Permalänk
Medlem

ASUS TUF AX5400 "små - lagg"

Jo. Behövde uppgradera routern då jag har en teliarouter med flera år på nacken.
Det blev en TUF AX5400 från Asus och installationen gick smärtfritt.

Problemet är att jag upplever att anslutningen klipper och är ganska ostabil.
Ett exempel är när jag sitter på discord och snackar med folk så klipper deras röst hela tiden när de snackar,
jag låter heller inte bra från deras sida. Byter jag tillbaka till min gamla router så försvinner problemen. Jag upplever även att saker jag strömmar inte buffrar ordentligt. Jag trodde först det var en äldre ethernetkabel men de var de inte.
Så summering är att jag fått snabbare wifi men ganska ostabil så jag misstänker att de nån inställning som spökar.
Någon som upplevt liknande och kommit fram till en lösning?

Fabriksåterställning har jag testat, stänga av QOS.

Permalänk

Har du fått bukt med detta? Jag har nämligen samma problem med min ax5400. Har haft den i åtminstone ett halvår och det här har börjat hända senaste veckorna. Ska prova återställa den och gå igenom sedvanlig felsökning, men tänkte kika ifall fler delat upplevelsen och hittat en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jo. Behövde uppgradera routern då jag har en teliarouter med flera år på nacken.
Det blev en TUF AX5400 från Asus och installationen gick smärtfritt.

Problemet är att jag upplever att anslutningen klipper och är ganska ostabil.
Ett exempel är när jag sitter på discord och snackar med folk så klipper deras röst hela tiden när de snackar,
jag låter heller inte bra från deras sida. Byter jag tillbaka till min gamla router så försvinner problemen. Jag upplever även att saker jag strömmar inte buffrar ordentligt. Jag trodde först det var en äldre ethernetkabel men de var de inte.
Så summering är att jag fått snabbare wifi men ganska ostabil så jag misstänker att de nån inställning som spökar.
Någon som upplevt liknande och kommit fram till en lösning?

Fabriksåterställning har jag testat, stänga av QOS.

Skrivet av MarcusBroodh:

Har du fått bukt med detta? Jag har nämligen samma problem med min ax5400. Har haft den i åtminstone ett halvår och det här har börjat hända senaste veckorna. Ska prova återställa den och gå igenom sedvanlig felsökning, men tänkte kika ifall fler delat upplevelsen och hittat en lösning.

Har ni uppdaterat/nedgraderat firmwaren & i såfall blev det någon skillnad?
https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Nu har jag inte samma modell utan en AX88U men för den hade senaste firmware 3.0.0.4.388.22525 en bug som gjorde att wifi anslutningar studsade upp och ned hela tiden (vet inte om anslutning via ethernet också var påverkat). Versionsnummer för senaste firmware för AX5400 är exakt detsamma så inte otroligt att samma bug finns där.

Lösningen var en rollback och lägga på föregående firmware igen, 3.0.0.4.388.21224

Visa signatur

i7-13700K, ASUS ROG Z790 Hero, 64 GB Corsair Dominator CL36, Gigabyte Gaming OC GeForce RTX 4090, Samsung 990 Pro SSD 2TB M.2, Samsung 870 QVO 8 TB SSD, Corsair iCUE 7000T chassi, ASUS ROG Thor II 1200W, Corsair iCUE H150i Elite, Asus 32" Mini LED 4K PG32UQX

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Har du fått bukt med detta? Jag har nämligen samma problem med min ax5400. Har haft den i åtminstone ett halvår och det här har börjat hända senaste veckorna. Ska prova återställa den och gå igenom sedvanlig felsökning, men tänkte kika ifall fler delat upplevelsen och hittat en lösning.

Nej, de blev en retur. Hade inte lust att bråka med en router för 2000:- första dagarna.

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Nej, de blev en retur. Hade inte lust att bråka med en router för 2000:- första dagarna.

Fattar. Hoppas du hittade något bättre 🙂 Jag uppdaterade firmware och reboota min, upplever än så länge att det fungerat bättre så hoppas det handlade om något fel i firmware.