Permalänk

Enkortsdator till Home Assistant

Nyss börjat med att göra mitt hem smart och vill adapta min ecosystem till home assistant och funderar på att ha operativ systemet på en enkortsdator, dock är alla Raspberry pi's utsålda överallt tyvärr så jag undrar om ni har några rekommendationer på andra enkortsdatorer som kanske hade kunnat fungera.
Tack för svaren i förväg

Permalänk
Medlem

Jag var påväg att börja fixa med home assistant för ca1 år sedan och kommer ihåg att jag läste om en hel del problem för folk som använt Raspberry pi:s. Bland annat vanligt med att SD kortet till sist ger upp av någon anledning samt att prestandan kan vara undermålig när du börjar få några enheter i systemet.

Så ett alternativt kan vara att istället leta en begagnad nuc eller annan mindre dator för en mer robust kärna i systemet. Men visst, det kommer komma med en högre effektförbrukning vilket kan vara högst relevant idag.

Permalänk
Medlem

Jag har kört en RPi 4 i några år och det har fungerat jättebra. Använder en Conbee II USB-sticka för Zigbee och den inbyggda Bluetooth-kretsen. För en månad sedan bytte jag ut det medföljande minneskortet mot en SSD (enkel process att klona SD till SSD) för att inte råka ut för problem med korrupt kort, men det fungerade som sagt bra väldigt länge.

Hittar du inte en RPi4 finns ju den dedikerade Yellow (https://www.crowdsupply.com/nabu-casa/home-assistant-yellow#p...) som jag tror fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Intel Nuc

Kör på en Intel NUC eller annan likvärdig istället prisskillnaden är inte sås stor. Den extra elförbrukningen för en modest NUC är försumbar.

Permalänk

Jag kör HA som virtuell maskin på min Synology NAS (DS218+), fungerar kanon.

Permalänk

Tack för alla svaren! Kommer nog kolla in på NUCS och gå vidare med detta!

Återigen tack för alla svaren!