Troligen hdd krasch, rädda hdd:en eller Windows 10 nyckel

Permalänk
Medlem

Troligen hdd krasch, rädda hdd:en eller Windows 10 nyckel

Hej alla glada.

Tack för insläppet.

Jag är relativt nybörjare inom data branschen, så jag är inte helt bakom flötet.
Dock har jag nu stött på lite problem. Min laptop som är drygt 3-4 år gammal klappa ihop för några dagar sedan.
Vad jag tror är en "halvt" hdd krasch, då jag fortfarande kan starta datorn men kommer endast till "blå skärmen" där jag får valen att jag kan rädda genom att återställa hdd eller formatera osv.
Nu till mitt problem, jag kan inte göra någonting alls här utan det slutar alltid med att jag hamnar i en evig loop med att datorn startas om och jag kommer åter till "blå skärmen".

Jag har kopplat in hdd:en "externt" till min andra laptop, väl här får jag upp vissa mappar på hhd:en men att vissa mappar är "skuggade" och att Windows mappen är borta, dock finns det en Windows "fil" men den ligger på 0kb (vilket jag tyvärr tror kan vara Windows).

- Är min hdd kraschad eller går den fortfarande att rädda. Jag vill inte spara något så som bilder eller liknande som finns på hdd förutom just själva Windows, om den nu går att formatera/återställa till fabriksinställningar?
- Vet någon vad felet kan vara och om det går att rädda hhd:en?
- Går det att köpa en ny hdd och kanske då installera in mitt gamla Windows 10 (från den trasiga hdd:en jag nämner här ovan) eller kommer jag behöva köpa en ny hdd med en ny Windows 10 licens till den.

Eller har ni experter någon annan lösning på mitt problem?

Tack i förhand.
Mvh OvE

Permalänk

Var du inloggad med ditt microsoft konto så bör nyckeln finnas sparad i ditt konto och då kan du bara installera utan nyckel och logga in på ditt konto igen så bör den identifiera rätt nyckel automagiskt som är kopplad till hårdvaran.

Vad felet faktiskt är vet jag inte men luktar döende disk skulle säga att hur som helst så är nog ett byte troligen ingen dum id'e

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Aktiveringen av win sker via MS aktiveringsservrar så den sker när du går online efter en ominstallation så det finns ingen nyckel att rädda på hddn.

Svårt att veta om det är fel på hddn eller bara filsystemet så du kan radera alla partitioner och installera om utifall du inte har nåhra filer du måste spara och funkar det så var det inga hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, jag tror jag var inloggad på mitt MS konto, hur kan man kolla detta att man var inloggad eller inte?

Problemet om jag bara kan formatera och installera om Windows på hhd:en är att jag inte kan då jag hamnar i en loop till detta val när jag kommer till blå skärmen. Så hur ska man gå tillväga isf?

Permalänk
Medlem

Om du gör hårdvaruändringar (säg byter moderkort) så måste nyckeln finnas registrerad på ett MS konto, vilket du förmodligen redan har.
Då kan du efter installation gå in på aktiveringsfliken och gå in i felsökningen för aktivering. Sen kommer man kunna se alla enheter och då flytta över produktnyckeln till den nya. Ganska enkelt. Men vet inte om det gäller ny HDD.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Är det en laptop är licensen i datorns "bios".

Enda gången man behöver oroa sig över licensen är om du har köpt en boxad ditto till tex ett datorbygge. Men laptops köps ju med det förinstallerat, så det är bara i med en ny disk - ladda ner windows 10 (eller 11) iso (googla efter media creation tool windows 10/11) på en annan dator och skapa en USB.

Permalänk
Skrivet av OvE_mw:

Tack för svaren, jag tror jag var inloggad på mitt MS konto, hur kan man kolla detta att man var inloggad eller inte?

Problemet om jag bara kan formatera och installera om Windows på hhd:en är att jag inte kan då jag hamnar i en loop till detta val när jag kommer till blå skärmen. Så hur ska man gå tillväga isf?

Ska gå att logga in på microsofts hemsida och kolla vilka enheter och nycklar som är sparade där.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OvE_mw:

Tack för svaren, jag tror jag var inloggad på mitt MS konto, hur kan man kolla detta att man var inloggad eller inte?

Problemet om jag bara kan formatera och installera om Windows på hhd:en är att jag inte kan då jag hamnar i en loop till detta val när jag kommer till blå skärmen. Så hur ska man gå tillväga isf?

Du ska boota från ett installationsmedia, du laddar hem win och skapar det på ett usbminne med "vektyget"
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Min första gissning är att det är fel i filsystemet på disken och inte begynnande hårdvarufel.

Men först behöver du kopiera undan det du vill spara från disken med din andra laptop.
Är det en mekanisk hårddisk eller SSD? Byt till SSD helst om datorn är tillräckligt modern att vara värd en uppgradering.
- Tanka ner Windows 10 på en usb-sticka, sök på "windows 10 media creation tool".
- Boota med usb-stickan. Om datorn kraschar eller blåskärmar när denna startar tyder det på hårdvarufel utöver hårddisken. Då får du överväga om datorn är värd att rädda. Om det är minnet så är det okej att fixa annars... nja.
- Om installationen fortsätter så kan du installera windows på disken. Ta bort alla partitioner och välj nästa. Om det blir fel där så tyder det på hårdvarufel med disken.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 5800X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Är det en laptop är licensen i datorns "bios".

Enda gången man behöver oroa sig över licensen är om du har köpt en boxad ditto till tex ett datorbygge. Men laptops köps ju med det förinstallerat, så det är bara i med en ny disk - ladda ner windows 10 (eller 11) iso (googla efter media creation tool windows 10/11) på en annan dator och skapa en USB.

Precis, det är en laptop med förinstallerad Windows i den. Så det är bara köpa en ny hdd, sätta i den och installera Windows via media creation tool som du skrev?

Ursäkta alla för den missen att det var en laptop hhd.

Permalänk
Medlem

Jag har nu skapat en USB boot med Windows 10 på.

Problemet nu är att när jag nu satte i hdd igen så får jag bara en start skärm med ASUS loggan, inga blå skärmar alls utan nu låser den sig på själva start skärmen.

Jag kan komma in i Asus egna bios för att välja boot option, dock finns det inget mer att välja förutom "Windows boot manager" så nu vet jag inte hur jag ska gå till väga att kunna boota den från USB. Någon som har en susning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvE_mw:

Jag har nu skapat en USB boot med Windows 10 på.

Problemet nu är att när jag nu satte i hdd igen så får jag bara en start skärm med ASUS loggan, inga blå skärmar alls utan nu låser den sig på själva start skärmen.

Jag kan komma in i Asus egna bios för att välja boot option, dock finns det inget mer att välja förutom "Windows boot manager" så nu vet jag inte hur jag ska gå till väga att kunna boota den från USB. Någon som har en susning?

Du får sätta bootorder så att USB, hamnar först, för annars så tar den hårddisken, och där har du ju fortfarande "Windows boot manager" installerad i bootpartitionen. Jag skulle köpa en ny disk, kostar ju inga pengar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du får sätta bootorder så att USB, hamnar först, för annars så tar den hårddisken, och där har du ju fortfarande "Windows boot manager" installerad i bootpartitionen. Jag skulle köpa en ny disk, kostar ju inga pengar idag.

Jo jag förstår att jag måste sätta USB som nr 1 i boot ordningen, men som jag skrev så har jag inte det valet utan det finns bara "windows boot manager" eller disable.

Absolut, jag köper gärna en ny hdd, inga problem, min fråga är ju om jag då fortfarande har kvar mitt förinstallerade windows om jag köper en ny hdd

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av OvE_mw:

Jo jag förstår att jag måste sätta USB som nr 1 i boot ordningen, men som jag skrev så har jag inte det valet utan det finns bara "windows boot manager" eller disable.

Absolut, jag köper gärna en ny hdd, inga problem, min fråga är ju om jag då fortfarande har kvar mitt förinstallerade windows om jag köper en ny hdd

Ja? Du tömmer inte den gamla disken förrän du har installerat OS och konfat allt på den nya och inte ens då behöver du göra dig av med den. I Meda Creation Tool, valde du USB eller ISO?

Skrivet av slipbit:

Du får sätta bootorder så att USB, hamnar först, för annars så tar den hårddisken, och där har du ju fortfarande "Windows boot manager" installerad i bootpartitionen. Jag skulle köpa en ny disk, kostar ju inga pengar idag.

TS problem är att det inte finns en startbar enhet alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja? Du tömmer inte den gamla disken förrän du har installerat OS och konfat allt på den nya och inte ens då behöver du göra dig av med den

TS problem är att det inte finns en startbar enhet alls.

https://www.microsoft.com/software-download/

Microsoft har en ganska detaljerad guide om hur man gör.
För att skapa den bootbara usbstickan med Windows 10 installationsfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ja? Du tömmer inte den gamla disken förrän du har installerat OS och konfat allt på den nya och inte ens då behöver du göra dig av med den. I Meda Creation Tool, valde du USB eller ISO?

TS problem är att det inte finns en startbar enhet alls.

På något vänster så lyckades jag få den att starta från USB, så nu fick jag välja att antingen reparera eller installera en ny.
Reparera gick inte alls så det jag endast kunde göra var att formatera den partition där Windows installerades på. Så nu är den 90% på G igenom installationen. Nu återstår det bara och se att jag slipper köpa ny licens

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvE_mw:

Jo jag förstår att jag måste sätta USB som nr 1 i boot ordningen, men som jag skrev så har jag inte det valet utan det finns bara "windows boot manager" eller disable.

Absolut, jag köper gärna en ny hdd, inga problem, min fråga är ju om jag då fortfarande har kvar mitt förinstallerade windows om jag köper en ny hdd

Du har kvar ditt Windows. Bara stoppa in en ny disk och skapa en bootbar USB-sticka med Windows 10 installationsfiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvE_mw:

På något vänster så lyckades jag få den att starta från USB, så nu fick jag välja att antingen reparera eller installera en ny.
Reparera gick inte alls så det jag endast kunde göra var att formatera den partition där Windows installerades på. Så nu är den 90% på G igenom installationen. Nu återstår det bara och se att jag slipper köpa ny licens

Du kan vara lugn. Sitter det en Windows klisterlapp på din laptop så är licensen knuten till bios:et.

Permalänk
Skrivet av OvE_mw:

På något vänster så lyckades jag få den att starta från USB, så nu fick jag välja att antingen reparera eller installera en ny.
Reparera gick inte alls så det jag endast kunde göra var att formatera den partition där Windows installerades på. Så nu är den 90% på G igenom installationen. Nu återstår det bara och se att jag slipper köpa ny licens

är högst troligt att du inte kommer behöva som sagt dina reggade licenser kopplas ju sen typ releasen av win 8 till ditt microsoftkonto om man använder sådant och iom att din dator kommer ha samma hårdvaru id så kommer den ev även aktivera det automagiskt vid första inlogget med den sparade nyckeln på ditt konto.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Du har kvar ditt Windows. Bara stoppa in en ny disk och skapa en bootbar USB-sticka med Windows 10 installationsfiler.

Skrivet av slipbit:

Du kan vara lugn. Sitter det en Windows klisterlapp på din laptop så är licensen knuten till bios:et.

Skrivet av Rouge of Darkness:

är högst troligt att du inte kommer behöva som sagt dina reggade licenser kopplas ju sen typ releasen av win 8 till ditt microsoftkonto om man använder sådant och iom att din dator kommer ha samma hårdvaru id så kommer den ev även aktivera det automagiskt vid första inlogget med den sparade nyckeln på ditt konto.

Stort tack alla ni som hjälpt till, det verkar som det ordnar upp sig nu iaf. Windows är installerat och nu förbereder den sig på att komma in. Skulle detta fortfarande inte funka så blir det att köpa en ny hdd och göra stegen igen.

Återigen STORT tack till alla <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av OvE_mw:

Jo jag förstår att jag måste sätta USB som nr 1 i boot ordningen, men som jag skrev så har jag inte det valet utan det finns bara "windows boot manager" eller disable.

Absolut, jag köper gärna en ny hdd, inga problem, min fråga är ju om jag då fortfarande har kvar mitt förinstallerade windows om jag köper en ny hdd

Har du stängt av datorn helt mellan att stoppa in stickan och sedan slå på strömmen - en varm-reboot från BIOS kommer inte att hitta stickan då många BIOS (bla en del Asus) så skannas det bara efter boot-bara enheter vid strömpåslag - ej vid reboot/omstart.

---

Sedan finns det också USB-stickor med 1 bit fel i sin ID (som markerar den som "mass storage" och inte som "removable mass storage" som annars är tänkt) bla. allt för ofta från Sandisk som blir helt omöjliga att boota ifrån då delar i UEFI i MS-installations.iso meddelar BIOS att den bara får laddas från 'removable mass storage'

i praktiken innebär att USB-stickan inte kan användas för bootning utan du får leta fram annan USB-sticka från annan batch/årgång eller annan märke. - ofta brukar 'reklam-USB-stickor' med 0 och intet i värde normalt - vara de bästa för just boot-bara USB-stickor.

hittar du en USB-sticka som går bra att boota ifrån - håll i den och märk upp den tydligt för den rollen - även om du byter iso-fil i den då och då.

markeringen för 'mass storage' brukar gälla för tex. USB-SSD eller snurrdiskar över USB-anslutning - dvs. meddelar sig som en fast ansluten lagring inåt mot OS, det innebär om du försöker boota ifrån tex. en Sandisk Ultra eller Extreme - USB-pinne så är de markerade som 'SSD' och går ofta inte att boota ifrån med MS installations.iso-fil, men kan gå utmärkt att bota ifrån en ISO-med Linux - det beror helt på hur UEFI-delen som följer med ISO:n är konfigurerad.

---

Sedan om det inte på något sätt går att få USB-stickan att synas i BIOS som bootbar enhet - så är det att bränna ut ISO-filen på en DVD-R(W) skiva och sedan bota via en USB-inkopplad DVD-läsare/brännare - givetvis att skivan är inlagt och stängd i läsaren innan du slår på strömmen på datorn - skanning av boot-bara enheter görs bara vid kall-boot i många BIOS. - tricket att gå via bränd skiva får man ibland göra på rack-servrar då det spelar ingen roll i hur mycket man försöker gulla den med olika USB-stickor, så totalvägrar den ändå att hitta stickan som bootbar enhet.

- i BIOS anses optiska enheter (även över USB) som 'pålitliga' medans USB-stickor - inte alls och speciellt inte i samband med boot-läge.

En sak till att kolla är om BIOS är satt i UEFI-mode eller legacy-mode - du skall ha UEFI-mode, är den satt på AUTO så sätt den bestämt på UEFI.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av slipbit:

https://www.microsoft.com/software-download/

Microsoft har en ganska detaljerad guide om hur man gör.
För att skapa den bootbara usbstickan med Windows 10 installationsfiler.

Du har citerat fel person:)