Permalänk
Medlem

Apple TV och 4K problem/funderingar

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen fråga eller fundering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag ser ingen fråga eller fundering...

Syns inte bilden/texten?

jag fick klistra in en bild för att forumet klarade inte av tabeller

Frågan är alltså, ni andra som har Netflix med UHD och en Apple TV 4K med en 4K TV, hur ser det ut för er?

Missade en mening
Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Syns inte bilden/texten?

jag fick klistra in en bild för att forumet klarade inte av tabeller

Frågan är alltså, ni andra som har Netflix med UHD och en Apple TV 4K med en 4K TV, hur ser det ut för er?

Är frågan alltså varför stödet för DV och Atmos skiljer sig mellan Apple TV och TVn, det är inte uppenbart vad du är ute efter? Börja med att ställa en tydlig fråga och sen säg vilken TV du har.

Permalänk
Bildexpert 📺

@kotten33: Du har förmodligen en frågeställning formulerad i ditt huvud, eller hur?

Vad den frågeställningen nu är för något framgår inte. Du har bara listat saker. Jag gissar att du funderar något över rapporteringen av innehållet i TV:ns inbyggda appen respektive AppleTV? Det kräver som skriver mer information än att du köpt en 85 tums TV, till exempel att TV:n du har kan sakna Dolby Vision och Dolby Atmos eller bara vara generellt usel på att rapportera detaljerad information.

Om du vill skapa tabeller använder du BB-kod: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1700230-faq-formatera-.... Men sällan lönt tiden det tar och tabellerna påverkas rätt olika beroende på enheten man läser på. En tabell kan fungera snyggt på datorn med bli kaos på mobilen. Ofta räcker det med skriva och använda andra metoder för att markera skillnader.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag var otydlig.

Skall försöka igen, jag vill ju ha 4K när jag spelar upp filmer/serier. Som det ser ut nu så får jag endast detta om jag använder den inbyggda Netflix appen i TV´n, jag gillar Apple TV och vill gärna fortsätta använda den.
När jag tittar på infosidan för de olika titlarna enligt ovan så är det olika resultat, jag hade hoppats att det skulle även stå 4K när jag använder Apple TV´n då detta är en 4K variant.

Så min fråga är väl helt enkelt, har jag inte 4K uppspelningsmöjligt i min Apple TV om jag startar en titel som jag vet är 4K på Netflix?

Någon av er andra här som har UHD på ert Netflix abonnemang och en Apple TV 4K som kan kolla det jag har kollat

Jag har en Samsung 85" QN95C

Permalänk
Medlem

Att det står Dolby Vision i Netflix på Apple TV är en bugg som Netflix inte har fixat på jättelänge. Buggen är enbart själva texten ”Dolby Vision” och har ingen påverkan på filmen i sig.

Eftersom du har en Samsung så finns inget stöd för Dolby Vision och materialet kommer spelas upp som HDR.

Apple TV 4K 2022 har stöd för HDR10+ för det material som använder det. Netflix gör det inte.

Hur som helst är det fortfarande 4K.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Att det står Dolby Vision i Netflix på Apple TV är en bugg som Netflix inte har fixat på jättelänge. Buggen är enbart själva texten ”Dolby Vision” och har ingen påverkan på filmen i sig.

Eftersom du har en Samsung så finns inget stöd för Dolby Vision och materialet kommer spelas upp som HDR.

Apple TV 4K 2022 har stöd för HDR10+ för det material som använder det. Netflix gör det inte.

Hur som helst är det fortfarande 4K.

Du undrar jag varför det står Dolby Vision på vissa saker och på andra så står det Ultra HD om nu Dolby Vison är 4K?
Det känns då som det är något annorlunda mellan dessa två olika content.

Alltså, varför står det då inte Dolby Vison på allt 4K material eller Ultra HD på allt material, förstår att det kanske du har svårt att svara på men jag tänkte låta dig försöka iaf.

Permalänk
Medlem

Dolby Vision är inte 4k. Dolby vision är jämförbart med HDR, eller rättare sagt en konkurrerande teknik, det har alltså med dynamiskt omfång att göra. Hur färger osv presenteras således.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Du undrar jag varför det står Dolby Vision på vissa saker och på andra så står det Ultra HD om nu Dolby Vison är 4K?
Det känns då som det är något annorlunda mellan dessa två olika content.

Alltså, varför står det då inte Dolby Vison på allt 4K material eller Ultra HD på allt material, förstår att det kanske du har svårt att svara på men jag tänkte låta dig försöka iaf.

Jag kör Netflix Premium (4K) från en 4K Apple TV (32 GB inkopplad till en hemmabio reciever, kör Atmos 5.2.2), TV:n är en OLED Panasonic TX - 55LZ1000E (kör Dolby Vision IQ) å vissa filmer/serier har vad jag kallar för "Atmos buggen" i Netflix, exempelvis filmerna Enola Holmes, som har Dolby Atmos/Vision kanske ena dagen, kanske nästa dag har filmerna inte Atmos ljud/Dolby Vision. Detta är bara ett exempel då det finns fler filmer/serier som blir "feltaggade" om ljudet. Alla filmer/serier på Netflix har inte Atmos ljud)Dolby Vision.
Edit: När jag startar upp allt, får jag "HDMI 2" å upplösning info/60 Hz, 16:9 (vänstra uppre hörn) å en text "Dolby Vision" (högra uppre hörn). ATV:n är inställd i "Video å ljud" menyn - "Video" - "Format" - "4K Dolby Vision". I min TV:ns "bild meny" är det "Dolby Vision IQ". Har även detta i TV:n som heter "Dolby Notification" på. Finns även en kategori "Ultra HD 4K" på Netflix 4K. Bl.a "LE MANS 66", film om Carroll Shelby å Ken Miles.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du har 4K/Ultra HD med båda såvida inte något är felinställt, likt att du kör 1080p ut från AppleTV. Det du lägger märke till är olikheter och inkonsekvenser i hur olika plattformar rapporterar information.

Dolby Vision är HDR10 med dynamisk metadata. Är egentligen inte alls knutet till upplösning likt 4K/UHD. Däremot sammanfaller det i så gott som samtliga fall att material mastrat för Dolby Vision distribueras i 4K/UHD-upplösning.

När du kör AppleTV kör du via HDMI. Information om inkommande signal likt 4K/UHD/2160p etc. är knutet till HDMI-ingången och nås på annan plats via info-knappen på Samsungs fjärrkontroll. Det är några klick bort via kugghjulet pga av hur Samsung disponerar sin fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Du undrar jag varför det står Dolby Vision på vissa saker och på andra så står det Ultra HD om nu Dolby Vison är 4K?
Det känns då som det är något annorlunda mellan dessa två olika content.

Alltså, varför står det då inte Dolby Vison på allt 4K material eller Ultra HD på allt material, förstår att det kanske du har svårt att svara på men jag tänkte låta dig försöka iaf.

Kan ha fel men man får betala licens för Dolby Vision/IQ, vilket snåljåparna samsung inte vill göra. Man betalar även licens för bl.a Dolby Atmos, DTS:X är fritt, har jag för mig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering i ämnet.

Verkar som Apple och/eller Netflix har läst mitt inlägg.

För nu står det 4K även i min Apple TV, det gjorde det inte tidigare. Dessutom så har man valt att slå ihop Dolby Vision och Dolby Atmos till en och samma ikon bredvid 4K symbolen, dessa stod var och en för sig tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten33:

Liten uppdatering i ämnet.

Verkar som Apple och/eller Netflix har läst mitt inlägg.

För nu står det 4K även i min Apple TV, det gjorde det inte tidigare. Dessutom så har man valt att slå ihop Dolby Vision och Dolby Atmos till en och samma ikon bredvid 4K symbolen, dessa stod var och en för sig tidigare

Ser likadant ut på min 4K Chromecast Google TV*/4K Apple TV**. Tror att detta har varit så en länge tid på min Chromecast (annvänds sällan). Men din samsung TV har fortfarande inte Dolby Vision. * = Android, ** = tvOS. "Du kan inte spela upp 4K Blu ray film på en Blu ray spelare som inte är en 4K spelare". Dock får man 2 st skivor, 1 SDR/1 4K när man köper en 4K Blu ray film.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ser likadant ut på min 4K Chromecast Google TV*/4K Apple TV**. Tror att detta har varit så en länge tid på min Chromecast (annvänds sällan). Men din samsung TV har fortfarande inte Dolby Vision. * = Android, ** = tvOS. "Du kan inte spela upp 4K Blu ray film på en Blu ray spelare som inte är en 4K spelare". Dock får man 2 st skivor, 1 SDR/1 4K när man köper en 4K Blu ray film.

Att man inte kan spela upp 4K film via BD är helt okej, min iakttagelse var endast att dom nu har gjort en förändring och detta var endast bara ren information till alla att det jag var orolig för från första början är nu åtgärdat på en Apple TV 4K