Följ Black Week på SweClockers

Mobilabonnemang - Hallon, vimla, mybeat & fello. Vågar man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Så du vet inte vad du pratar om.
Kom tillbaka när du testat irl och upplevt skillnaden på tier 1 och 2.

Sluta tramsa. Naturligtvis har jag testat.

Permalänk
Medlem

HEJ.

Kan någon hjälpa mig med att välja:

Ska jag välja Fello (för att de går i Telias nät) eftersom de har Dubbel Surf
eller
Ska jag välja Chilimobil för att Surfen aldrig tar slut och att man kan välja till ett extra SIM kort till datorn (eftersom fast bredband är dyrare än dyrast)
eller
Ska jag vänta till Black Friday
och om jag väntar till Black Friday, vad bör jag välja i slutändan?

Jag frågar eftersom jag vet att forumet har och bär på mycket kunskap plus ➕ att ni här inne vet hur operatörerna brukar "reagera" under dessa omständigheter.

Surfa 🏄 lugnt...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

HEJ.

eller
Ska jag välja Chilimobil för att Surfen aldrig tar slut och att man kan välja till ett extra SIM kort till datorn (eftersom fast bredband är dyrare än dyrast)
eller
Ska jag vänta till Black Friday
och om jag väntar till Black Friday, vad bör jag välja i slutändan?

Jag frågar eftersom jag vet att forumet har och bär på mycket kunskap plus ➕ att ni här inne vet hur operatörerna brukar "reagera" under dessa omständigheter.

Surfa 🏄 lugnt...

Inget direkt svar på frågorna, men om du ska ha Chili (Tres nät) så behöver du tänka på att dom har sämre täckning än övriga operatör. Kan bli problem om du bor i Dorotea liksom, men inte om du bara hänger i större städer och ogillar skogspromenader/roadtrips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Inget direkt svar på frågorna, men om du ska ha Chili (Tres nät) så behöver du tänka på att dom har sämre täckning än övriga operatör. Kan bli problem om du bor i Dorotea liksom, men inte om du bara hänger i större städer och ogillar skogspromenader/roadtrips.

Jag är mer en stadsmänniska. Vad tror Du om att hugga på Dubbel Fellow surf eller vänta tills black friday?

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Fellos dubbelsurf kommer fler gånger och Chilis abonnemang försvinner inte.
Du hinner portera innan Black Friday och Cyber Monday.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Sluta tramsa. Naturligtvis har jag testat.

Varför så neggo?
Klart man får vad man betalar för, annat vore konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Så du vet inte vad du pratar om.
Kom tillbaka när du testat irl och upplevt skillnaden på tier 1 och 2.

Finns olika master och nät och företag hyr in sig på andras stolpar om de inte har egna. Jag bytte från 3 till comviq för att 3 hade så dålig täckning på mitt jobb och även övriga platser. På vissa ställen fanns det ingen täckning alls.
Comviq var mycket bättre, utöver det hade telenor en stolpe på jobbets område så alla som hade det hade bäst täckning.

När jag sa upp 3 så visste de om problemet och försökte få mig att använda wifi telefoni på jobbet istället men det var inget jag ville pilla med.

Så jag brukar välja nät beroende på vilka stolpar de har, misstänker att telia har bäst täckning?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns olika master och nät och företag hyr in sig på andras stolpar om de inte har egna. Jag bytte från 3 till comviq för att 3 hade så dålig täckning på mitt jobb och även övriga platser. På vissa ställen fanns det ingen täckning alls.
Comviq var mycket bättre, utöver det hade telenor en stolpe på jobbets område så alla som hade det hade bäst täckning.

När jag sa upp 3 så visste de om problemet och försökte få mig att använda wifi telefoni på jobbet istället men det var inget jag ville pilla med.

Så jag brukar välja nät beroende på vilka stolpar de har, misstänker att telia har bäst täckning?

Helt rätt.
Sen om det är överfullt på en mast så är det ingen chock att de som betalar 599:-/mån hos moderbolaget har visst prio över sneak virtuella dotterbolaget som betalar 139:-/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Helt rätt.
Sen om det är överfullt på en mast så är det ingen chock att de som betalar 599:-/mån hos moderbolaget har visst prio över sneak virtuella dotterbolaget som betalar 139:-/mån

Men det var inte sneakvirtuella dotterbolaget du skrev om från början. Det var Telenor och Vimla det handlade om i ditt fall.

Permalänk
Skrivet av Radovic:

HEJ.

eller
Ska jag välja Chilimobil...

Jag ville i många år inte släppa telias nät, men när jag till slut provade tres nät så blev jag positivt överraskad. Hos föräldrarna i utkanten av en småstad fungerar telia inte så bra vilket jag tycker är underligt, men tre fungerade bra.
När jag väl bytt testade jag även samtal där jag pendlade, och det gick bättre än med telias nät. Jag har inte provat Fello.

Jag provade även olika operatörer på tres nät, och jag upplever ingen skillnad mer än pris.

Ett plus för mig med tre för mig är roamingkvalitén och priset.

Permalänk
Medlem

Fello har väl något supererbjudande just nu på typ 25kr/månad i x antal månader tyckte jag att jag så, dessutom.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasLewin:

Jag ville i många år inte släppa telias nät, men när jag till slut provade tres nät så blev jag positivt överraskad. Hos föräldrarna i utkanten av en småstad fungerar telia inte så bra vilket jag tycker är underligt, men tre fungerade bra.
När jag väl bytt testade jag även samtal där jag pendlade, och det gick bättre än med telias nät. Jag har inte provat Fello.

Jag provade även olika operatörer på tres nät, och jag upplever ingen skillnad mer än pris.

Ett plus för mig med tre för mig är roamingkvalitén och priset.

Du tänker 💭 precis som jag. Jag funderade på Telias nät just för den "goda" täckningen och deras 5G fart.

Roaming är "viktigt" för mig på följande vis:
a) jag använder inte Roaming så mycket (när man väl är i ett land finna det WIFI eller kontantkortslösningar
b) men det är jätte bra att ha ifall man behöver kolla upp något eller ringa det där akuta samtalet.

De flesta samtal gör väl de flesta över valfri applikation idag men för akutsamtal, där man inte har personen i någon "app lista/kontakt" så kan man visst göra ett samtal á la version 1.0.

Schysst att Du nämner att Chilimobil (tre) har så bra kvalitet på sina samtal/Surf så det lutar nog åt att jag väljer Chilimobil. OM inte någon operatör får för sig att lansera "250 GB för 30 kr/mån". Viket inte är så troligt.

Det blir nog Chilimobil...

Alla andra är ändock jatte välkomna med sina tips, råd och input på saker som jag inte har tänkt på. (Att tre har dålig Norrlands täckning vet jag men det går alltid att komplettera med ett Telia kontantkort).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Helt rätt.

Skrivet av stelex:

Men det var inte sneakvirtuella dotterbolaget du skrev om från början. Det var Telenor och Vimla det handlade om i ditt fall.

Vet inte om det spelar jättestor roll, men eftersom ni börjat snacka om det:

Det kanske finns något undantag(?) men i regel är ju detta inte några dotterbolag utan bara ett ytterligare varumärke som själva huvudbolaget använder för att sälja tjänster riktade till någon annan kundgrupp.

Vimla är en del av bolaget Telenor.
Fello är en del av bolaget Telia.
Hallon är en del av bolaget Tre (Hi3G).
Comviq är en del av bolaget Tele2 (här har vi visserligen en helt annat historik, där Tele2 ärvde hela sin mobiltelefoniverksamhet från Comviq).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Varför så neggo?
Klart man får vad man betalar för, annat vore konstigt.

Vet inte vad neggo är. Självklart får man det man betalar för. Men det har väl väldigt liten bäring på vad som diskuteras här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Vet inte vad neggo är. Självklart får man det man betalar för. Men det har väl väldigt liten bäring på vad som diskuteras här.

Neggo = negativ

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte mycket surf utan nöjer mig med 5 GB då mitt mobilanvändande består av att ringa, skicka meddelanden, lyssna på musik och poddar, göra mobilbetalningar samt slösurfa. Jag valde därför det billigaste alternativet jag kunde hitta som också erbjuder 5G, så det blev Hallon som kostar 109 kr/mån. När jag skaffade abonnemanget valde jag oavsiktligt student (trots att jag inte är det), vilket ger mig dubbel surf (10 GB) till samma pris. Jag har aldrig blivit ombedd att bevisa att jag studerar, trots att jag haft abonnemanget i flera år. Det går att spara oanvänd surf upp till 100 GB och just nu ligger min pott på 110 GB trots gränsen.

Hallon ligger i Tres nät och är enligt deras supportsida begränsat till 150 Mbit/s. Jag har när jag gjort hastighetstest aldrig fått under 90 Mbit/s, ligger normalt på 130 Mbit/s.

Väl värt 109 kr, om ni frågar mig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Har nämnts tidigare i tråden, när eSIM lanserade

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Du tänker 💭 precis som jag. Jag funderade på Telias nät just för den "goda" täckningen och deras 5G fart.

Tänk på att alla(?) snikabonnemang, oavsett operatör, stryper hastigheten på 5G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Tänk på att alla(?) snikabonnemang, oavsett operatör, stryper hastigheten på 5G.

Det görs även icke snikabonnemang. Man får välja hastighet hos de flesta operatörer nuförtiden tyvärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte 😮 varifrån kommer idén att virtuella operatörer stryper hastigheten vars för att de är virtuella Operatörer...

Jag har haft ett antal operatörer och ingen har gett mig "sämre" hastighet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Fullt aktuellt här ja.

Skrivet av Radovic:

Jag förstår inte 😮 varifrån kommer idén att virtuella operatörer stryper hastigheten vars för att de är virtuella Operatörer...

Jag har haft ett antal operatörer och ingen har gett mig "sämre" hastighet...

Läs på deras hemsidor. Vimla kör olika hastigheter tex beroende på abonnemang.

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Spelar det någon roll då? Har Fello och har alltid 100 Mbit/s+ om täckningen är bra över 4G.

Driver man inte en torrentverksamhet ser jag inte varför man skulle behöva snabbare på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Roaming är "viktigt" för mig på följande vis:
a) jag använder inte Roaming så mycket (när man väl är i ett land finna det WIFI eller kontantkortslösningar
b) men det är jätte bra att ha ifall man behöver kolla upp något eller ringa det där akuta samtalet.

De flesta samtal gör väl de flesta över valfri applikation idag men för akutsamtal, där man inte har personen i någon "app lista/kontakt" så kan man visst göra ett samtal á la version 1.0.

Schysst att Du nämner att Chilimobil (tre) har så bra kvalitet på sina samtal/Surf så det lutar nog åt att jag väljer Chilimobil. OM inte någon operatör får för sig att lansera "250 GB för 30 kr/mån". Viket inte är så troligt.

Det blir nog Chilimobil...

Alla andra är ändock jatte välkomna med sina tips, råd och input på saker som jag inte har tänkt på. (Att tre har dålig Norrlands täckning vet jag men det går alltid att komplettera med ett Telia kontantkort).

DU kanske redan vet om detta.

"För produkten Chili Fri Surf/Full Fart gäller vår FUP ”Fair Usage Policy” med en FUP satt till 20 GB/dag för mobilabonnemang och 50 GB/dag för mobilt bredband.

När du har nått dessa nivåer kommer hastigheten att sättas till 1Mbit/s. Då kan du antingen svara på ett sms eller gå in på MittChili (appen eller via hemsidan) och klicka i att du vill ha ”Full Fart” igen. När du gjort det, så får du 5GB i surfpott att använda innan samma procedur behöver upprepas."

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

DU kanske redan vet om detta.

"För produkten Chili Fri Surf/Full Fart gäller vår FUP ”Fair Usage Policy” med en FUP satt till 20 GB/dag för mobilabonnemang och 50 GB/dag för mobilt bredband.

När du har nått dessa nivåer kommer hastigheten att sättas till 1Mbit/s. Då kan du antingen svara på ett sms eller gå in på MittChili (appen eller via hemsidan) och klicka i att du vill ha ”Full Fart” igen. När du gjort det, så får du 5GB i surfpott att använda innan samma procedur behöver upprepas."

Mjo...man får lägga sig precis på 20 GB/dag... Vad ska man med 1Mbit/s även om man får nya färska 5 GB att köra med.

Som att ha en Ferrari, men bara få köra den en halvtimme efter jobbet. Vill Du köra mer gäller Moped 🛵 fart...

Visa signatur