Bahnhof fiber extremt långsam helt plötsligt

Permalänk

Bahnhof fiber extremt långsam helt plötsligt

Hejsan!

Har haft Bahnhof fiber ett antal månader och allt har fungerat finfint, dock så kommer jag ej behöva ha kvar fiber då jag ej kommer vara hemma framöver så jag kontaktade dem för någon månad sedan för att säga upp det så att det skulle avslutas 1 mars, men p.g.a. att jag behövde nyttja fibern även under mars månad så var jag i kontakt med dem i slutet av februari för att få mitt abonnemang förlängt tills sista mars, detta skulle bli ordnat och jag trodde allt var frid och fröjd. Men framåt kvällen idag när jag startade datorn så upptäckte jag att fibern var bortkopplad och jag ringde då upp kundtjänst som direkt såg felet, fibern hade blivit bortkopplad av någon konstig anledning, men hur som helst så skulle den startas upp igen och vara igång inom några minuter.

Fibern kom igång igen men allt går extremt långsamt, det är en fördröjning när man söker på google, YouTube är likaså laggigt och det går knappt att spela upp vanlig musik utan video utan att det laggar. Videos står stilla och snurrar för att bitvis spela men då i 240p. Alltså jag förstår inte vad som hänt? Allt fungerade perfekt innan tabben med att fibern avslutades gjordes. Vad kan vara fel?
Jag har inte ändrat något i datorn eller för övrigt utan allt är precis som det var innan detta hände. Även hastigheten ska vara densamma som jag haft tidigare (100/100) och genom bredbandskollen får jag helt okej resultat (69 ner och 94 upp)
Jag ska kontakta kundtjänst imorgon igen när de öppnar men finns det några idéer om vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

testat att starta om allt?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skogskatten:

Hejsan!

Har haft Bahnhof fiber ett antal månader och allt har fungerat finfint, dock så kommer jag ej behöva ha kvar fiber då jag ej kommer vara hemma framöver så jag kontaktade dem för någon månad sedan för att säga upp det så att det skulle avslutas 1 mars, men p.g.a. att jag behövde nyttja fibern även under mars månad så var jag i kontakt med dem i slutet av februari för att få mitt abonnemang förlängt tills sista mars, detta skulle bli ordnat och jag trodde allt var frid och fröjd. Men framåt kvällen idag när jag startade datorn så upptäckte jag att fibern var bortkopplad och jag ringde då upp kundtjänst som direkt såg felet, fibern hade blivit bortkopplad av någon konstig anledning, men hur som helst så skulle den startas upp igen och vara igång inom några minuter.

Fibern kom igång igen men allt går extremt långsamt, det är en fördröjning när man söker på google, YouTube är likaså laggigt och det går knappt att spela upp vanlig musik utan video utan att det laggar. Videos står stilla och snurrar för att bitvis spela men då i 240p. Alltså jag förstår inte vad som hänt? Allt fungerade perfekt innan tabben med att fibern avslutades gjordes. Vad kan vara fel?
Jag har inte ändrat något i datorn eller för övrigt utan allt är precis som det var innan detta hände. Även hastigheten ska vara densamma som jag haft tidigare (100/100) och genom bredbandskollen får jag helt okej resultat (69 ner och 94 upp)
Jag ska kontakta kundtjänst imorgon igen när de öppnar men finns det några idéer om vad som kan vara fel?

Jag hade extrema problem med bahnhof förut
Varje kväll mellan kl.19-00 blev internet segt och down/upp halverades. Fick aldrig någon riktig förklaring, men drog mina egna slutsatser av att det var överbelastning när alla kom hem från jobb/skola och skulle streama.
Har nu bytt till ownit och har inte dessa problem längre.
Hoppas det löser sig och att du slipper byta ISP.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av Dax:

testat att starta om allt?

Japp, drog ur kontakten i ca 5 minuter, men det kanske behöver vara avstängt längre tid?
Är det förresten så att man blir tilldelad ett nytt IP efter att ha låtit allt vara avstängt en viss tid? Om nu detta kan spela in på något vis?

Permalänk
Skrivet av griid:

Varje kväll mellan kl.19-00 blev internet segt och down/upp halverades. Fick aldrig någon riktig förklaring, men drog mina egna slutsatser av att det var överbelastning när alla kom hem från jobb/skola och skulle streama.

Ja verkligen skumt, som sagt har haft Bahnhof sedan i juli 2022 och allt har fungerat utan problem sedan dess, men nu helt plötsligt så var det verkligen som natt och dag. Känns som att man fått någon form av dålig "lina" men jag är inte alls insatt i sådant här, det skumma är ju att hastigheterna på bredbandskollen verkar helt okej men något annat verkar sega ner hastigheten, trodde först det enbart var på YouTube men även sökningar på google är sega liksom att ladda övriga sidor.

Ska ringa kundtjänst imorgon och höra om de kan starta om det hela eller något, det är i alla fall inga driftsstörningar enligt deras sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kapacitetsproblem brukar ligga i fibernätet, så bäst är att felsöka och eventuellt felanmäla.

Är det bara Youtube är det nog tjänsten som har problem, kan ta ett tag innan det finns ordentlig bandbredd på nya videos exempelvis. Visst kanske inte Bahnhof har bäst peering mot allt, men tjänsterna måste hänga med också så fungerar vissa videos utan problem är problemet hos YT.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Kapacitetsproblem brukar ligga i fibernätet, så bäst är att felsöka och eventuellt felanmäla.

Är det bara Youtube är det nog tjänsten som har problem, kan ta ett tag innan det finns ordentlig bandbredd på nya videos exempelvis. Visst kanske inte Bahnhof har bäst peering mot allt, men tjänsterna måste hänga med också så fungerar vissa videos utan problem är problemet hos YT.

Ja, just det jag glömde nämna att jag har fiber genom Telias öppna fibernät, kan detta också vara en orsak till att det spökar? Fast skumt att det började precis i samband med tabben av Bahnhof att det blev avslutat och efter nyaktivering så har det varit väldigt dålig fart på det hela. Tänkte också att det enbart var YouTube som var segt till en början men även andra sidor laddar långsamt och likaså vanliga enkla webbsidor utan video. Aja, ska kontaka kundtjänsten imorgon höra vad de har att säga.

Permalänk
Medlem

Efter omstart av din tjänst så kanske du har fått CGNAT istället?

Permalänk
Skrivet av Engann:

Efter omstart av din tjänst så kanske du har fått CGNAT istället?

Tack för tipset, hade dålig koll på innebörden men det är alltså ett IP som delas av flera användare?
Ska detta kunna påverka hastigheten på detta vis?
Hur som helst idag så verkar hastigheten ha återvänt och allt flyter på som det gjorde innan fadäsen med avbrottet så det verkar ha varit något tillfälligt strul, får hoppas det inte blir samma sega hastighet igen framåt kvällen. Jag hade allting urkopplat under natten om detta kanske har med saken att göra, kanske det blev ett nytt IP tilldelat?