Permalänk
Medlem

Asus keyboard fungerar inte

Snälla hjälp innan jag blir knäpp.

I lördags skulle jag uppdatera mina drivrutiner, installerade nåt gratis (skit) för att enkelt göra detta.

Startar sedan om min Asus GL702 och då fungerar inte tangentbordet, tänker att en systemåterställning löser detta, hittade en punkt som autosparades ca: 5h innan jag gjorde detta, efter 2 timmar avbröt jag och valde installera om windows men spara mina filer.

Inte heller detta hjälpte, däremot har jag upptäckt att Fn + volymknapparna fungerar, vilket får mig att tro att det borde gå att lösa men hittar ingenting på nätet som löser detta frustrerande problem.

Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig, tack på förhand.

/ J

Permalänk
Rekordmedlem

Var väldigt försiktig med alla driveruppdateringssprogram för många är malwarre men nu har du instalelrt om så då är väl det löst.

Har du besökt datorns hemsida och manuellt installerat drivrutinerna därifrån ?
funkar inte tangentbordet så prova använda ett externt om det behövs elerl så laddar du hem alla drivers och försöker få in dem under wininstallationen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Var väldigt försiktig med alla driveruppdateringssprogram för många är malwarre men nu har du instalelrt om så då är väl det löst.

Har du besökt datorns hemsida och manuellt installerat drivrutinerna därifrån ?
funkar inte tangentbordet så prova använda ett externt om det behövs elerl så laddar du hem alla drivers och försöker få in dem under wininstallationen.

Ja, tyvärr verkar det inte hjälpa, märkligt att Fn + volym knapparna fungerar.

Borde ju vara någon knapp kombination som låser upp tangentbordet men hittar inget på nätet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jarker:

Ja, tyvärr verkar det inte hjälpa, märkligt att Fn + volym knapparna fungerar.

Borde ju vara någon knapp kombination som låser upp tangentbordet men hittar inget på nätet.

Men har du provat drivrutinerna från datorns hemsida ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men har du provat drivrutinerna från datorns hemsida ?

Ja, jag har redan senaste får jag till svar.

Permalänk
Medlem

Funkar tangentbordet som det ska i datorns BIOS eller på annan dator?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Funkar tangentbordet som det ska i datorns BIOS eller på annan dator?

Jag har inte gått in i bios ännu, kan man kolla laptopens tangentbord på annan dator ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Jag har inte gått in i bios ännu, kan man kolla laptopens tangentbord på annan dator ?

Ajdå, missade helt att det rörde sig om en bärbar dator. Min miss.

Kan rekommendera att prova att koppla ur batteriet och strömmen och se om det eventuellt hjälper.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ajdå, missade helt att det rörde sig om en bärbar dator. Min miss.

Kan rekommendera att prova att koppla ur batteriet och strömmen och se om det eventuellt hjälper.

Jag var på väg att koppla ur batteriet men skulle då behöva lossa hela bakstycket, hade hoppats på ett lättare sätt.

Konstigt att jag hittade ctrl + alt + L för att låsa tangentbordet men ingenstans för att låsa upp, har provat samma och unlock stod det nånstans men inget fungerar.

Borde ju inte vara nåt svårt när Fn + volym upp och ner samt mute fungerar, men hittar banne mig inget på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarker:

Jag var på väg att koppla ur batteriet men skulle då behöva lossa hela bakstycket, hade hoppats på ett lättare sätt.

Det brukar förvisso bara vara standardskruvar på undersidan så ta loss dem och testa.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det brukar förvisso bara vara standardskruvar på undersidan så ta loss dem och testa.

Suck, det hjälpte inte heller, jag har ju installerat windows 11 i efterhand vilket inte finns att välja för denna modell när jag går in på asus sida för att uppdatera drivrutinerna.

Och datorn säger att det fungerar och inte behöver uppdateras, och även felsökning säger att det fungerar som det ska, men det gör det ju inte.

Fler förslag på vad jag ska göra i nästa steg i felsökningen ?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske ska priova win 10 eller linux och om det fungerar vänta på 11 drivers om det fungerar och är det problem i andra os är det nog reklamation som gäller.

Har du ett usbminne kan du skapa en livelinux för att testa utan att installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kanske ska priova win 10 eller linux och om det fungerar vänta på 11 drivers om det fungerar och är det problem i andra os är det nog reklamation som gäller.

Har du ett usbminne kan du skapa en livelinux för att testa utan att installera.

Tack för tipsen, blir att testa vidare imorgon, den är ju ändå 6 år men har gått bra hela tiden, återkommer när jag testat win10 och livelinux