Låna pengar eller sälja av aktier och fonder?

Permalänk
Medlem

Låna pengar eller sälja av aktier och fonder?

Ska investera i luft/vatten-värmesystem hemma.
Bankerna (har frågat flera) sa nej till att låna mer på bostaden eftersom mitt amorteringsgrundande värde sattes ganska lågt i förhållande till nuvarande värdet. Jag har 1.08 milj i lån på ett hus som är värt 1.8-1.9 milj. Men där värdet på huset sattes till 1.6 milj 2021.
Ifall jag skulle fått låna hade det inneburit en dubblering av min amortering och ränta på de extra 150K jag lånar. Vilket i mina kalkyler går ihop, men inte hos bankerna.

Så det återstår tre alternativ för mig.

Ett. Är att bara hoppas på att min gamla och slitna pelletspanna håller i minst ett år till. Men pellets kostar så pass att jag inte får utrymme att spara något nämnvärt.

Två. Ta ett blankolån på banken. För det går bra? Med högre ränta och högre månadskostnad mot att låna på husen!? Konstigt nog. Det kommer ju dock bli tufft och lämnar inte utrymme till mycket annat.

Tre. Sälja av alla mina fonder och aktier. När skatten är dragen får jag ut ungefär för att täcka investeringen.

Generellt sett ska man aldrig röra sina sparpengar. Men en fördel med alternativ tre är att jag gör en stor besparing per månad på uppvärmningen pellets vs luft/vatten och oförändrade lånekostnader. Ca 38 000 om året kommer jag spara med befintlig ränta, amortering och med den lägre driftkostnaden som luft/vatten innebär.
Tänker att dessa pengar skulle jag kunna investera tillbaka in i fonder och aktier. På bara fem år har jag sparat ihop hela investeringen.
Vad säger ni? Vänta, låna eller sälja av?

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat med leverantören av värmepumpen om de erbjuder finansiering?

Vi bytte nyligen värmepump, fick erbjudande om avbetalning på 24 månader med "0%" ränta. I verkligheten runt 1700kr lånekostnad då de ville ha en administrationskostnad varje månad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har du kollat med leverantören av värmepumpen om de erbjuder finansiering?

Vi bytte nyligen värmepump, fick erbjudande om avbetalning på 24 månader med "0%" ränta. I verkligheten runt 1700kr lånekostnad då de ville ha en administrationskostnad varje månad.

Det ska jag såklart kolla. Men en luft/vatten ligger kring 110-160 tkr. På 24 månader blir det alldeles för hög kostnad. Delat på 36 månader hade fungerat. Men det ligger ju helt på leverantören vad dom kan erbjuda.

Permalänk
Medlem

Jag skulle sälja av aktier och fonder och finansierat det så. Då slipper du ränta och alla andra kostnader som kan till komma.

Du kan sedan spara ihop till ett nytt sparande.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av napahlm:

Det ska jag såklart kolla. Men en luft/vatten ligger kring 110-160 tkr. På 24 månader blir det alldeles för hög kostnad. Delat på 36 månader hade fungerat. Men det ligger ju helt på leverantören vad dom kan erbjuda.

Begränsningen här var max 100k kr på avbetalning och resten betalades direkt. Kanske kan vara vettigt i kombination med att sälja av en del aktier och fonder?

Thermia var det som hade det upplägget för ungefär en månad sedan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort alternativ tre, det är trots allt endast en omvandling av investerade pengar som är likvida till en investering i illikvid tillgång som verkar öka ditt sparande avsevärt.

Dubbelkolla dock att du verkligen sparar så mycket som du tror.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Med alternativ tre så hoppas jag att du ändå har lite krigskassa kvar som buffert ifall något oförutsett händer kommande året.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag skulle sälja av aktier och fonder och finansierat det så. Då slipper du ränta och alla andra kostnader som kan till komma.

Du kan sedan spara ihop till ett nytt sparande.

Lite så jag tänkt. Men man har ju fått lära sig att sparade pengar rör man inte. Framförallt inte som nu, att tömma sparkontot helt.
Men det har ju sina fördelar och låt oss säg att jag sparar 2500kr i lite delade fonder varje månad så kan pengarna växa relativt fort. Runt 4-5 år för att komma tillbaka där jag är nu.
Jag måste ju annars vänta i 1½ år för att kunna förnya mitt amorteringsgrundande värde. Den tiden kommer jag inte kunna spara särskilt mycket pga uppvärmningskostnaderna.

Skrivet av OSkar000:

Begränsningen här var max 100k kr på avbetalning och resten betalades direkt. Kanske kan vara vettigt i kombination med att sälja av en del aktier och fonder?

Thermia var det som hade det upplägget för ungefär en månad sedan.

Har inte tittat på Thermia, men det kanske kan vara klokt att titta på.
Jag har just nu mina ögon på Qvantum som lanserar sin första luft/vatten för privatpersoner nu i maj.

Permalänk
Medlem

Varför har du inte en korrekt värdering på huset?
Med ytterligare 150 kkr i belåning blir din belåningsgrad 76,9% med värdering på 1,6 MSEK och 68,3% med värdering på 1,8 MSEK.
Jag antar att en ny belåningsgrad över 70% kommer innebära en stor förändring på amorteringen på hela lånet?
Är det realistiskt med en ny värdering på minst 1,8 MSEK? Och hur skulle banken ställa sig till den kalkylen?

Permalänk
Skrivet av Javis:

Varför har du inte en korrekt värdering på huset?
Med ytterligare 150 kkr i belåning blir din belåningsgrad 76,9% med värdering på 1,6 MSEK och 68,3% med värdering på 1,8 MSEK.
Jag antar att en ny belåningsgrad över 70% kommer innebära en stor förändring på amorteringen på hela lånet?
Är det realistiskt med en ny värdering på minst 1,8 MSEK? Och hur skulle banken ställa sig till den kalkylen?

Man kan ju bara uppdatera sitt amorterings grundande värde vart 5e år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av napahlm:

Har inte tittat på Thermia, men det kanske kan vara klokt att titta på.
Jag har just nu mina ögon på Qvantum som lanserar sin första luft/vatten för privatpersoner nu i maj.

Jag tror även andra tillverkare kan ha liknande kampanjer så kolla gärna runt lite på olika alternativ.

Qvantum dök upp i diskussionerna när vi bytte värmepump (bergvärme) men eftersom vi behövde byta lite halvakut så blev det aldrig aktuellt. Jag är dock lite skeptisk till att hoppa på en ny produktlinje som "testkund" när det kommer till saker som ska funka i 20 år.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag kan ha lite fel här, så kolla upp det jag säger. (jag orkar inte googla just nu)
Men bidraget som ges för 50% av utgiften på energieffektiviserande åtgärder, där luft/vatten ingår (så vitt jag förstått det).
Det bidraget är väll bara satt till förra året och i år om jag vill minnas?
Dvs väntar du till 2025, så kan du inte ta del av det bidraget.
Jag installerade nyligen ny LVP, och funderar på att komplettera med varmvatten också, för att kunna dra av halva priset på båda.
Fick inte göra det när jag bara installerade en LVP, men om man installerade minst en pump för vattnet, så får man även dra av för LVP.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmstone:

Man kan ju bara uppdatera sitt amorterings grundande värde vart 5e år.

Ah! precis. Det förklarar förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Generellt sett ska man aldrig röra sina sparpengar.

Vad ska du med sparpengar till om inte för att använda när du behöver göra en investering?
Verkar vara det minst smärtsamma alternativet.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Teoretisk kan det ju gå att sälja fonder och aktier i år, köpa luftvärmepump och sedan 2026 ta en ny värdering på huset, låna upp 150 000:- på huslånet och köpa tillbaka en massa fonder och aktier.

Kanske inte den bästa lösningen, men tänkte att det är ju ett alternativ i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag kan ha lite fel här, så kolla upp det jag säger. (jag orkar inte googla just nu)
Men bidraget som ges för 50% av utgiften på energieffektiviserande åtgärder, där luft/vatten ingår (så vitt jag förstått det).
Det bidraget är väll bara satt till förra året och i år om jag vill minnas?
Dvs väntar du till 2025, så kan du inte ta del av det bidraget.
Jag installerade nyligen ny LVP, och funderar på att komplettera med varmvatten också, för att kunna dra av halva priset på båda.
Fick inte göra det när jag bara installerade en LVP, men om man installerade minst en pump för vattnet, så får man även dra av för LVP.

Tänk på att det är max häften av kostnaderna MEN max 30.000:- för uppvärmingen. Sen finns den en annan avdrag för klimatåtgärder på samma summa men det gäller typ fönster osv.

Sen tror jag att man bara får bidraget om man har direktverkande el eller gas idag. Så frågan är hur man klassar husets uppvärmning idag.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på en luft/luft? Kostar betydligt mindre i inköp typ 15-20k.

Du får visserligen inte nytta av vattenradiatorer och liknande som jag antar du har pelletpannan ansluten till men jag kör med vanlig luftvärmepump och värmer huset rätt bra även om det blir lite ojämt komfort så ett par grader lägre i de rum som är långt från pumpen.

Räkna även med att en värmepumparna håller 10-15 år så du måste ha sparat ihop till en ny sådan på 10 år.

Ska du ha luft/vatten så beror det på ränta du får. Fonderna ökar kanske med ca 6% om året efter skatt så om räntan är typ det kan det vara värt det men inte om den är 10% eller mer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Varför har du inte en korrekt värdering på huset?
Med ytterligare 150 kkr i belåning blir din belåningsgrad 76,9% med värdering på 1,6 MSEK och 68,3% med värdering på 1,8 MSEK.
Jag antar att en ny belåningsgrad över 70% kommer innebära en stor förändring på amorteringen på hela lånet?
Är det realistiskt med en ny värdering på minst 1,8 MSEK? Och hur skulle banken ställa sig till den kalkylen?

Som malmstone nämde. Man kan bara göra ett nytt värde var femte år.
Jag var dock inte medveten om det gjordes ett uppdaterat värde vid det tillfället. Jag köpte ut min dåvarande sambo och kan inte minnas att det pratades om detta.

Mäklare som jag hade ute nu värderade till 1,8 som huset är nu. Med luft/vatten på plats. 2 milj.
Även Nordea, som har sina egna som räknar värden på hus värderade det till 1,78.
Men det kvittar i sammanhanget eftersom amorteringsgrundande värdet är vad det är.
Men när 2026 kommer kanske jag slipper amortera helt om jag kommer under 50% belåningsgrad.

Skrivet av OSkar000:

Jag tror även andra tillverkare kan ha liknande kampanjer så kolla gärna runt lite på olika alternativ.

Qvantum dök upp i diskussionerna när vi bytte värmepump (bergvärme) men eftersom vi behövde byta lite halvakut så blev det aldrig aktuellt. Jag är dock lite skeptisk till att hoppa på en ny produktlinje som "testkund" när det kommer till saker som ska funka i 20 år.

Qvantum är ju inte helt nya i branschen. Dom har gjort pumpar till företag och offentliga verksamheter sen 1993. Så dom har erfarenhet. Men visst finns det en risk.
Beroende på vad som sägs och hur dom lagt upp garantier med mera, så har jag IVT som alternativ.
Qvantum blev egentligen bara aktuellt då deras styrning och termiska batteri är nytänkande.

Skrivet av zOlid:

Jag kan ha lite fel här, så kolla upp det jag säger. (jag orkar inte googla just nu)
Men bidraget som ges för 50% av utgiften på energieffektiviserande åtgärder, där luft/vatten ingår (så vitt jag förstått det).
Det bidraget är väll bara satt till förra året och i år om jag vill minnas?
Dvs väntar du till 2025, så kan du inte ta del av det bidraget.
Jag installerade nyligen ny LVP, och funderar på att komplettera med varmvatten också, för att kunna dra av halva priset på båda.
Fick inte göra det när jag bara installerade en LVP, men om man installerade minst en pump för vattnet, så får man även dra av för LVP.

Som jag har förstått det så gäller det inte byte från en pelletspanna. Utan det är egentligen bara hus med direktverkande el som kan söka bidraget? Nån annan som vet får gärna fylla in.

Skrivet av Shadee:

Teoretisk kan det ju gå att sälja fonder och aktier i år, köpa luftvärmepump och sedan 2026 ta en ny värdering på huset, låna upp 150 000:- på huslånet och köpa tillbaka en massa fonder och aktier.

Kanske inte den bästa lösningen, men tänkte att det är ju ett alternativ i alla fall.

Så kan man absolut göra. Har dock aldrig hört något göra så. Men man får ju se vad räntor och liknande är då.

Permalänk

Låter som att du behöver ett nytt värmesystem mer än ett fiktivt värde som kan gå upp i rök när som helst i en flyktig värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vad ska du med sparpengar till om inte för att använda när du behöver göra en investering?
Verkar vara det minst smärtsamma alternativet.

Jag vet inte. Det är bara något i min uppväxt som säger mig att dom ska man inte röra om annat än i riktiga kriser.
Är det här en riktig kris? Det är frågan.
Det känns lite i hjärtat också, mycket av de här pengarna är ju fonderna som mina föräldrar sparat till mig fram till min 18-årsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Jag vet inte. Det är bara något i min uppväxt som säger mig att dom ska man inte röra om annat än i riktiga kriser.
Är det här en riktig kris? Det är frågan.
Det känns lite i hjärtat också, mycket av de här pengarna är ju fonderna som mina föräldrar sparat till mig fram till min 18-årsdag.

Jag tror dina föräldrar skulle bli stolta över att du använder pengarna till detta ändamål. Det går alltid att spara ihop sen igen. Hur många tar inte dom här pengarna och lägger på en sportig bil som blir tråkig efter ett år och faller ihop, eller spenderar allt på en "finna-sig-själv"-resa där man lägger hela beloppet på att få supa skallen av sig, knulla runt och slåss? Nej för tusan, vuxenpoäng till dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tänk på att det är max häften av kostnaderna MEN max 30.000:- för uppvärmingen. Sen finns den en annan avdrag för klimatåtgärder på samma summa men det gäller typ fönster osv.

Sen tror jag att man bara får bidraget om man har direktverkande el eller gas idag. Så frågan är hur man klassar husets uppvärmning idag.

Skrivet av napahlm:

Som jag har förstått det så gäller det inte byte från en pelletspanna. Utan det är egentligen bara hus med direktverkande el som kan söka bidraget? Nån annan som vet får gärna fylla in.

Så kan man absolut göra. Har dock aldrig hört något göra så. Men man får ju se vad räntor och liknande är då.

Återigen rätta mig om jag har fel.
Men jag har förstått det som att det räcker med att du har stöd uppvärmning eller det som "backup" med elelement för att få bidraget.
Men jag kan ha fel!
Det är absolut värt att kolla, och borde vara en relativt enkel fråga för dom som håller på med det.
Om du tar in offerter, så borde dom veta hur det ligger till iaf.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Lite så jag tänkt. Men man har ju fått lära sig att sparade pengar rör man inte. Framförallt inte som nu, att tömma sparkontot helt.
Men det har ju sina fördelar och låt oss säg att jag sparar 2500kr i lite delade fonder varje månad så kan pengarna växa relativt fort. Runt 4-5 år för att komma tillbaka där jag är nu.
Jag måste ju annars vänta i 1½ år för att kunna förnya mitt amorteringsgrundande värde. Den tiden kommer jag inte kunna spara särskilt mycket pga uppvärmningskostnaderna.

Har inte tittat på Thermia, men det kanske kan vara klokt att titta på.
Jag har just nu mina ögon på Qvantum som lanserar sin första luft/vatten för privatpersoner nu i maj.

Ja räntor är väldigt bortkastat, speciellt när man kan få pengarna på annat håll. Räntan du skulle betalat kan du istället spara och säkert lite mer därtill.
Man rör inte spar pengar förens man behöver dom, det är precis det här en så kallad buffert är till för. Oförutsedda utgifter/stora utgifter.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

I det här fallet skulle jag antingen
Sälja allt och casha pumpen, med en lite buffert kvar och den sparade månadskostnad sättas åter på fond kontot.

Eller
Sälja hälften och låna andra hälften räntefritt från pump företaget över 24 månader

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snekutaren:

Låter som att du behöver ett nytt värmesystem mer än ett fiktivt värde som kan gå upp i rök när som helst i en flyktig värld.

Så frågan är, sälja av fonderna nu och hålla på pengarna tills fakturan ska betalas? Eller vänta med försäljningen tills jag har beställt och fått ett installatonsdatum, i hopp om att pengarna ökar lite till? Får ju i och för sig bara betala mer i vinstskatt då?

Skrivet av Owlbeast:

Jag tror dina föräldrar skulle bli stolta över att du använder pengarna till detta ändamål. Det går alltid att spara ihop sen igen. Hur många tar inte dom här pengarna och lägger på en sportig bil som blir tråkig efter ett år och faller ihop, eller spenderar allt på en "finna-sig-själv"-resa där man lägger hela beloppet på att få supa skallen av sig, knulla runt och slåss? Nej för tusan, vuxenpoäng till dig!

Tack. Det var snällt sagt. Och du har säkert rätt.

Skrivet av zOlid:

Återigen rätta mig om jag har fel.
Men jag har förstått det som att det räcker med att du har stöd uppvärmning eller det som "backup" med elelement för att få bidraget.
Men jag kan ha fel!
Det är absolut värt att kolla, och borde vara en relativt enkel fråga för dom som håller på med det.
Om du tar in offerter, så borde dom veta hur det ligger till iaf.

Det är ju en kombinera pellets och vedpanna, men elpatron. Tror det blir svårt att hävda att jag har pellets som stöd? Går dom tillbaka och tittar på min el-förbruking senaste åren lär dom inte tro mig då jag hade 2030 kWh i elförbrukning 2022. Då var det 100% pellets som gällde.
Ett mer normalt år ligger jag kring 5-6000kwh.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja räntor är väldigt bortkastat, speciellt när man kan få pengarna på annat håll. Räntan du skulle betalat kan du istället spara och säkert lite mer därtill.
Man rör inte spar pengar förens man behöver dom, det är precis det här en så kallad buffert är till för. Oförutsedda utgifter/stora utgifter.

Räntan är inte så stor skillnad på mot vad jag betalar nu, egentligen. Det stora blir ju att amortering dubbleras. Bara den summan är det många som inte klarar av att spara varje månad.

Jag har ca 8 veckor med pellets kvar. Hade varit trevligt att inte behöva köpa en till att släpa in utan gå över till luft/vatten ganska snart. Hänger ju på leveranstider, när man väl kommit så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Så frågan är, sälja av fonderna nu och hålla på pengarna tills fakturan ska betalas? Eller vänta med försäljningen tills jag har beställt och fått ett installatonsdatum, i hopp om att pengarna ökar lite till? Får ju i och för sig bara betala mer i vinstskatt då?

1. Att betala mer vinstskatt spelar ingen roll. 30% (eller vad det nu är) av 100 spänn extra ger dig 70kr mer än om du inte haft vinsten alls. Du kan aldrig förlora (well, finns säkert något corner case) på att tjäna mer pga att du betalar mer skatt. Det blir alltid mer över än om du inte gjort vinsten alls

2. Det beror på om vad du har för marginaler. Har du stor marginal mellan värdet på aktierna och vad pumpen kostar är det smart att sälja så sent som möjligt. Har du liten marginal är det svårare. Beror på vad du har för riskaptit. Går de ner så kan du stå med en faktura du inte kan betala alls. Jag hade sålt vid beställningen för att veta att jag har pengarna. Skitjobbigt att sitta i situationen att vara betalningskyldig och inte ha pengarna. Du borde för övrigt kunna sälja nu och betala skatten i april nästa år (och kom för allt i värden ihåg att du behöver ha pengarna då!)

Sen så vill jag instämma med andra. Sälj av innehavet för att betala pumpen. Det är precis sådana här saker sparandet är för. Sparkapital är OK att använda bara du gör det med eftertanke. Skall du aldrig använda dem är det praktiskt samma sak som att elda upp dem.

Att ta ett svindyrt blankolån om du har kapitalet är enligt mig en mycket dålig ide. Betala pumpen och använd dina lägre kostnader för att bygga upp bufferten igen. Optimalt hade du ju haft 50 - 100k kvar ifall något annat skiter sig, men är man tvungen att uppdatera så är man. Går det helt åt H-vete får du ta blankovägen då. Se det som att ha kvar sparandet är 100% garanti för dyrt lån. Använd sparandet ger dig en låg (men inte 0%) risk att behöva låna i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Så frågan är, sälja av fonderna nu och hålla på pengarna tills fakturan ska betalas? Eller vänta med försäljningen tills jag har beställt och fått ett installatonsdatum, i hopp om att pengarna ökar lite till? Får ju i och för sig bara betala mer i vinstskatt då?

Tack. Det var snällt sagt. Och du har säkert rätt.

Det är ju en kombinera pellets och vedpanna, men elpatron. Tror det blir svårt att hävda att jag har pellets som stöd? Går dom tillbaka och tittar på min el-förbruking senaste åren lär dom inte tro mig då jag hade 2030 kWh i elförbrukning 2022. Då var det 100% pellets som gällde.
Ett mer normalt år ligger jag kring 5-6000kwh.

Räntan är inte så stor skillnad på mot vad jag betalar nu, egentligen. Det stora blir ju att amortering dubbleras. Bara den summan är det många som inte klarar av att spara varje månad.

Jag har ca 8 veckor med pellets kvar. Hade varit trevligt att inte behöva köpa en till att släpa in utan gå över till luft/vatten ganska snart. Hänger ju på leveranstider, när man väl kommit så långt.

Känns som att de flesta tycker likadant, att du ska använda dina pengar du har för att slippa låna. Kolla även med flera för att få ett bra pris på allt. Nu över sommaren kan du ta det lite lugnt. har du 8 veckor pellets kvar bör du kunna klara dig över sommaren och kan då fundera och undersöka hur du ska göra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

... Du borde för övrigt kunna sälja nu och betala skatten i april nästa år (och kom för allt i värden ihåg att du behöver ha pengarna då!)

Man kan lägga upp det så? Så vet jag med säkerhet att de sparade pengarna täcker kostnaden. Så det inte hamnar i gränslandet för fakturan, för man vet ju att det med största sannolikhet tillkommer ett par tusen på något man inte tänkt på.
Jag får ju nästan ett helt år på mig att spara ihop till restskatten. Dels kvittas en del av resten med min vanliga återbäring och sen har man ytterligare ett par månader på sig innan restskatten ska betalas? Det är i augusti man betalar väl? Det var många år sen jag fick restskatt.

Hur fungerar bankernas 4% sparränta-konton? Betalas räntan ut på årsbasis eller månadsvis? Ifall jag säljer av allt nu, lägger allt på ett sådant konto, hinner det bli någon intjänad ränta på pengarna om dom ligger där två tre månader?
Tänker att där finns en garanterad vinst på pengarna, men noll risk att dom backar?

Permalänk
Medlem

Jag hade använt av sparandet och kan du fundera på om du vill ha ett nödkonto (jag har mitt nödkonto på ett vanligt sparkonto med hög ränta) som innehåller motsvarande summa som behövdes för detta.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha köpt en luft/luft värmepump nu och försöka köra den så hårt som går och bara använda pellets som stöd. Sedan när nu kan ändra amorteringsgrundande värdet och kan låna upp mer på huset så gör du det och investerar i luft/vatten värmepump.

Jag har fjärrvärme men installerade en LLVP i december. Har halverat fjärrvärmeförbrukningen och ändå haft varmare inne än förut med bara fjärrvärme.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare