Existerar analog tv fortfarande?

Permalänk
Medlem

Existerar analog tv fortfarande?

Min bostadsrättsförening har någon form av gruppanslutning för tv via Telenor. Nu har jag precis köpt en ny tv, vilket har gett mig anledning att fundera över hur värdelöst det är att kolla på analoga kanaler på 77".

Jag trodde att det analoga nätet var nedstängt sedan länge och att allt var digitalt nu för tiden. Existerar analoga sändningar fortfarande, eller kan det vara något med att vår brf har någon gammal hårdvara i källaren som gör att vi fortfarande har analogt? Jag har försökt fråga föreningen, men där är ingen som verkar veta eller bry sig.

Hur tror ni det ligger till, säljer Telenor på allvar fortfarande analoga kanaler till oss, eller är det något som inte står rätt till? Tror ni det går att göra något i lägenheten för att få kanalerna digitalt utan extra kostnad med det abonnemang föreningen har?

Permalänk
Medlem

Analogt är nedlagt sedan länge. Vissa föreningar omvandlar digitalt till analogt och skickar ut till lägenheterna.
För att se digital-TV behöver man antingen ett instickskort i TVn eller en liten box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Analogt är nedlagt sedan länge. Vissa föreningar omvandlar digitalt till analogt och skickar ut till lägenheterna.
För att se digital-TV behöver man antingen ett instickskort i TVn eller en liten box.

Om man har en tv nyare än 15 år tillbaka så behövs väl ingen box eller instickskort om det kommer digitalt via antennsladden? Jag tog emot digitala kanaler direkt i antennsladden till min tv i lägenheten jag bodde i för 10 år sen.

Jag får lite blandad information om det är nedstängt eller inte. Här kan man t.ex läsa att det finns analogt utbud via kabel-tv nätet, vad det nu innebär? Kan det vara att vi är inkopplade till det?

"Tidigare fanns det analoga sändningar via marknätet i Sverige, men sedan 2007 är det helt nedstängt. Idag finns det enbart möjlighet att ta emot analoga sändningar via kabel-TV-nätet."
https://www.bredbandsval.se/tv/analog-tv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Vi har någon sån här lösning i vår BRF eftersom vi får alla nya "digitala" kanaler via coax rätt in i tvn utan box eller instickskort. Kvaliten på min 77" OLED lämnar väl lite att önska, men känns rätt likvärdig andra IPTV-tjänster jag använt mig av för att få in kanaler. Handlar nog rätt mycket om hur bra tvn är på bildbehandling och uppskalning. Går självklart att se men en 1080p-film på t.ex. netflix ser betydligt bättre ut, upplever dock att det varierar lite för mig beroende på kanal också.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Om man har en tv nyare än 15 år tillbaka så behövs väl ingen box eller instickskort om det kommer digitalt via antennsladden? Jag tog emot digitala kanaler direkt i antennsladden till min tv i lägenheten jag bodde i för 10 år sen.

Jag får lite blandad information om det är nedstängt eller inte. Här kan man t.ex läsa att det finns analogt utbud via kabel-tv nätet, vad det nu innebär? Kan det vara att vi är inkopplade till det?

"Tidigare fanns det analoga sändningar via marknätet i Sverige, men sedan 2007 är det helt nedstängt. Idag finns det enbart möjlighet att ta emot analoga sändningar via kabel-TV-nätet."
https://www.bredbandsval.se/tv/analog-tv

Skrivet av kheldan:

Vi har någon sån här lösning i vår BRF eftersom vi får alla nya "digitala" kanaler via coax rätt in i tvn utan box eller instickskort. Kvaliten på min 77" OLED lämnar väl lite att önska, men känns rätt likvärdig andra IPTV-tjänster jag använt mig av för att få in kanaler. Handlar nog rätt mycket om hur bra tvn är på bildbehandling och uppskalning. Går självklart att se men en 1080p-film på t.ex. netflix ser betydligt bättre ut, upplever dock att det varierar lite för mig beroende på kanal också.

När jag bodde i lägenhet vill jag minnas att man kunde få både analog och digital tv via föreningens kabeltv (dåvarande Comhem, nu Tele2).

Men för att avkoda den digitala sändningen så behövde man stoppa i ett kort från leverantören av TV i en CI-modul och välja "digital tv" på TV:n.

Hade man inte CI-modul och kort kunde man ta emot analog sändning genom att göra kanalsökning med TV:n i analogt läge.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande hittade jag detta på Telenors hemsida.

Citat:

Utrustning för kabel-tv
För att ta emot kabel-tv så behöver du följande:

Tv-box
RF-kabel (antennkabel)
Hdmi-kabel
Alla dessa ingår när du blir kabel-tv-kund hos Telenor. Tv-boxen får du låna fritt så länge du är kund hos oss. Antenn-kabeln ansluter du i ditt antenn-uttag och tv:n. Hdmi-kabeln ansluter du mellan tv:n och tv-boxen.

https://www.telenor.se/handla/tv/allt-om-kabel-tv/

Undra vad det innebär för mig som då går under någon gruppanslutning som föreningen har. Jag är ju inte direkt kund själv. Kan jag få en box gratis till mig lägenhet, eller är det föreningen som måste få någon box i källaren så att det går ut digitalt till alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dogmatix:

Efter lite googlande hittade jag detta på Telenors hemsida.

https://www.telenor.se/handla/tv/allt-om-kabel-tv/

Undra vad det innebär för mig som då går under någon gruppanslutning som föreningen har. Jag är ju inte direkt kund själv. Kan jag få en box gratis till mig lägenhet, eller är det föreningen som måste få någon box i källaren så att det går ut digitalt till alla?

Jag fick kortet för typ fraktkostnaden av dåvarande Comhem. CI-modul fick jag skaffa själv eller köpa till via dem.

Själva abonnemanget ingick i föreningens avtal, så det kostade inget extra utan lades till på mig som privatkund för 0kr/mån.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Pratade precis med Telenor, och mycket riktigt kan de skicka en box för att ta emot kanalerna digitalt gratis. Jag frågade om CI modul också, men det skulle de ha betalt för. Förstår inte varför det skulle vara dyrare än en box, men så var det. Det var också lite pust och stön från Telenor som så klart ville sälja på mig fler kanaler, men fick förtydliga att jag bara ville ha det precis som det är nu, fast digitalt, och då var det gratis.

Ska bli spännande att se om jag får alla kanaler som jag får analogt via antennen nu, eller hur det kommer bli.