Krönika: Att äga eller inte äga

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

...Att fösa över läsandet till en platta, ens en ämnad för längre läsning, är en bisarr bieffekt av tidens prylfixering. Som förutom att alienera läsaren från texten genom att hindra honom interagera med den också låser sig till en flyktig bit infrastruktur - som du heller inte äger, utan har tillgång till liksom på nåder av IT-oligarkerna. Tryckta böcker har du i tryggt förvar, faktiskt ägandes.

Att lagra böcker hemma i bokhyllan är för att skapa en "själ" håller jag inte med om. Det är om något en en prylfixering. Våra bibliotek är fantastiska, böcker skall delas! Tex Umeå stadsbibliotek tidnings avdelning med en massa intressanta (dyra) special magasin är kul att spendera tid hos.

Tror dock det är en generations fråga. Jag försöker att plocka (slänga) rensa saker efter mina föräldrar, min mor bor kvar och efter ett liv finns det en massa böcker som alldrig har läst mer än en gång om ens det. Jag frågade min mor om logiken att ha en massa böcker framme som alldrig läses och en del av responsen kan väl kokas ihop som en klass fråga, att det är en prydnad som signalerar något. Men efter vi pratat ett tag så insåg hon hur konstigt det var och jag fick börja rensa. Hennes generation skapade en bostads "själ" med en bokhylla fylld av böcker som alldrig/knappt läses. Men som sagt jag tror det dels är en generations fråga och/eller en utveckling av hur vi ser på saker samtidigt som tekniken går frammåt.

Jag häller inte med din tolkning av Le Corbusiers bostad "a house is a machine for living in" som stumt, opersonligt. Tvärt om, Le Corbusiers sätt att kombinera design och färg för att personifiera en bostad för att skapa en själ var banbrytande på 20talet, och något som vi tar efter idag för att skapa en "själ". Lustig referens till din slutsats.

Visa signatur

Sweclockers lurker när min plånbok behöver åsikter.

Permalänk
Medlem

Att äga. Alla dagar i veckan.
Fysiskt hade varit smutt, men jag är helt okej med GOG också. Det är riktigt smidigt att ha installern lätt tillgänglig istället för att behöva pilla med skiva. Det går dessutom snabbare att installera via LANet än via skiva.
Laddar så klart ned alla spel och sparar dem på NASen.

Steam och andra butiker har jag numer endast för spel jag enbart kör för multiplayer. Bortsett från om jag får något gratis dvs.
Men med det sagt så är det riktigt tråkigt att många spel nu för tiden inte kan köras i multiplayer utan server från tredje part.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaskanal:

Att lagra böcker hemma i bokhyllan är för att skapa en "själ" håller jag inte med om. Det är om något en en prylfixering. Våra bibliotek är fantastiska, böcker skall delas! Tex Umeå stadsbibliotek tidnings avdelning med en massa intressanta (dyra) special magasin är kul att spendera tid hos.

Tror dock det är en generations fråga. Jag försöker att plocka (slänga) rensa saker efter mina föräldrar, min mor bor kvar och efter ett liv finns det en massa böcker som alldrig har läst mer än en gång om ens det. Jag frågade min mor om logiken att ha en massa böcker framme som alldrig läses och en del av responsen kan väl kokas ihop som en klass fråga, att det är en prydnad som signalerar något. Men efter vi pratat ett tag så insåg hon hur konstigt det var och jag fick börja rensa. Hennes generation skapade en bostads "själ" med en bokhylla fylld av böcker som alldrig/knappt läses. Men som sagt jag tror det dels är en generations fråga och/eller en utveckling av hur vi ser på saker samtidigt som tekniken går frammåt.

Jag häller inte med din tolkning av Le Corbusiers bostad "a house is a machine for living in" som stumt, opersonligt. Tvärt om, Le Corbusiers sätt att kombinera design och färg för att personifiera en bostad för att skapa en själ var banbrytande på 20talet, och något som vi tar efter idag för att skapa en "själ". Lustig referens till din slutsats.

Jag tror vår attitydskillnad är uppenbar redan i ordval. Jag skulle inte kalla böcker för prylar, likt om litteratur och Funko-Pops delade samma kategoriklassificering. Sedan missförstår du, likt många andra i tråden, vad jag menar. Att stapla böcker på hög eller i stora bokhyllor är inte i sig själabyggande. Däremot är det själlöst när de lyser med sin frånvaro.

Din tolkning av Le Corbusier är mig fullt främmande. Jag får en känsla av att du tänker på möbeldesignern Le Corbusier, medan jag tänker på arkitekturmarodören och industrimannen. Vilket borde vara rätt tydligt med tanke på citatet jag refererade till. När jag ser hans möbler tänker jag på företag och show, ingenting som människor faktiskt skulle vilja ha i sina hem. Hans design präglas av 20- och 30-talets industrivurm, med grova glänsande metallrör kring fyrkantiga sittmöbler som allt som allt handlar om att dominera materialet, medan den mänskliga inbjudande dimensionen fullständigt uteblir.

Permalänk
Medlem

Saker ändras ju, förr hade alla välmöblerade hem ett piano. Nu kan man knappt skänka bort pianon gratis. Eftersom vi (inte alla, men många) bor mer trångt än generationen innan, pga bostadsbrist och förtätning, och samtidigt konsumerar mer så finns inte utrymme att spara all skit man samlar på sig. Jag skulle tro att jag har kanske 5 hyllmeter böcker, 1 hyllmeter datorspel/konsollspel, en halv hyllmeter DVD/Bluray, ett par meter CD-skivor magasinerat (=ska nog slängas, det mesta), med mera. En knapp meter LP-skivor också. Och en flyttkartong VHS. Slängkartong sägs det vara, vi får se.

Men, jag har ingen plats och utrymme att kunna njuta av att konsumera detta. Har ingen stereoanläggning, eller, i förrådet finns ju lite grejor, så spelar inte LP eller CD egentligen. DVD suger ju, bluray är bra men börjar bli ovanligt. Visst har jag en S-VHS inkopplad, men den används inte många gånger per år. Det ena med det andra.

Min prio just nu, och det jag lägger tid på om jag hittar flera ostörda sammanhängande timmar (sällsynt) är mina gamla Amigadatorer,, men ska jag spela spel lär jag inte dra fram originalspelen, många av dem funkar nog inte ens på mina trimmade Amigor. Jag har inga PC-spel med något som helst nostalgivärde, så känner inget behov av att äga fysiskt.

Internet har ändrat en del. Förr var man ju "tvungen" att ha ett uppslagsverk, vid senaste rensningen tror jag att jag slängde något halvmodernt uppslagsverk i några få band och har nu bara kvar Bonniers Konversationslexikon i 15 band; det är ca 75 år gammalt och jag vill gärna komplettera det med lite äldre Nordisk Familjebok ("Ugglan") i 38 band. Men, var får man plats med det...?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave