Radbrytning i thunderbird

Permalänk

Radbrytning i thunderbird

Hoppas jag skriver på rätt forum?

Jag använder Thunderbird som Emailprogram.
Det funkar ju utmärkt bra. Ett problem bara.
Kan man sätta automatisk radbrytning?
Jag skriver ofta en förlaga i word eller någon texteditor
och klistrar sedan in texten i Thunderbird.
Då försvinner radbrytningarna och kvar blir en mycket lång rad
som man får bryta manuellt så det ser skapligt ut.
Om man googlar på detta så verkar det som om många har motsatt
problem. Att Thunderbird sätter in radbrytningar på oväntade ställen.
Jah har letat i inställningar/verktyg men hittar ingen lämplig åtgärd.
Någon som vet hur man gör?

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem

Jag har själv använt Thunderbird tidigare i mitt liv när jag fortfarande körde IMAP-baserad mail-lösning och inte hade stött på tjusningen i att ha en mail-lösning som är ActiveSync-baserad (läs synk av både mail, kalender och adressbok).

Men för kunder som envisas att köra med webbhotells e-postlösning som då är POP3/IMAP-baserad så har jag gått över till att istället rekommendera/installera antingen Mailspring eller eM Client då dessa lösningar är mer Windows-native och jag har inte upplevt liknande buggar som den du nämner i Mozilla Thunderbird.

Länkar
https://getmailspring.com/
https://www.emclient.com/

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör Thunderbird under Linux och kopierar jag in text från LibreOffice så upplever jag inte de problem som du pratar om.
(Om jag har förstått din fråg rätt!)
Funderar lite på vad du säger, när man skriver in text skrivs den in i styckes-mod.
Vill man bryta raden "absolut" gör man det med skift-retur inne i texten, en enkel retur ger nytt stycke.
Funkar lika dant i ordbehandlaren som under Thunderbird, den kopiering jag pratar om är ctrl-C/ctrl-V.

Ett stycke formaterar sig efter hur mycket bredd man har till gång till, man ser detta tydligare när man gör fönstret smalare.
Hårt brutna rader kan i detta läge ge en ganska ostrukturerat flyt på texten så stycken är att föredra.

Permalänk

Jag tror jag har kommit på om inte en förklaring så i alla fall en metod somm passar mig.
Att jag blottar min okunnighet härvidlag får jag ta.
Om jag skriver en förlaga i tex word och låter word bryta raderna vid tabstället
,eller vad det heter, så kommer inte den radbrytningen att följa med till thunderbird.
Om jag däremot bryter raderna i word med shift/enter som jag också brukar, så följer
radbrytningen med till thunderbird.
Allt detta är nog självklart för de flesta men för mig gick det upp alldeles nyss.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag tror jag har kommit på om inte en förklaring så i alla fall en metod somm passar mig.
Att jag blottar min okunnighet härvidlag får jag ta.
Om jag skriver en förlaga i tex word och låter word bryta raderna vid tabstället
,eller vad det heter, så kommer inte den radbrytningen att följa med till thunderbird.
Om jag däremot bryter raderna i word med shift/enter som jag också brukar, så följer
radbrytningen med till thunderbird.
Allt detta är nog självklart för de flesta men för mig gick det upp alldeles nyss.

Så här blir det på grund av att du ägnar dig åt att göra upprepade omotiverade radbrytningar (liggande iPad med 100 % zoom):

Det fungerar inte eftersom du inte har en aning om storleken på mottagarens fönster. Mottagarens dator klarar det här mycket bättre själv utan kontraproduktiv "hjälp". Styckeindelning är något annat, men man gör inte nytt stycke efter varje mening (eller mitt i dem).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så här blir det på grund av att du ägnar dig åt att göra upprepade omotiverade radbrytningar (liggande iPad med 100 % zoom):

<Uppladdad bildlänk>

Det fungerar inte eftersom du inte har en aning om storleken på mottagarens fönster. Mottagarens dator klarar det här mycket bättre själv utan kontraproduktiv "hjälp". Styckeindelning är något annat, men man gör inte nytt stycke efter varje mening (eller mitt i dem).

Exakt. TS formattering är väldigt udda och onödig.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så här blir det på grund av att du ägnar dig åt att göra upprepade omotiverade radbrytningar (liggande iPad med 100 % zoom):

<Uppladdad bildlänk>

Det fungerar inte eftersom du inte har en aning om storleken på mottagarens fönster. Mottagarens dator klarar det här mycket bättre själv utan kontraproduktiv "hjälp". Styckeindelning är något annat, men man gör inte nytt stycke efter varje mening (eller mitt i dem).

Jepp TS radbrytningar ser lika illa ut på en Pixel 6 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag tror jag har kommit på om inte en förklaring så i alla fall en metod somm passar mig.
Att jag blottar min okunnighet härvidlag får jag ta.
Om jag skriver en förlaga i tex word och låter word bryta raderna vid tabstället
,eller vad det heter, så kommer inte den radbrytningen att följa med till thunderbird.
Om jag däremot bryter raderna i word med shift/enter som jag också brukar, så följer
radbrytningen med till thunderbird.
Allt detta är nog självklart för de flesta men för mig gick det upp alldeles nyss.

Word gör ingen riktig radbrytning, utan bara fortsätter på nästa rad. Kallas "automatisk radbrytning" i Anteckningar men de flesta kallar det vid det engelska namnet Wordwrap. Det skapar ingen radbrytning i själva dokumentet/texten utan bara för ditt seende. Om du skulle öka sidans bredd i Word skulle de orden som inte fick plats nu hoppa upp till den första raden. Precis som texten på en hemsida om du minskar fönstret på bredden.

För att få till en radbrytning som följer med kopiering använder du shift+enter eller bara enter för nytt stycke precis som andra har sagt.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk

För att få till en radbrytning som följer med kopiering använder du shift+enter eller bara enter för nytt stycke precis som andra har sagt.
Just det. Det är ju precis det som jag har skrivit ovan.
Vad de andra kommentarerna menar förstår jag inte men någon Ipad har jag aldrig haft
och några omotiverade radbrytningar känner jag inte heller till

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

För att få till en radbrytning som följer med kopiering använder du shift+enter eller bara enter för nytt stycke precis som andra har sagt.
Just det. Det är ju precis det som jag har skrivit ovan.
Vad de andra kommentarerna menar förstår jag inte men någon Ipad har jag aldrig haft
och några omotiverade radbrytningar känner jag inte heller till

Du gör många manuella radbrytningar mitt i meningar helt utan anledning. Dina inlägg ser därför alltid jättekonstiga ut och blir felformaterade.

Det löser förstås inte ditt problem med Thunderbird, men det gör att det blir enklare att läsa dina inlägg.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

För att få till en radbrytning som följer med kopiering använder du shift+enter eller bara enter för nytt stycke precis som andra har sagt.
Just det. Det är ju precis det som jag har skrivit ovan.
Vad de andra kommentarerna menar förstår jag inte men någon Ipad har jag aldrig haft
och några omotiverade radbrytningar känner jag inte heller till

Du missar poängen. Att det är en iPad handlar bara om bredden på fönster/skärm, inte just att det är en iPad. Det blir givetvis likadant om jag trycker ihop fönstret på min dator till motsvarande bredd. En dator/surfplatta/telefon är inte en mekanisk skrivmaskin med ett fysiskt papper där man behöver göra vagnretur innan papperskanten. Den löser det själv efter hur brett "papperet" råkar vara hos den som läser ditt meddelande/mail för tillfället.

Ett stycke med ren löpande text bör i normalfallet därför vara en enda lång rad. Annars blir det, så fort utrymmet där texten visas är smalare än vad du har utgått ifrån, som i skärmdumparna ovan.

Permalänk

Jag gör väl inga omotiverade radbrytningar mitt i en mening. Oftast gör jag det efter punkt eller komma
eller när jag tycker raden är lång nog som nyss. Det är sant att vid automatisk radbrytning blir det en enda lång rad i
Thunderbird eller så lång som fönstret tillåter. Men de texter som jag åstadkommer skall oftast bli insändare i
tidningen och då känns det bättre med kortare rader. Även om jag vet mycket väl att tidningarna håller sig med
egna redigerare som sköter radlängderna.
Och omotiverade radbrytningar mitt i en mening får man väl snarare i tex words automatiska radbrytare.

Visa signatur

Bjornj

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag gör väl inga omotiverade radbrytningar mitt i en mening. Oftast gör jag det efter punkt eller komma
eller när jag tycker raden är lång nog som nyss. Det är sant att vid automatisk radbrytning blir det en enda lång rad i
Thunderbird eller så lång som fönstret tillåter. Men de texter som jag åstadkommer skall oftast bli insändare i
tidningen och då känns det bättre med kortare rader. Även om jag vet mycket väl att tidningarna håller sig med
egna redigerare som sköter radlängderna.
Och omotiverade radbrytningar mitt i en mening får man väl snarare i tex words automatiska radbrytare.

Du har en polett som är uppe och snurrar men inte riktigt trillat ned ännu.

Eftersom jag i perioder av åratal av mitt liv delvis försörjt mig på att redigera och bryta texter som ska tryckas i tidning kan jag direkt se att dina texter är besvärligare att redigera. Du lurar dig själv en hel del just nu genom att skriva på det sätt du gör och dessutom vilja fortsätta med det.

Ditt sätt att frasera och stöta fram meningarna radvis kommer aldrig överleva redigeringen i en tidning. Istället blir det en text som är lite mer svårläst och tar några extra minuter att korrigera. När man då under deadline väljer ut vilka texter, insändare och så vidare som ska komma med i tidningen, är det en större risk att man väljer bort dina alster. De kräver mer jobb och dessutom flyter de sämre språkligt.

Genom att fundera mera hur du skriver ökar du istället chanserna att få med dina texter.

För kommunikation online med e-post och forum likt dessa ska man förutsätta följande:
(1) Alla läser texter i olika format och med olika teknik där olika automatiska radbrytningar är ett faktum. Du kan aldrig styra hur över din text radbryts på någon annans surfplatta, mobil eller olika skärmar, olika upplösningar, olika typsnitt och allt annat som påverkar.

Sluta alltså radbryta manuellt. Det är något man gjorde på tiden när man skrev ut sin text på A4-papper!

(2) Skriv utan radbrytningar i stycken med ett naturligare flöde där meningarna ankrar i varandra. Detta snarare än att skriva satsvis. När du vill ha en naturlig paus för ögat och växla ämne/förtydliga något, då gör du dubbla radbrytningar istället så att ett mellanrum uppstår till ett stycke, precis som jag gör ovan.

Nu är du i fas med hur resten av världen kommunicerar online med text.

Permalänk
Medlem

Nej, omotiverade radbrytningar får man när man försöker sätta radbrytningar i sin text själv när man inte vet exakt hur bred läsarens fönster är:

Permalänk
Medlem

Är du säker på att "höger indrag" i Word är korrekt inställd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnJEJohansson:

Jag gör väl inga omotiverade radbrytningar mitt i en mening. Oftast gör jag det efter punkt eller komma
eller när jag tycker raden är lång nog som nyss. Det är sant att vid automatisk radbrytning blir det en enda lång rad i
Thunderbird eller så lång som fönstret tillåter. Men de texter som jag åstadkommer skall oftast bli insändare i
tidningen och då känns det bättre med kortare rader. Även om jag vet mycket väl att tidningarna håller sig med
egna redigerare som sköter radlängderna.
Och omotiverade radbrytningar mitt i en mening får man väl snarare i tex words automatiska radbrytare.

Nej, tvärt om. Att försöka själv optimera var exakt radbrytningen ska hamna är det som leder till omotiverade radbrytningar för alla andra som ska läsa texten, när de inte råkar ha ett exakt lika brett fönster som du hade.
Självfallet ska det göras egen radbrytning vid nytt stycke, osv, men inte mitt i en mening (som i din text ovan!).

Radbrytningarna i löpande text får liksom bli så bra det blir per automatik när det sköts på läsarens dator, för du har ingen möjlighet att göra hembesök hos alla läsare och hänga över axeln och justera dina manuella radbrytningar när de visar din text under "fel" förutsättningar (typiskt "fel" bredd på fönstret t.ex.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bozzeta:

Är du säker på att "höger indrag" i Word är korrekt inställd?

Hur texten ser ut i Word är endast intressant när man ska använda den specifika word-filen som slutmål eller till exempel skapa en PDF från layouten i Word.

Och även då ska man undvika att använda manuella radbrytningar mitt i texten ifall själva textinnehållet ska brytas eller förflyttas någon annanstans. Man skapar endast oreda och besvär för den som ska arbeta med texten senare.