Jag sitter och jobbar hemma 4-5 dagar i veckan och funderar på om man ska införskaffa sig en ny skärm.
Min nuvarande skärm är en HP Compaq LA2306x (jag vet, lite för modern för att byta ut men ändå) och den har funkat hyfsat så jag är väl inte särskilt kräsen av mig tror jag.
Jag jobbar med IT så det är mycket stirrande på loggar och kod av olika slag, jag säger bara detta då jag kan absolut ingenting om skärmar och vad man ska tänka på beroende på nyttjande osv.
Jag spelar inte så mycket och när jag gör det så är det via geforce now eller spel som inte kräver någon grafik utav datorn då jag inte har en speldator.
Det som gör mig mest begränsad i detta fall är väl nog min budget då jag ogärna vill lägga mer än 2k-3k på en ny skärm då jag tekniskt sätt har en som funkar idag.
För eventuella frågor om detta, nej tyvärr kan jag inte få ut en skärm av min arbetsgivare då min huvudsakliga arbetsplats på papper deras huvudkontor.
Inet har rea på Acer Nitro XV280K just nu, kanske kan vara något? 4K-upplösning på 28" ger hög pixeltäthet vilket är väldigt trevligt för att läsa text, så det kommer troligtvis bli en märkbar förbättring i ditt fall.
Något du behöver tänka på är dock att se till att din dator faktiskt klarar av att mata ut en så hög upplösning, är du osäker så tala gärna om vad du har för dator så kan vi kolla upp det åt dig.
Hmm okej jo men det kan ju vara något.
Jag har en "HP Elite Dragonfly 10U27EA#AK8 13,3" i7-8565U (Gen 8) 16GB RAM 512GB SSD"
med ett UHD 620 grafikkort.
Ok, enligt HPs specifikationer så har datorn två "USB 3.1 Type-C with Thunderbolt (supports Power Delivery 3.0)". Från det kan vi dra slutsatsen att det handlar om Thunderbolt 3.0, eftersom det är den första TB-versionen som använder USB-C och TB 4.0 är för nytt. Det trevliga med Thunderbolt 3.0 är att minst DisplayPort 1.2 är ett krav, vilket innebär att du bör ha två utgångar på datorn med stöd för 4K@60Hz.
Du behöver dock i så fall skaffa en USB-C-DP-kabel/adapter som t.ex. en sån här om du inte redan har en sån, eftersom det bara verkar följa med en HDMI-kabel till skärmen vilket inte kommer fungera med din dator. Inets utbud av såna tillbehör verkar tyvärr vara närmast obefintligt av någon anledning, så du kan behöva köpa det någon annanstans i så fall.