E-reader / läsplatta?

Permalänk
Medlem

E-reader / läsplatta?

Hej!
Vilken e-reader är det "bästa" idag? Vet att det är olika beroende på vad man behöver såklart.
Jag har tänkt minst 6", USB-C och inte vara låst till Kindle.

Kunna skicka över e-böcker via Calibreprogrammet samt även gärna kanske ha möjlighet till appar för att kunna få in böcker från andra källor. Finns det sådana läsare idag?

Boox? Känns som en allt-i-allo och det vill jag inte ha. Kobo? Finns det fler alternativ än dessa och amazon kindle?

Permalänk
Medlem

Även kindle-plattorna är det inga problem att lägga in manuellt.

Ska den även klara färg för t.ex. serietidningar?

Men generellt är det ju Kobo och Onyx som gäller förutom amazon's egna. ¨
Jag läser en del serier och funderar på PocketBook Color

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Låter som att det är boox du är ute efter, då de kör android så att du kan ladda in vilka appar du vill.
Fördelen med Boox (jag använder en air c) för mig är att du inte är låst av vad tex Kobo eller Kindle låter dig lägga in på plattan.
Jag har en reMarkable 2 också, som givetvis har en bättre skärm, men inte går att integrera med calibre till exempel, på boox laddade jag bara ner en ebok-app som jag sedan länkade till mitt calibre-bibiliotek

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oktay:

Hej!
Vilken e-reader är det "bästa" idag? Vet att det är olika beroende på vad man behöver såklart.
Jag har tänkt minst 6", USB-C och inte vara låst till Kindle.

Kunna skicka över e-böcker via Calibreprogrammet samt även gärna kanske ha möjlighet till appar för att kunna få in böcker från andra källor. Finns det sådana läsare idag?

Boox? Känns som en allt-i-allo och det vill jag inte ha. Kobo? Finns det fler alternativ än dessa och amazon kindle?

Jag har stora problem att läsa vanliga böcker och använde under lång tid datorn och datorskärmen men tröttnade och testade några läsplattor. Till slut fastnade jag för en Kobo Libra H2O som har en 7" skärm.för 1490:- Skulle jag köpa en läsplatta idag blev det nog antingen en Kobo Libra 2 eller en Kobo Sage 8". Den sistnämnda är lite dyr i mitt tycke men kan vara värt att få den större skärmen. Jag tycker i o f s att 7" räcker för mig trots att jag har så svåra synproblem att jag inte kan läsa vanliga böcker. Min Kobo Libra är lagom storlek för att ta med sig hela tiden, väger inte mycket i ryggsäcken men den är lite för stor för att stoppa i fickan, går ner i vinterjackans fickor men inte min sommarjacka som har för små fickor. Testade faktiskt att använda en 10.8" Samsung surfplatta men det var sämre, troligen för att den inte har "elektroniskt bläck".
En annan som fått bra recensioner är PocketBook men den har bara 6" skärm. Min Kobo har 8GB minne men PocketBook har 16. Vet inte om det är en så stor fördel eftersom jag har backup på datorn och 6,6GB ledigt trots att jag har 12 böcker på plattan. Den nya Kobo Libra 2 har USB-C.

Rättade lite stavfel