Telia skjuter på 2G-avvecklingen till 2027

Permalänk
Melding Plague

Telia skjuter på 2G-avvecklingen till 2027

Telekombolaget skjuter på avvecklingen för att ge sina kunder mer tid att gå över till 4G- och 5G-utrustning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nästan förväntat va? Intressant att de fortsätter med skrotning av 3G, undrar vad som specifikt går på 2G som absolut inte kan migreras?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Det har länge spekuleras om att detta mål att helt utfösas till år 2025 inte kommer uppnås. Men man bör planera för detta, om årtalet hade sätts senare så hade folk börjat planerat senare.

Att ha kvar NMT 450/900, marksänd analog tv, alla radiokanaler etc är inte enbart ett kostnadsproblem. Utan de upptar frekvensutrymme som skulle kunna användas effektivare av modern utrustning.

Se det som det inte enbart är negativt till att 30km/h traktorer och andra långsamgående arbetsredskap ej får köra på motorvägar.

Jag tycker det för övrigt är ironisk att man på mitten av 90talet kunde ta upp sin NMT 450 mobiltelefon och ringa utan problem på vissa ställen, där man nu 30år efter inte kan ringa. Varför kan de inte använda lite lägre frekvenser till dagens mobiler? Är det för att de är upptagna? (säkerligen även kostnad)

Permalänk
Medlem

"Oväntat"

Permalänk
Medlem

Rimliga beslut är sällsynta i dagens samhälle, kul att någon går mot strömmen!

Permalänk
Medlem

Hoppas fler följer Telias exempel. Inte ovanligt med enbart 2G i fjällvärlden.

Nu väntar vi bara på att Microsoft säger att Windows 10 lever två år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nästan förväntat va? Intressant att de fortsätter med skrotning av 3G, undrar vad som specifikt går på 2G som absolut inte kan migreras?

Massa uppkopplade grejer som styrning av värme i folks stugor, larmsystem, nödtelefoner här och där, exempelvis i bilar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Då köpte jag 4g modulen till till mitt larm i onödan. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Asch!

Telia vill bara ha fler kunder, ju..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Satan vad gött! Detta måste betyda att min Volvo fortfarande kommer kunna köra på Volvo On Call ett tag till framöver?!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Sjoooberg:

Satan vad gött! Detta måste betyda att min Volvo fortfarande kommer kunna köra på Volvo On Call ett tag till framöver?!

Nej, den använder sig av 3G om det är en några år gammal volvo. Nya bilarna har 4G, så du är körd ändå tror jag.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Då köpte jag 4g modulen till till mitt larm i onödan. 😅

Njae. Du är iaf redo 2027

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det skulle vara intressant att veta hur många privatpersoner idag som har 3G prylar som de aktivt använder 3G uppkopplingen för?
Problemet brukar vara att abonnemang är inte gratis, dyrare blir det för varje år. Kontot måste också registreras, detta med att ladda en pott och knappt använda har operatörerna hittat vägar emot. Som att de har ut månadsavgifter om man ej har laddat en månad.

Jag själv har en gammal surfplatta med mobiluppkoppling, osäker på om den har 3G eller 4G. Helt säker är jag dock på att jag aldrig någonsin skulle kosta på den ett dyrt abonnemang. När det gäller hemlarm, så är det bra att ha både ens vanliga fasta internet och mobilnätet ifall någon är nere. Men att endast ha mobilnätet låter endast som man valde ett dyrt alternativ som kräver ett separat mobilabonnemang. Det kräver också mer underhåll än lösningen som bara kopplar in på ens ethernet/wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nej, den använder sig av 3G om det är en några år gammal volvo. Nya bilarna har 4G, så du är körd ändå tror jag.

Beror på, jag har en Mercedes som har 3G men klarar sig med 2G med (jag har verifierat).

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Intressant hur det nämns att de med kompetens för ge service på 2G och 3G försvinner. Låter som det skulle vara uråldrig teknik från medeltiden.

När man tänker på det är det otroligt hur mycket teknik människan kommit på som sedan glömts bort. Ingen vet hur man tillverkar eller servar längre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nej, den använder sig av 3G om det är en några år gammal volvo. Nya bilarna har 4G, så du är körd ändå tror jag.

Men va fan. Ska man förlänga 2g så kan man lika gärna förlänga 3g..

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Jag känner till ett bolag som använder 2G och kan tänka mig vilka andra som också gör det.
Det är klart att de gärna vill migrera men de vill väl inte brådska antar jag.

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Satan vad gött! Detta måste betyda att min Volvo fortfarande kommer kunna köra på Volvo On Call ett tag till framöver?!

Skrivet av Printscreen:

Nej, den använder sig av 3G om det är en några år gammal volvo. Nya bilarna har 4G, så du är körd ändå tror jag.

Skrivet av Dragnet:

Beror på, jag har en Mercedes som har 3G men klarar sig med 2G med (jag har verifierat).

Ja, det kan ju absolut vara 2G/3G.

Sedan då frågan om vilket/vilka nät som används och hur. Nödsamtal kan väl ringas i vilket nät som helst, även utan SIM, men det finns väl mer funktioner?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Sjoooberg:

Satan vad gött! Detta måste betyda att min Volvo fortfarande kommer kunna köra på Volvo On Call ett tag till framöver?!

Hoppas!

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Ja, det kan ju absolut vara 2G/3G.

Sedan då frågan om vilket/vilka nät som används och hur. Nödsamtal kan väl ringas i vilket nät som helst, även utan SIM, men det finns väl mer funktioner?

Absolut. Fjärrstyrning av klimat/uppvärmning, fjärrstarta bilen, låsa/låsa upp bilen, kolla på karta var bilen står, få notis om när bilen är olåst en längre tid mm.

Blir tråkigt att förlora dessa funktioner på sin volvo, så jag hoppas att det funkar med 2G också. Men vet vi om Volvo-on-Call använder telia i bakgrunden? Annars är det väl kört ändå?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Säkerhetsutbildare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det har länge spekuleras om att detta mål att helt utfösas till år 2025 inte kommer uppnås. Men man bör planera för detta, om årtalet hade sätts senare så hade folk börjat planerat senare.

Att ha kvar NMT 450/900, marksänd analog tv, alla radiokanaler etc är inte enbart ett kostnadsproblem. Utan de upptar frekvensutrymme som skulle kunna användas effektivare av modern utrustning.

Se det som det inte enbart är negativt till att 30km/h traktorer och andra långsamgående arbetsredskap ej får köra på motorvägar.

Jag tycker det för övrigt är ironisk att man på mitten av 90talet kunde ta upp sin NMT 450 mobiltelefon och ringa utan problem på vissa ställen, där man nu 30år efter inte kan ringa. Varför kan de inte använda lite lägre frekvenser till dagens mobiler? Är det för att de är upptagna? (säkerligen även kostnad)

450 MHz-bandet är för närvarande upptaget. Teracom (tidigare genom bolaget Net1 som dessförinnan var Ice.net) har sin mobila bredbandstjänst där. De har tillståndet för hela 450 MHz-bandet till och med 2044. https://pts.se/radio/auktioner/genomforda-auktioner/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Intressant hur det nämns att de med kompetens för ge service på 2G och 3G försvinner. Låter som det skulle vara uråldrig teknik från medeltiden.

Ja, "dom" är minst i 40 år ålder ...

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

450 MHz-bandet är för närvarande upptaget. Teracom (tidigare genom bolaget Net1 som dessförinnan var Ice.net) har sin mobila bredbandstjänst där. De har tillståndet för hela 450 MHz-bandet till och med 2044. https://pts.se/radio/auktioner/genomforda-auktioner/

Intressant! Tack för infon. Kommer ihåg polare som körde ngt slags segt bredbands abb med namnet Ice till deras skogsmaskiner som de även kunde ringa via tror jag. De sade att det var segt att ladda ner kartor osv men 3g/4g funkade inte alls ute i skogarna.

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikka:

450 MHz-bandet är för närvarande upptaget. Teracom (tidigare genom bolaget Net1 som dessförinnan var Ice.net) har sin mobila bredbandstjänst där. De har tillståndet för hela 450 MHz-bandet till och med 2044. https://pts.se/radio/auktioner/genomforda-auktioner/

Tyvärr höll de på med CDMA2000 i många år, så inga vettiga mobiler fungerade på det. Numer är LTE på det bandet, så det går åtminstone i teorin att använda. Kan dock inte se att moderna mobiler stödjer det bandet (kollade iofs bara Apple, men det är ju samma chip i alla mobiler numer). Däremot stödjs både 700 MHz och 800 MHz-banden, och de har också god täckning.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nästan förväntat va? Intressant att de fortsätter med skrotning av 3G, undrar vad som specifikt går på 2G som absolut inte kan migreras?

2G har bra mycket bättre täckning, och Telia har dessutom bäst 2G-täckning, genom att behålla 2G kommer Telia att fortfarande vara bäst i skärgård, skog, fjäll, osv. Går ju att köra data även över 2G, även om det ju får vara tämligen begränsat.

3G har Telia inte samma fördel med att behålla, sämre taltäckning än 2G, sämre datatäckning än 4G, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nästan förväntat va? Intressant att de fortsätter med skrotning av 3G, undrar vad som specifikt går på 2G som absolut inte kan migreras?

Gissningsvis handlar det om att antalet enheter som stödjer 3G men inte 2G är mindre än de som stödjer 2G men inte 3G, eftersom de flesta prylar stödjer åtminstone nån generation äldre än det senaste. Tyvärr är ju Volvo-bilar ett undantag här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jaha ja. Slog på "Tillåt 2G" igen.
Slog av det då nyheten om nedsläckning av 2G/3G gick ut tidigare.
Alltid bra att ha lite mer täckning som reserv!

Permalänk
Medlem

Bra. Då kanske folk som idag har bilar med app-uppkoppling hinner byta innan alla deras funktioner blir värdelösa

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad gäller att 3G läggs ner innan 2G så har det att göra med att man "måste" frigöra frekvenser för 5G som nu användes av 3G.

Ja, de flesta lite äldre bilar med telematik kan klara sig med 2G men tydligen så finns det bra nya bilar (VW 2020?) som har 4G men inte klarar VoLTE över 4G utan använder 2G för tal.

Carup.se har en hel del artiklar om detta.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Lite OT: Någon annan som fått höra från sin mobiloperatör att priser på kontantkort och abonnemang kommer öka kraftigt i pris pga 5g utbyggnaden? Själv går jag från 99kr/mån till 245kr om jag nu behåller nuvarande Comviq mini fastpris vilket känns jävligt skevt