Tråden om Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ja ser också det nu Tror inte det stämmer att de är samma storlek, sidan menar kanske om man installerar just Switch 1 versionen på Switch 2 är den 15 gb med.

När jag tänker efter bör Switch 2 porten ju vara närmare PS4 versionen i storlek (55 gb). Med tanke på att de har liknande grafik.

Ja exakt, blir bara lite förvirrande när de namngett spelet exakt likadant, fast med Switch 2 loggan. Får väl inte heta Switch 2 Edition då det antagligen är reserverat för spel som kan uppgraderas och detta inte kan. De kunde nog definitivt ha löst det bättre. Får se hur det blir för andra spel.

Tycker spontant att Nintendo skulle gått in och sagt att vill man göra en förbättrad version måste man kunna uppgradera från en redan befintlig.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Det är dock Switch 2 versionen, inte Switch 1. Från det jag sett ser Switch 2 versionen ändå rätt okej ut. Inte direkt sämre än Split Fiction som är 73 gb.

Split fiction kör uncompressed medan Hogwarts har on the fly decompression. Det samt att kan möjligtvis sänkt texturerna en aning är nog förklaringen.
Men jo det är en bra storlek, låt oss kalla det vanligt magi. Smart magi får man reservera för något som hade varit ännu mer sjukt.

Tror inte det kommer bli så många gratis uppgraderingar till switch 2 versionen. Många ps4 spel fick gratis ps5 versioner.
Jäkligt synd faktiskt, men dem vill ju tjäna pengar så man får se.

Permalänk
Medlem

Sitter och kollar på uppgraderingspaketet till ”Kirby and the forgotten land”. Lite trist att dom inte kunde dela den i två, ett med bara den grafiska uppgraderingen och ett med den grafiska uppgraderingen samt DLCt.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

DLCen funkar väl bara på switch 2 eller är den bakåtkompatibel?

Permalänk
Medlem

Känner mig lite förvirrad kring bakåtkompatibiliteten på Switch 2. Finns det ens någon fördel alls med gamla Switch-spel på Switch 2?

Även lite surt om DLC:er till exempelvis Breath of the Wild måste köpas igen i Switch 2 utgåvan, då dessa inte ingår i grundspelet?

Är också väldigt osäker på om något förblir spelbart på ens gamla Switch, eller ett överfört spel är låst till Switch 2 för alltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Känner mig lite förvirrad kring bakåtkompatibiliteten på Switch 2. Finns det ens någon fördel alls med gamla Switch-spel på Switch 2?

Även lite surt om DLC:er till exempelvis Breath of the Wild måste köpas igen i Switch 2 utgåvan, då dessa inte ingår i grundspelet?

Är också väldigt osäker på om något förblir spelbart på ens gamla Switch, eller ett överfört spel är låst till Switch 2 för alltid?

Det är lite osäkert på hur emuleringen kan ge extra prestanda eller om det krävs att spelen kompileras om för att skippa emueringslagret.

DLC om du köpt kommer fortfarande fungera, bara att köper du Switch 2 Edition så ingår inte DLC.

Allt som fungerar på Switch kommer fortsätta fungera, kassetter är ju som de är och digitalt är ju som att lägga till en DLC som på vanliga Switch bara inte laddas ner. Verkar ju även som att vissa Switch 2 Edition fysiska spel kan köras på bägge versioner och väljer korrekt version till konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vissa spel kommer ju få gratis uppgraderingar (som jag tror körs genom emulering av Switch 1 versionen) iallafall. Dock verkar det som många tredje parts utgivare helt struntar i att kunna uppgradera från Switch 1 till 2, man måste köpa spelet igen som Hogwarts Legacy (verkar det som) och Sonic Generations x Shadow.

Resterande Switch 1 spel emuleras ju utifrån original versionen och kommer därmed behålla samma fps och resolution targets. Så spel som har dynamisk fps och bildupplösning bör ju nå högsta inställda nivåerna iallafall. Tyvärr har ju många spel 30 fps target så utan patches blir det ju inte direkt några next gen upplevelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Vissa spel kommer ju få gratis uppgraderingar (som jag tror körs genom emulering av Switch 1 versionen) iallafall. Dock verkar det som många tredje parts utgivare helt struntar i att kunna uppgradera från Switch 1 till 2, man måste köpa spelet igen som Hogwarts Legacy (verkar det som) och Sonic Generations x Shadow.

Uppgraderingarna är snarare att de körs native och inte genom emulering. Hoppas fler spel får detta då det borde vara hyfsat "lätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Uppgraderingarna är snarare att de körs native och inte genom emulering. Hoppas fler spel gör detta så det borde vara hyfsat "lätt".

Vet att Zelda och Kirby får nya SKUs men får alla de med gratis upgrades det med? Tänker att det är som PS5 vid launch där t.ex Days Gone PS4 version fick en PS5 Patch där konsolen fortfarande körde Ps4 versionen. Emulering kanske var fel ord av mig men menar att Switch 1 versionen fortfarande körs på Switch 2 med en patch som ändrat target fps/res.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Vet att Zelda och Kirby får nya SKUs men får alla de med gratis upgrades det med? Tänker att det är som PS5 vid launch där t.ex Days Gone PS4 version fick en PS5 Patch där konsolen fortfarande körde Ps4 versionen. Emulering kanske var fel ord av mig men menar att Switch 1 versionen fortfarande körs på Switch 2 med en patch som ändrat target fps/res.

Gratis uppgraderingar är ju en patch till existerande mjukvara medan Switch 2 Editions är som en separat DLC. Tror vi menar samma sak i slutändan

1. Switch spel emuleras som standard
2. Switch spel får en gratis patch att köra native utan emulering (+ vad de vill slänga in)
3. Switch spel får en större Switch 2 Edition som separat produkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Gratis uppgraderingar är ju en patch till existerande mjukvara medan Switch 2 Editions är som en separat DLC.

Yes då är vi på samma spår, emulering var fel ordval av mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Yes då är vi på samma spår, emulering var fel ordval av mig

Uppdaterade mitt inlägg, men vi är ense

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Enda frågan jag vill ha svar på är om skärmen är laminerad med glas eller om det är som OG switch med en plastfilm en bit framför som på gamla gameboy.

Vet inte om du fått svar på detta på annat håll men någon som var på Switch 2 Experience i Berlin sa att det var glas:

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Gratis uppgraderingar är ju en patch till existerande mjukvara medan Switch 2 Editions är som en separat DLC. Tror vi menar samma sak i slutändan

1. Switch spel emuleras som standard
2. Switch spel får en gratis patch att köra native utan emulering (+ vad de vill slänga in)
3. Switch spel får en större Switch 2 Edition som separat produkt

En tråkig sak med detta är ju att switch 1 kasetter som man uppgraderat inte följer med om man vill sälja vidare sitt fysiska spel senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

En tråkig sak med detta är ju att switch 1 kasetter som man uppgraderat inte följer med om man vill sälja vidare sitt fysiska spel senare.

Är ju som vilken DLC som helst, men med tanke på hur mycket mer Switch 2 Editions kostar så sparar man fortfarande in den förlusten om man säljer. Vet man att man spelar och säljer är det ju bättre att köpa Switch 2 Edition direkt, sitter man på en gammal version lär man ju inte spontant sälja den helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Någon som har rekommendation på ett bra skärmskydd, funderar starkt på att testa den i länken nedan:

Hoerrye for Nintendo Switch 2

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Någon som har rekommendation på ett bra skärmskydd, funderar starkt på att testa den i länken nedan:

Jag är inne på den med. Funderade först på den från Spigen, men kostar 325kr. Lite väl dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Skrivet av Tozzeman:

Jag är inne på den med. Funderade först på den från Spigen, men kostar 325kr. Lite väl dyr.

Kommer köra med officiella väskan med skärmskyddet så länge.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk

Finns det några nackdelar med att köpa Switch 2 och spel från Amazon.fr? Hur är det med språket på Switch 2 och spelen? Har aldrig ägt en Switch innan, men jag antar att Engelska är standard och det är bara kartongerna som är på franska.

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggleforce:

Finns det några nackdelar med att köpa Switch 2 och spel från Amazon.fr? Hur är det med språket på Switch 2 och spelen? Har aldrig ägt en Switch innan, men jag antar att Engelska är standard och det är bara kartongerna som är på franska.

Kartongen är väl samma inom EU med engelska aom huvudspråk och dr andra på baksidan misstänker jag.

Switch har inte svenska sol menyspråk, inte sett bågonstans att Switch 2 skulle ha det.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

@Mirialia fodralet är inte detsamma.
Köper du i Frankrike, Tyskland, Spanien eller Italien så är fodralet på respektive språk.
Har några i bokhyllan.

@Wiggleforce 99% av spelen som du köper idag har flera språk när du startar det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Bonanza släpps ca 6 veckor efter switch 2, så kanske inte behöver beställa det redan om inte annat.

Tack! Avvaktar! 👍