per lägenhet för 100/100 och vi har aldrig lagt någon separat debitering för det utanför den ordinarie avgiften. Uppgraderade alla till 1000/1000 för en två år sedan men vet inte exakt vad kostnaden är nu då jag inte längre satt i styrelsen när det genomfördes.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Det här är något man inte ens behöver tänka på.

Det är ALLA GÅNGER bättre med gruppanslutning där priserna är lägre och man delar på hastigheter. Numera är systemen för att balansera bandbredden och belastningen i nätet så pass bra att ingen enskild dator kan belasta nätet så att det inte fungerar för andra. Visst kan hastigheterna åka upp och ner en del beroende av tid på dygnet, belastning osv. Men i praktiken är det inget som dom flesta kommer påverkas av nu när hastigheterna är mycket höga.

Jag gissar på att genomsnittspriset idag för 100/100 är cirka 370kr/mån beroende på lite vart man är, vilket nät som används osv. Kan man få samma fart eller mer för runt halva priset, vad väntar man på. Det är bara att fixa en gruppanslutning om möjligheten finns för att man har BRF, Samfällighet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Jaha, enligt Telenor så går inte vårt avtal med dem som Kommunikationsoperatör ut förrns 2027 med 12 månaders uppsägningstid. Så får väl hoppas på att vi får ett någorlunda bra erbjudande från dem också. :/

Okej, så kan det vara men kika i er egen kopia av avtalet innan ni ger upp, bara i fall att...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ta kontakt med er nuvarande och få fram det avtalet. Ta in offerter från olika operatörer. Ha styrelsemöte och gå genom alla ni fått och ställ er sedan frågan: Vad behöver föreningen? (Gärna efter smärre undersökning)

Permalänk
Medlem

Det är inte så att ni har TV via fiber idag? Vår förening har det o vill inte byta för att vissa surkart vill ha sin "gratis" tablå-TV...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

På den tiden var kostnaden vid gruppanslutning endast dryga hundralappen per lägenhet för 100/100 och vi har aldrig lagt någon separat debitering för det utanför den ordinarie avgiften. Uppgraderade alla till 1000/1000 för en två år sedan men vet inte exakt vad kostnaden är nu då jag inte längre satt i styrelsen när det genomfördes.

Vi anslöt oss för ett par år sedan till 1000/1000 för runt hundralappen så jag skulle tro att det fortfarande är en ganska rimlig kostnad.

Skrivet av talonmas:

Det är inte så att ni har TV via fiber idag? Vår förening har det o vill inte byta för att vissa surkart vill ha sin "gratis" tablå-TV...

Vad jag förstått måste leverantören tillhandahålla basutbudet utan extra kostnad om det inte levereras på något annat sätt till hushållen. Så det borde inte vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Som väl är har vi ett avtal med Com Hem med tv via antennuttaget, tror ärligt talat inte någon använder det dock. Majoriteten av de som bor här är i 20-30 års åldern

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Okej, så kan det vara men kika i er egen kopia av avtalet innan ni ger upp, bara i fall att...

Gjorde det, man blir ju minst sagt trött när man läser att förra styrelsen skrev på ett 25 års kontrakt som rullar på förnyelse för 5 år. Känns så typiskt Telenor med de kontrakten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Vi kör kollektivt med bahnhof, lägenheterna betalar 100kr för 1000/1000.
Vi hade lite strul i början för stokab patchade ett helt rack fel i deras Station xD de tog fel kabel. Löste sig dag 2 eller 3 dock.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop