Nytt bygge har noll alternativ i "boot priority" i BIOS

Permalänk
Avstängd

Nytt bygge har noll alternativ i "boot priority" i BIOS

Har byggt ihop en ny dator med Asus X670E Gene moderkort, 7800X3D samt G.Skill Trident minnen på QVL-listan. 2 st nya M2-diskar. Diskarna hittas av BIOS. Har ännu ingen dedikerad GPU, kör med interna grafiken.

Mitt problem är att när jag vill boota från en USB sticka med en microsoft media center-windowsinstallation på så upptäcker jag att det finns ingenting att välja på under "boot priority". Läser att jag behöver aktivera CSM, men det alternativet är utgråat. Läser att jag behöver installera en GPU för att därefter kunna aktivera CSM och kunna välja min USB sticka som bootalternativ.

Ni som har koll, hur gör man egentligen för att installera windows när man har ett nytt Asus-moderkort? Känns som att jag är inne på fel spår.

Permalänk
Rekordmedlem

Media center är ju "antikt" och baserat på win 7 så du behöver nog stänga av allt som har med tpm och uefi att göra och ställa om "allt" till legacy mode, dessutom kan du behöva ha mbr partitonering i stället för gpt partitioner.

Du försöker helt enkelt köra ett retro os på modernt hårdvara och det kommer att innebära en hel del pillande att få igång det om det ens är möjligt.

Jag tror inte det är helt omöjligt att lyckas med det men det passar bättre på gammal hårdvara eller så använder du ett modernt operativsystem.
Varför vill du köra ett retro os på en ny dator i stället för att nytt os ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ja, då är jag ute på fel spår. Såvida Windows 10/11 inte är ett retro os, hur gör man idag för att installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Ja, då är jag ute på fel spår. Såvida Windows 10/11 inte är ett retro os, hur gör man idag för att installera?

Du laddar ner Microsofts verktyg (Windows 10 / Windows 11) och skapar en USB-sticka som du bootar från.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweborn:

Man laddar ner "verktyget" från MS och skapar ett bootbart minne med det via en fungerande dator eller så köper man win med ett färdigt usbminne.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Alternativet är att göra nått hembygge men då finns det lika många versioner som personer som gör det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ah, det är MediaCreation verktyget jag använt, skrev fel ovan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweborn:

Ah, det är MediaCreation verktyget jag använt, skrev fel ovan.

Du har alltså gjort ett usbminne innehållande win 11 med verktyget ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du har alltså gjort ett usbminne innehållande win 11 med verktyget ?

Ja, först med windows 11 och därefter med windows 10 för att se om resultatet blev annorlunda. Men nej. Stickan är nu 32GB FAT32. Hårdvaran är en 128GB Samsung.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweborn:

Ja, först med windows 11 och därefter med windows 10 för att se om resultatet blev annorlunda. Men nej. Stickan är nu 32GB FAT32. Hårdvaran är en 128GB Samsung.

En del usbminnen är inte bootbara eftersom de intte identifierar sig som usbminnen, annars tömde du minnet och lät verktyget göra allt eller partitionerade/formaterade du manuellt ? radera i så fall partitionerna på minnet och prova att gör om det bara via verktyget.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

En del usbminnen är inte bootbara eftersom de intte identifierar sig som usbminnen, annars tömde du minnet och lät verktyget göra allt eller partitionerade/formaterade du manuellt ? radera i så fall partitionerna på minnet och prova att gör om det bara via verktyget.

Verktyget gjorde allt, men innan dess använde jag samma minne för att uppdatera BIOS och då raderade jag allt och partitionerade om själv. Förmodar att verktyget sopade rent allt som fanns innan?

Edit: enligt verktyget "Diskhantering" i Windows 11 finns bara en partition på stickan, en 32 GB FAT32. Resten är inte allokerat.

Har ju läst om folk som går ut och köper en liten 16GB sticka och sen funkar saker och ting, men om jag kunde uppdatera BIOS bör väl den jag använt till det duga, tänker jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweborn:

Verktyget gjorde allt, men innan dess använde jag samma minne för att uppdatera BIOS och då raderade jag allt och partitionerade om själv. Förmodar att verktyget sopade rent allt som fanns innan?

Edit: enligt verktyget "Diskhantering" i Windows 11 finns bara en partition på stickan, en 32 GB FAT32. Resten är inte allokerat.

Har ju läst om folk som går ut och köper en liten 16GB sticka och sen funkar saker och ting, men om jag kunde uppdatera BIOS bör väl den jag använt till det duga, tänker jag.

Du ser alltså inga lagringsenheter alls i bios ? Har du provat göra en cmos reset på moderkortet och försöka igen ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du ser alltså inga lagringsenheter alls i bios ? Har du provat göra en cmos reset på moderkortet och försöka igen ?

Diskarna hittas, men de dyker inte upp på "boot priority"-listan.

Edit: boot prioritylistan är utgråad, om det spelar roll.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sweborn:

Diskarna hittas, men de dyker inte upp på "boot priority"-listan.

Edit: boot prioritylistan är utgråad, om det spelar roll.

Men det kanske finns 2 listor en för typ av enhet och så en för vilken enhet av den typen, ofta måste man först välja mellan tex usb och sata/nvme och sedan välja vilken enhet av den typen och det låter som du är nånsatans och kollar på olika ssder och inte på den som låter dig välja mellan usb eller ssderna.
Det kan också vara så att man kan hålla ner nån tangent när man slår på strömmen så kan man välja bootenhet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men det kanske finns 2 listor en för typ av enhet och så en för vilken enhet av den typen, ofta måste man först välja mellan tex usb och sata/nvme och sedan välja vilken enhet av den typen och det låter som du är nånsatans och kollar på olika ssder och inte på den som låter dig välja mellan usb eller ssderna.
Det kan också vara så att man kan hålla ner nån tangent när man slår på strömmen så kan man välja bootenhet.

Ja man kan trycka F8 och få upp en lista med bootenheter att välja mellan, men den är också tom.

Får laborera mer med stickan, kanske göra en clear cmos.

Eller helt enkelt prova med en GPU och aktivera CMS eller vad det hette.

Permalänk
Avstängd

Började med att göra en clear CMOS med knappen bakpå moderkortsplåten, men nätkabeln urdragen. Nu får jag först koden "6d" och efter en reset koden "99". Får säga att det känns sådär. Har ju inte pillat på något förutom clear cmos-knappen.

När q-coden lyser 99 kan jag trycka på delete och komma in i UEFI, då får jag den trevligare A9-koden. Men tyvärr fortfarande ingen identifierad USB sticka.

Permalänk
Avstängd

Tro det eller ej men efter att ha provat samtliga USB-portar på moderkortet började jag prova dem på chassits frontpanel, och när jag satte stickan i USB-C kontakten bootade datorn med windows installer.

Nu har jag ändå bad feelings men...

Permalänk
Rekordmedlem

Det är kanske ett usdbminne som inte identifierar sig som ett minne, en del tillverkare lägger in andra koder och då kan de strula vid boot.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nu funkar den utan problem efter att jag installerat windows och drivrutiner, peppar peppar.

Moderkortet har inga formella USB 2.0-portar, den som fungerade är en 3.2 Gen2x2. Om någon annan sitter och provar igenom alla portar.