Hej!
Köpråd önskas för gaming PC i 20 000 kronors- klassen.
Jag har ett Quest 2 VR headset och spelar PCVR streamat från min nuvarande PC:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...
Det var ett ganska spontant köp för ca 2 år sedan och innan jag visste hur entusiastisk jag skulle bli för VR gaming.
Nu vill jag uppgradera för o kunna köra mer "High Fidelity" Skyrim vr, som är krävande med post processing mods, stor open world och texture pack modd. Vill även köra UEVR modden, till bland annat Hogwarts Legacy. Det orkar inte min nuvarande PC I VR.
-Nvidia RTX 4080 Super
Eftersom trådlös VR gaming förlitar sig på streaming är Nvidia att föredra, har jag förstått. Därtill lockar DLSS, samt att jag har hört (hörsägen) att Nvidia presterar bra i Skyrimvr.
Jag ska köpa 4080 Super hade jag tänkt, så snart det kommer in fler versioner av kortet igen. Det blev snabbt urplockat på de lite billigare versionerna när de släpptes i onsdags.
MED CA 20 000 KRONOR BUDGET, VAD MER SKA JAG KÖPA?
Önskar köpråd på väsentligen allt annat. Har spanat på Ryzen 7 7800x3d alternativt 5800x3d för processor, Skyrimvr är CPU intensivt och hör x3d ska vara bra för Skyrimvr.
1. Vad tror ni om mitt resonemang så här långt?
2. Har ni några köpråd?
3. Kan jag "rädda delar" från min gamla burk? Är det smart i sammanhanget?
-Komplett har svarat mig att mitt moderkort kan köra 5800x3d (kan krävas bios uppdatering)
-mitt nuvarande chassi rymmer inte de luftkylare som krävs för ovanstående processorer
Tack på förhand