Snabbkoll: Har du Windows installerat på SSD eller HDD?

Permalänk
Medlem

Ssd sedan 2010. 128gb 2500kr😁

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Nästa snabbkoll:

Kör du Windows XP eller har du gått över till Windows 10/11?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loloolllool:

OS på U.2 optane 900p, inte de snabbaste men jäkligt ballt ändå

Optane är grymt! Blev ledsen i ögat när Intel skrotade Optane.
Finns en hel del billiga på Ebay för den som vågar. Har själv köpt flertalet helt nya P5800X U.2 där.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Min OS-disk är en NVMe-SSD, WD Black SN850.
Gick över till SSD 2010 med Intel x25-m 80GB.

Hade ingen slö disk innan 2010 heller, körde 4st WD Raptor i RAID 0 tillsammans med en programvara för bättre cachehantering. Så för mig blev inte övergången lika märkbar som för många andra, i flera scenarion gick det faktiskt långsammare. Men att ljudlöst, strömsnålt och kompakt få liknande prestanda utan RAID, det var imponerande. Äntligen gick det att få ordentlig IO-prestanda i en laptop!

Skrivet av kakan86:

Ssd sedan 2010. 128gb 2500kr😁

Sandforce? Vill minnas jag la drygt 2000kr för min 80GB Intel.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zap117:

Linux . På ssd

Samma här, Linux på en NVME SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Det är alltså två personer hittills som gillar att självplågas. Visar ju klart att det finns böjelser för allt :).

Att köra Windows på annat än SSD idag är ju rent vansinne...

Är det Hårddiskens fel eller windows fel ??? - skulle nog säga att det går fortfarande att köra hyffsat anständigt en linux på snurrdisk medans i windows håller man på med massor av vansinnigheter och ineffektiva processer och mellanlager som AV och shadowcopy för var dataanrop.

prova att kopiera C:\ProgramData, Program Files, Program Filex(x86) Windows till en mapp på en NVMe i Explorer och man kommer att inse att det spenderas mycket tid på annat än att just skyffla data på lagringen - man kan inte ens skylla på NTFS själv för en kopiering som tar några få minuter i Linux men kan ta timmar att utföra samma sak i windows...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Är det Hårddiskens fel eller windows fel ??? - skulle nog säga att det går fortfarande att köra hyffsat anständigt en linux på snurrdisk medans i windows håller man på med massor av vansinnigheter och ineffektiva processer och mellanlager som AV och shadowcopy för var dataanrop.

Det kan jag ändå inte hålla med om... Innan jag bytte ut hela min gamla server satte jag i en gammal SSD. Gick från en 7200 rpm HDD till en OCZ Vertex 2 (från 2010!). Detta var 2023. Övriga specs Pentium E2200 (Core 2 med mindre cache), 4 GB DDR2. Blev en jäkla skillnad trots att den bara står och tar emot backup, kör en webbserver med några hits per dag, och sådär.

Bara att köra apt upgrade blev flera gånger snabbare, för att inte tala om hur mycket snabbare den startade. Hade stört mig på prestandan på den i många år innan dess, så det kändes inte anständigt i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

nvme sedan 3 år tillbaka tror jag

Visa signatur
Permalänk

Windows 11 installerat på 2tb m.2 nvme. I sin helhet har jag haft Windows installerat på ssd sen 2012. Den första ssd'n var då 2012 en Intel 520 series på 120gb.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 15TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Plockade bort sista snigeldisken förra året, har bara SSD i båda datorerna nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Första Win-installationen på en 2,5tums Intel 60 GB, den lever fortfarande, från slutet av 2000-talet (används visserligen knappt men ändå)

Permalänk
Medlem

Senast jag körde OS på snurrdisk måste varit runt 2009-10

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Inte rört en HDD sen dackefejden 😂

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

HDD var bra för Windows 95, 98, 2000 och möjligen XP. Numera passar det endast till större mängd lagring typ 4tb eller mer. Om 10år är HDD:n stendöd. Då är lagringspriset för SSD i nivå med HDD.

Permalänk
Medlem

9 Mars 2011 ser jag att min första SSD-drive, en Intel X25-M 120 GB för 1935 kr i Kompletts hämtbutik (Som fortfarande fanns på den tiden).
2000 spänn för 120 GB!
Minns ändå att jag väntade på att priset skulle gå ned sen ett par år.
En kompis hade en mindre X25-M, 60 eller 80 GB, tror det var 60 GB och klagade på utrymmet.
Jag ville absolut ha en +100 GB-drive för att tex kunna ha en bunt spel installerade för att kunna köras direkt från SSD-n, dessutom pysslar med musik så ville ha saker som biblioteket till Propellerhead Reason direkt på SSD:n plus den mängd samplingar i övrigt från mitt "Bibiliotek" som kunde klämmas in.
Skillnaden var ju enorm att ladda sånt från mekanisk disk vs SSD.
Att ladda in stora projekt kunde också vara natt och dag.
Men utyrmmet på den blev förstås snabbt en brist.
Har nästan alltid varit det.
Numera så har jag 8 terabyte av enbart SSD:er i huvudstationära datorn. Enbart Nvme-diskar, 3 st i just den.
Sen ett par år har jag helt gått över till SSD i "huvuddatorn" så all lagring framöver blir på SSD, alltså SSD inte enbart som systemdisk.

Har en sekundär stationär med alla gamla mekaniska diskar i fast med SSD för OS:et.
Och ett par 8 TB externa diskar. Mekaniska diska mest för backup eller för att det helt enkelt ligger en massa "gammal data" där.

Just 2010-2011 var det nog många som gick över till SSD då priserna började falla under "smärtgränsen".
Bara något år tidigare så hade ju dom också blivit så pass bra i alla lägen pga att dom fått cahce-lagring (vilket dom inte hade i början). Dom första SSD-erna hade bra i/O-prestanda för "random access" men var tom långsammare än vanliga mekaniska för överföring/installation av "normala filer". Typ runt 2008 fixades väl detta.
Fast stora inkörsporten var väl ändå när Intel släppte en "överkomlig" X25-disk i "M-modellen". Dom var ju avsevät snabbare än konkurrenterna när det gällde "random access", dvs "bra skit" för Os-diskar.
Men tom den hade sämre prestanda på write för stora filer. 100 MB/s kontinuerligt, vilket alltså var sämre än mekaniska diskar!

Oavsett så upplevde vi kanske det största märkbara lyftet i "vardaglig prestanda" någonsin då vi gick över till SSD för OS:et.
Skillnaden var enorm!
Enda gången med liknande känsla (men inte i lika hög grad) var väl på Windows 98-tiden före millenieskiftet när minnespriserna började sjunka så att man kunde ha mer än 64 GB i burken. Steget till 128 GB gjorde enorm skillnad då 98:an flitigt använde en slö variant av Swap-file och där disken acessades hela tiden.
Diskarna var ganska små då och det blev ofta problem med fragmentering som sänkte prestandan ännu mer. Dessutom så överföringshasigheten sig mycket måttligare på mekaniska diskar då än 10 år senare.
Var ett ordentligt lyft att uppgradera till 128 GB och senare 256 GB innan man tick över till XP och körde ännu mer minne (minns inte hur mkt riktigt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Nästa snabbkoll:

Kör du Windows XP eller har du gått över till Windows 10/11?

Precis, jättekonstiga alternativ som bjöds. Hade varit mycket mer intressant att se fördelning på SATA-SSD och M2 NVMe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Precis, jättekonstiga alternativ som bjöds. Hade varit mycket mer intressant att se fördelning på SATA-SSD och M2 NVMe.

Egentligen endast intressant om man har ett antal NVMe-diskar som man för över stora filer mellan. RAndom Access-prestandan för enbart en ensam OS-disk är på nivån att det inte märks alls mellan SATA vs NVMe. Det är när stora filer ska flyttas som man kan komma upp i GB/s-hastigheter!
Så det intressanta vore vilka som sitter med ett flertal NVME-diskar vs SATA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Egentligen endast intressant om man har ett antal NVMe-diskar som man för över stora filer mellan. RAndom Access-prestandan för enbart en ensam OS-disk är på nivån att det inte märks alls mellan SATA vs NVMe. Det är när stora filer ska flyttas som man kan komma upp i GB/s-hastigheter!
Så det intressanta vore vilka som sitter med ett flertal NVME-diskar vs SATA.

Fast du landar ju i samma slutsats som mig, d.v.s. hur många har bytt från SATA och gått över till M2. Prestandan är inte hela bilden heller. M2 gör ju att du kan bygga en dator mycket mer snyggt och kompakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Morsan och farsan hade Windows installerat på en HDD för drygt ett år sen eller så. Trodde jag skulle bli galen av hur slö fanskapet var. Så när dom var utomlands på semester passade jag på att göra en clean installation på en SSD.
Dom märkte iofs inget, tyckte den var likadan som vanligt men jag blev lugn i själen.

Har förövrigt själv windows installerat på en NVME.

byter du däremot tillbaka kommer dom definitivt märka. haha!

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Mina djupaste kondoleanser går ut till de två stackarna som kör på HDD.

Det är lugnt. Använder bara Windowset från en container på disken när mjukvaran i gräsklipparen uppdateras en gång om året.

I år verkar det dock inte kommit någon ny..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Fast du landar ju i samma slutsats som mig, d.v.s. hur många har bytt från SATA och gått över till M2. Prestandan är inte hela bilden heller. M2 gör ju att du kan bygga en dator mycket mer snyggt och kompakt.

Nej, frågan som ställdes var "Vilka har Windows installerat på en SSD?".
Vilken typ av anslutning rent hårdvarumässigt för hantering har inget med det att göra.
Och när vi ändå är inne på det så tycker jag M2 är det abslut värsta som har hänt när det gäller anslutning av Pc-komponenter.
En ren jävla mardröm att skruva fast dom jäkla diskarna med pytte-pyttesmå skruvar som ska in trångt, trånt i ett jävla fäste.
Ofta på ställen där det är andra grejer som sitter ivägen. Senast fick jag ta ur både ljudkort och grafikkort för att överhuvudtaget komma åt.
Vet inte hur många j-vla gånger skruven slant och försvan någonstans i lådan.
Det blir ju värre och värre också ju fler diskar man installerar. Var inne på tredje och den anslutning satt extra dumt till nära både minnen och annat skit.
Nej vanliga SATA-anslutningen var underbar. Mycket flexiblare att bara ansluta en kabel och snabbt sätta i eller ta ut diskar.
Det lilla som det gör med kablar spelar ingen som helst roll för mig.
Och Sata-kablarna var ju supertunna ändå jämfört med gamala PATA-kablarna (IDE).
Vem f-n sitter och tittar inuti lådan när man har datorn igång. Den är ju ändå stängd! Och det lilla det eventuellt gör för luftflödet är försumligt om man ändå, som jag, har en stor låda med ordentlig volym i den.

Slutsatsen för mig är att det inte spelar någon roll i hänseendet för Windows som ska köras på systemdisken.
Där det gör skillnad i prestanda är vid flyttning av stora filer mellan fler Nvme-diskar.
Och vid datorbyggande där jag personligen då hatar M2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Denna frågeställningen är minst 10 år för sen

Min första "SSD" var i min 2020 dator (signatur)

Bytte dock OS disken i min förra dator också strax efter, från en HDD till en SATA-SSD (Seagate Firecuda) och gick från 5 minuter boot tid till typ under minuten (10+ år gammal Windows 7 installation, uppdaterad till Windows 10), skulle väl få ner boot tiden mer om jag gör en clean install där men orkar inte...

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus303:

Nej, frågan som ställdes var "Vilka har Windows installerat på en SSD?".
Vilken typ av anslutning rent hårdvarumässigt för hantering har inget med det att göra.
Och när vi ändå är inne på det så tycker jag M2 är det abslut värsta
Vem f-n sitter och tittar inuti lådan när man har datorn igång. Den är ju ändå stängd! Och det lilla det eventuellt gör för luftflödet är försumligt om man ändå, som jag, har en stor låda med ordentlig volym i den.

Slutsatsen för mig är att det inte spelar någon roll i hänseendet för Windows som ska köras på systemdisken.
Där det gör skillnad i prestanda är vid flyttning av stora filer mellan fler Nvme-diskar.
Och vid datorbyggande där jag personligen då hatar M2!

Nej frågan som ställdes var "Har du Windows installerat på SSD eller HDD?". (läs rubriken på tråden).
Vilken roll det spelar för Windows har aldrig varit undersökningens syfte, bara vilken typ av disk man använder.

Du avslutade med:

Skrivet av Magnus303:

Så det intressanta vore vilka som sitter med ett flertal NVME-diskar vs SATA.

Vilket är precis vad jag efterfrågade. En tydligare bild på skillnaden mellan NVMe och SATA som systemdisk, men jag hade också gärna sett en nyansering mellan SATA och M2 som anslutning. Då hade denna undersökning visat något istället för att bara bekräfta det vi redan visste, SSD är standard som systemdisk före HDD.

Trist att det går snett med dina byggen med M2 men jag kan tyvärr inte relatera. Jag ser en stor fördel i att diskarna sitter på moderkortet istället för att anslutas med en kabel och fästas i chassit. Ger bara fördelar i min värld så som avsaknad av kablar som stör på olika sätt eller kan lossna (M2 sitter med skruv som du vet...), smidigare byggen för kompakta datorer och enklare flytt av moderkortet till nytt chassi.

Permalänk
Medlem

Frågan gällde av någon oklar anledning specifikt Windows. Självklart har jag däremot det primära OS på SSD. Även om det bara är en simpel stackars SATA.

Amigan har också SSD. Så den är knäpptyst på riktigt.

När dator uppgraderas så kanske också PS3 får en.

Skrivet av DLM:

Ger bara fördelar i min värld så som avsaknad av kablar som stör på olika sätt eller kan lossna (M2 sitter med skruv som du vet...), smidigare byggen för kompakta datorer och enklare flytt av moderkortet till nytt chassi.

SATA-kablar finns ju visserligen med låsning. Även om den är nästan lika kass som den på nätverkskablar.

Visst kan det vara ett problem att inte alla kontakter har grepp för dem. Eller helt enkelt är veka i konstruktionen. Vare sig på diskarna eller kortet.

Men det finns säkert tillverkare som gjort ogenomtänkta designer för M2 med. Dåliga gängor, i vägen för andra kort, placerat nedvinds för kylproblem?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Nej frågan som ställdes var "Har du Windows installerat på SSD eller HDD?". (läs rubriken på tråden).
Vilken roll det spelar för Windows har aldrig varit undersökningens syfte, bara vilken typ av disk man använder.

Du avslutade med:
Vilket är precis vad jag efterfrågade. En tydligare bild på skillnaden mellan NVMe och SATA som systemdisk, men jag hade också gärna sett en nyansering mellan SATA och M2 som anslutning. Då hade denna undersökning visat något istället för att bara bekräfta det vi redan visste, SSD är standard som systemdisk före HDD.

Trist att det går snett med dina byggen med M2 men jag kan tyvärr inte relatera. Jag ser en stor fördel i att diskarna sitter på moderkortet istället för att anslutas med en kabel och fästas i chassit. Ger bara fördelar i min värld så som avsaknad av kablar som stör på olika sätt eller kan lossna (M2 sitter med skruv som du vet...), smidigare byggen för kompakta datorer och enklare flytt av moderkortet till nytt chassi.

I slutändan så går det inte snett. Det är bara det att det är så oändligt mycket meckigare med M2 och tar massor med tid och leder till frustration.
Saken blir inte heller bättre av att jag har grova fingrar och breda händer så det är extremt jobbigt för mig att pilla med dom attans små skruvarna för M2. Ja faktiskt är det ju omöjligt att se var man petar i dom då handen och prylar ikring täcker allt. Man måste känna sig fram och försöka att träffa skiten.
Sen har jag aldrig någonsin råkat ut för att en Sata-kabel skulle ha lossnat. När den väl är monterad så sitter den ju i en stationär dator som (normalt) inte rör på sig. Och så fanns det många kablar som man kunde "klicka in", dvs dom satt fast ordentligt.

Och, nej, inte samma fråga från oss. Du verkar vara mer inne på M2 i sig själv som anslutningstyp. Jag var mer inne på själva syftet med lagringen. Nvme vs standard Sata-SSD. Man kan ju köra en konventionell SATA SSD via en M2-anslutning (där det stöds på moderkortet).
Överföringsstandard för mig vs anslutningsstandard för dig alltså!
Så kom jag iofs ändå in på att anslutningen spelade en (negativ) roll då jag avskyr M2 pga meck.
Finns iofs ytterligare en väg och det är att gå via PCI-express. Men det brukar vara dyrare lösningar (om dom ens finns längre) som tex Optane. Och tar upp ytterligare en kortplats (där jag redan har mycket).

Permalänk

Första SSDn var Intel X25-M 80Gb
2008 var året

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Men vad är det för fråga....sitter tom en ssd i min pentium 4 RDRAM s423 retropc med kyroII gpu

Permalänk

Kör en sata-ssd 500gig till Windows,fungerar bra🙂 har dock hdd till lagring
Bytte ut föräldrarnas hdd till en ssd i deras bärbara för några år sen, blev märkbar skillnad 😋 en av dom billigare och bästa uppgraderingarna man kan göra om man kör hdd innan.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord