Permalänk
Medlem

Vad betyder E och H+

Jag har en Sony Xperia (1 år gammal) som väldigt ofta tappar Internetuppkoppling. Ofta visar den bara ett fåtal signalstaplar. Ibland kommer det upp "E" eller ibland "H+" annars 4G.
Jag har en känsla av att den är väldigt signalokänslig. Någon som vet vad dessa bokstäver betyder och ev. har någon teori varför den så ofta tappar Internetet?

Permalänk
Medlem

E är 2G, H+ är 3G+

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Vad betyder E och H+

Jaha, tack för informationen, har man lärt sig något nytt i dag också. Då återstår "bara" att få den fungera OK.
Ha en fin kväll
S

Skrivet av Zippeer:

E är 2G, H+ är 3G+

Permalänk
Medlem

För intresseklubbens intresse kan jag tillägga att E betyder EDGE (Enhanced Data rates for GSM Evolution) och H+ betyder HSPA+ (evolved High Speed Packet Access).

Zippeer summerade det kort och gott till 2g resp 3g vilket så klart också är korrekt 😃

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Det är tekniker för att skicka data via internet på 2g o 3g. Bara coola mobiler hade stöd för EDGE när det begav sig! Vi andra fick nöja oss med sms (fast de kostade sjukt mycket pengar att skicka!!)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenent:

Jaha, tack för informationen, har man lärt sig något nytt i dag också. Då återstår "bara" att få den fungera OK.
Ha en fin kväll
S

Vad har du för leverantör, och var befinner du dig när du har problem med internet?

I praktiken så är det bara Telias nät som fungerar pålitligt utanför storstadsregionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

I praktiken så är det bara Telias nät som fungerar pålitligt utanför storstadsregionerna.

Håller verkligen inte med! Tele2 och Telenor har en yttäckning på ca 90% och Telia ca 92%. Jag har åkt en del i Sverige, både norr och söder och det har inte varit många gånger jag haft problem med täckningen med Tele2 och på flera ställen av de få ställen jag haft problem på tidigare har Tele2 numera bra täckning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Håller verkligen inte med! Tele2 och Telenor har en yttäckning på ca 90% och Telia ca 92%. Jag har åkt en del i Sverige, både norr och söder och det har inte varit många gånger jag haft problem med täckningen med Tele2 och på flera ställen av de få ställen jag haft problem på tidigare har Tele2 numera bra täckning

Tele2 har verkligen steppat upp sin täckning och nu behöver man oftast ganska långt ut i skogen för att tappa täckningen. Men från norra Värmland och uppåt i inlandet ligger de fortfarande en bit efter Telia när man ska ut i skogen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Tele2 har verkligen steppat upp sin täckning och nu behöver man oftast ganska långt ut i skogen för att tappa täckningen. Men från norra Värmland och uppåt i inlandet ligger de fortfarande en bit efter Telia när man ska ut i skogen.

<Uppladdad bildlänk>

Så kan det säkert vara, men det varierar nog väldigt beroende på ens specifika situation. Jag har Telia på jobbtelefonen exempelvis, och Hallon (Tre) på min telefon. På kontoret som ligger rätt centralt här i Göteborg, dock högt upp (14:e våningen), så har jag mellan noll och en bar på Telia, men min privata har full täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Skrivet av Chibariku:

<Uppladdad bildlänk>

"Täckning" har han ju i och med att han har 2G.

Räcker det med samtal och SMS så kanske Tele2 duger. Själv tyckte jag att det var för dåligt även i Stockholmsregionen när jag provade för 4 år sedan.

Permalänk
Medlem

Tack för ytterligare förklaring--intressant att veta.
Vi har haft Telia i alla år just på grund av täckning eftersom vi mest är i norra delen plus i fjällvärlden där dom ofta är ensamma.
Problemen med den här mobilen är att den tappar Internet i tätorter/städer/efter huvudvägar där vi har massiv täckning. För mig verkar den intermittent tappa känsligheten? Någon idé förutom att köpa ny telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenent:

Tack för ytterligare förklaring--intressant att veta.
Vi har haft Telia i alla år just på grund av täckning eftersom vi mest är i norra delen plus i fjällvärlden där dom ofta är ensamma.
Problemen med den här mobilen är att den tappar Internet i tätorter/städer/efter huvudvägar där vi har massiv täckning. För mig verkar den intermittent tappa känsligheten? Någon idé förutom att köpa ny telefon?

Har andra bra täckning på samma ställen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

"Täckning" har han ju i och med att han har 2G.

Räcker det med samtal och SMS så kanske Tele2 duger. Själv tyckte jag att det var för dåligt även i Stockholmsregionen när jag provade för 4 år sedan.

När jag pratade täckning så pratade jag om 3G eller 4G. För mig fungerar Tele2 alldeles utmärkt i Stockholmsområdet, likaså för alla jag känner som har Tele2. Inte hört någon klaga i Stockholm.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

<Uppladdad bildlänk>

Jämför man med Telias 2G så ja, då har Telia bättre, men stänger man av 2G så tycker jag det blir rätt lika på många ställen även i Norrland. Jag brukar säga att så länge man inte ska in i mitten av Norrland så fungerar Tele2 bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Telenor har fruktansvärt dålig täckning i norra Sverige. Jag bor i en av de största städerna i norr och här tappar min jobbmobil med Telenor 4G-täckningen konstant. Till exempel med Spotify kopplad till bilen stannar streamen på många platser inne i stan.
Flera kollegor som upplever samma problem med täckning.

Visa signatur

7800X3D - 7900XT - 4K

Permalänk
Medlem

Iskra - Ja andra har bra täckning. Jämför med vår andra telefon, också Telia, som fungerar bra. Skulle inte åka in i våra skogar eller in i fjällvärlden utan Telia om man nu måste ha telefonen med sig. Det är dock ointressant fråga eftersom aktuella frågan är varför vår ena telefon har så svårt att få Internetkontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jämför man med Telias 2G så ja, då har Telia bättre, men stänger man av 2G så tycker jag det blir rätt lika på många ställen även i Norrland. Jag brukar säga att så länge man inte ska in i mitten av Norrland så fungerar Tele2 bra.

Fortfarande ett ganska bra övertag för Telia med 2G borttaget i norra landshalvan om man letar sig bort från kusten eller E45an, däremot har många i Tornedalen gått över till Tele2

Telia till höger med 3G, 4G och 5G

Men on topic, så hade jag försökt byta sim korten mellan olika telefoner för att få se om det är operatören eller telefonen som har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenent:

Iskra - Ja andra har bra täckning. Jämför med vår andra telefon, också Telia, som fungerar bra. Skulle inte åka in i våra skogar eller in i fjällvärlden utan Telia om man nu måste ha telefonen med sig. Det är dock ointressant fråga eftersom aktuella frågan är varför vår ena telefon har så svårt att få Internetkontakt.

Har du provat det självklara, att starta om telefonen?

Annars kanske du borde prova fabriksåteraställa telefonen. Och om det inte hjälper så är det nog bara att reklamera den. Det är ju en ny telefon så det borde inte vara några problem med kompatabilitet och liknande.

Det är förstås skillnad på hur bra antennen är på olika telefoner, så det kan förklara en viss del av skillnaden, men jag har svårt att tro att det skulle göra så stor skillnad att det märks.

Permalänk
Medlem

Vilken 2g o 3g täckning man har är ganska irrelevant, dom näten ska släckas ner närsomhelst. 4G är det som gäller.

Du kanske måste byta simkort om du inte gjort det på många år.
E o H ska du typ aldrig ha om du inte bor ute och knappt ens i norrbotten inland ser man E/H utan bara varianter av 4g..

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Du kanske måste byta simkort om du inte gjort det på många år.

Eftersom 4G fungerar ibland för honom så lär det inte vara SIM-kortet som är problemet.

Permalänk
Medlem

Jo vi har växlat SIM-kort och samma resultat, alltså telefonen som spökar. E och H+ dyker ganska ofta upp på skärmen.
Tack för alla svar och förslag---givande och lärorikt att fråga på detta forum. Får ta upp en diskussion med telefonsäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenent:

Jo vi har växlat SIM-kort och samma resultat, alltså telefonen som spökar. E och H+ dyker ganska ofta upp på skärmen.
Tack för alla svar och förslag---givande och lärorikt att fråga på detta forum. Får ta upp en diskussion med telefonsäljaren.

Anekdotiskt, men jag upplever detsamma efter att ha bytt från Pixel 4a till Xperia 1 IV förra året, samma SIM-kort och operatör. Dålig mottagning med 4G nästan överallt..