Borde fungera är en annan sak än att det gör det
Vi hade en användare på jobbet som hade två Samsung skärmar med DVI, VGA och DP(kommer ej ihåg modellen på skärmen men de var från tidigt 2010). Vi behövde byta användarens docka.
Användaren hade tidigare kört en VGA kabel och en DP till DVI kabel.
Nu med den nya dockan så tog vi istället DP till DP då dockan hade två DP utgångar och ingen VGA.
Då fick vi inte längre någon bild alls. Vi testa den gamla dockan igen med DP kabel och det fungerade fint men den vägrade helt med den nya dockan. Med DP till DVI adaptern fungerade det fint dock.
I det fallet fick skärmarna pensioneras, de hade nog gjort sitt ändå efter 10+ år i drift.
Men min erfarenhet av att pilla med skärmar är att DP kan ha kompatabilitetsproblem. Det måste inte nödvändigtvis vara att det är gammal mot ny. Det ska vara bakåtkompatibelt som ni är inne på.
Men det är fortfarande ett protokoll med någon form av handskakning och det kan implementeras fel(eller iaf olika) tydligen, vilket antagligen är det som sker här.
Det bästa hade varit att testa Macen med en annan skärm, jag kan inte tänka mig att det är sladden som är problemet. Möjligtvis kan det vara värt att nollställa PRAM och NVRAM för att säkerställa att det inte är felet.