Nätverket låser sig(TP-link Deco X20 bl.a)
God morgon!
Försökt reda ut det här själv men nu är det fan återvändsgränd på riktigt.
Vår ursprungliga setup är fiber "modem" kopplat till en linksys velop som går vidare till en 16 ports switch.
Så vi har kanske ~10 enheter kopplade med kabel från switchen och sen ytterligare 20 enheter över wifi.
Typ så här..

Senaste året haft problem med att både internet och hela lokala nätverket "fastnar", det är som att WiFi't finns där när man söker men ingen kommunikation går in/ut.
Till slut tröttnade jag på att varje morgon starta om Veloparna och tänkte att jag löser skiten med nya Deco's, X20 från TP-link.
Guess what, problemet återstår...
För att försöka minimera felkällor har jag kopplat bort så mycket som möjligt, nuvarande koppling är mer så här:

Alla decos är sprillans nya och kör senaste uppdateringar. Enda som är inkopplat med kabel är en tellstick och en philips hue enhet.
Via wifi brukar ~20 enheter koppla upp ungefär.
Det som händer är att master decon verkar låsa sig.
Internet fungerar inte och även lokala nätverket verkar helt dött, baserat på att slavnoderna tappar kontakt med mastern(röd lampa lyser på slavarna).
Mastern lyser fortfarande grönt som om allt vore OK men går inte koppla upp sig till för att kolla status.
Fibermodemet lyser grönt och indikerar att allt är OK.
Skicka omstartskommando via Deco appen gör inte ett skit men dra ur strömmen till mastern i några sekunder får allt att fungera när den väl har startat igen...
Någon som har tips om vad som kan vara fel eller hur jag kan felsöka vidare?
En sak jag funderat på, det finns ett till wifi med samma namn som vårt wifi(dock liten bokstav i början), har ingen aning vilken enhet detta kommer ifrån men definitivt inte från våra Decos. Kan detta ställa till problem som får vårt nätverk att haverera?
Alternativt kan något från fibermodemet/ISP'n orsaka detta?
Edit: Hittade 'nätverket' med liten bokstav, var en skrivare... Nollställt den så försvann det nätverket, om det nu kan ha orsakat problem?