Troligen hdd krasch, rädda hdd:en eller Windows 10 nyckel

Permalänk
Medlem

Troligen hdd krasch, rädda hdd:en eller Windows 10 nyckel

Hej alla glada.

Tack för insläppet.

Jag är relativt nybörjare inom data branschen, så jag är inte helt bakom flötet.
Dock har jag nu stött på lite problem. Min laptop som är drygt 3-4 år gammal klappa ihop för några dagar sedan.
Vad jag tror är en "halvt" hdd krasch, då jag fortfarande kan starta datorn men kommer endast till "blå skärmen" där jag får valen att jag kan rädda genom att återställa hdd eller formatera osv.
Nu till mitt problem, jag kan inte göra någonting alls här utan det slutar alltid med att jag hamnar i en evig loop med att datorn startas om och jag kommer åter till "blå skärmen".

Jag har kopplat in hdd:en "externt" till min andra laptop, väl här får jag upp vissa mappar på hhd:en men att vissa mappar är "skuggade" och att Windows mappen är borta, dock finns det en Windows "fil" men den ligger på 0kb (vilket jag tyvärr tror kan vara Windows).

- Är min hdd kraschad eller går den fortfarande att rädda. Jag vill inte spara något så som bilder eller liknande som finns på hdd förutom just själva Windows, om den nu går att formatera/återställa till fabriksinställningar?
- Vet någon vad felet kan vara och om det går att rädda hhd:en?
- Går det att köpa en ny hdd och kanske då installera in mitt gamla Windows 10 (från den trasiga hdd:en jag nämner här ovan) eller kommer jag behöva köpa en ny hdd med en ny Windows 10 licens till den.

Eller har ni experter någon annan lösning på mitt problem?

Tack i förhand.
Mvh OvE

Permalänk

Var du inloggad med ditt microsoft konto så bör nyckeln finnas sparad i ditt konto och då kan du bara installera utan nyckel och logga in på ditt konto igen så bör den identifiera rätt nyckel automagiskt som är kopplad till hårdvaran.

Vad felet faktiskt är vet jag inte men luktar döende disk skulle säga att hur som helst så är nog ett byte troligen ingen dum id'e

Visa signatur