Årets bästa soundbar – vi väljer favoriterna

Permalänk
Melding Plague

Årets bästa soundbar – vi väljer favoriterna

Soundbar-världen är både populär och svårnavigerad, därför går redaktionen igenom årets nyheter från fyra tillverkare och väljer ut våra favoriter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är lite förvirrad, har ni testat dem (då det står "testlabbet") och hur ser isåfall metodiken ut? När jag läser artikeln ser det mest ut som speccarna listas.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Är lite förvirrad, har ni testat dem (då det står "testlabbet") och hur ser isåfall metodiken ut? När jag läser artikeln ser det mest ut som speccarna listas.

Det var en miss från mitt håll, bilden korrigeras så fort vi kan. Det är inte ett regelrätt test, mer en genomgång av utbudet av årets modeller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrispVanDahl:

Det var en miss från mitt håll, bilden korrigeras så fort vi kan. Det är inte ett regelrätt test, mer en genomgång av utbudet av årets modeller.

Så era rekommendationer baseras på vad? Specifikationer?

Permalänk
Medlem

Insteg: 5000 kr 😆

Större: 17 000 kr 😂

Störst: 30 000 🤣

Tror min soundbar från Samsung kostade runt 3000 och det var en rejäl uppgradering från tvns inbyggda högtalare. Vem köper egentligen soundbar för 30 000? En total audiofil?

Edit: Inte för att framstå som otrevlig, men den här jämförelsen flög verkligen långt över huvudet på mig och vad jag kan tänka mig många andra vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Insteg: 5000 kr 😆

Större: 17 000 kr 😂

Störst: 30 000 🤣

Tror min soundbar från Samsung kostade runt 3000 och det var en rejäl uppgradering från tvns inbyggda högtalare. Vem köper egentligen soundbar för 30 000? En total audiofil?

Någon som vill ha en kompakt och enkel lösning som låter bra? Sennheisers ambeo ska inte vara så tokiga och ligger runt 25.

Inte alla som vill ha 5,7,11 eller 13 högtalare i vardagsrummet.

Permalänk

Kör personligen med Sonos Arc+ sub gen3+ x2 era 300 som bak. Sjukt nöjd med ljudet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exroz:

Vem köper egentligen soundbar för 30 000? En total audiofil?

Den som inte fick lägga 50k på förstärkare och separata högtalare pga smakrådet i hemmet stoppade de planerna

30k är i ljudsammanhang inga konstiga summor även om det är över min budget i just den produktklassen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Retarderad:

Så era rekommendationer baseras på vad? Specifikationer?

Fingret i luften kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Insteg: 5000 kr 😆

Större: 17 000 kr 😂

Störst: 30 000 🤣

Tror min soundbar från Samsung kostade runt 3000 och det var en rejäl uppgradering från tvns inbyggda högtalare. Vem köper egentligen soundbar för 30 000? En total audiofil?

Edit: Inte för att framstå som otrevlig, men den här jämförelsen flög verkligen långt över huvudet på mig och vad jag kan tänka mig många andra vanliga konsumenter.

Nej 30.000 lägger vi ju på kablarna.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Gainsgoblin:

Fingret i luften kanske?

Erfarenhet, provlyssningar, veckor och månader av min fritid lagd på efterforskningar och andra tester. Har jag lyssnat på alla system i artikeln? Nej, och jag rekommenderar alltid en provlyssning innan köp. Men att säga att jag enbart går efter en speclista är inte riktigt sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Insteg: 5000 kr 😆

Större: 17 000 kr 😂

Störst: 30 000 🤣

Tror min soundbar från Samsung kostade runt 3000 och det var en rejäl uppgradering från tvns inbyggda högtalare. Vem köper egentligen soundbar för 30 000? En total audiofil?

Edit: Inte för att framstå som otrevlig, men den här jämförelsen flög verkligen långt över huvudet på mig och vad jag kan tänka mig många andra vanliga konsumenter.

Själv funderat jag på en Creative Stage Air V2 för 499:- att ha till datorn. Lite kontrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Den som inte fick lägga 50k på förstärkare och separata högtalare pga smakrådet i hemmet stoppade de planerna

30k är i ljudsammanhang inga konstiga summor även om det är över min budget i just den produktklassen.

Förstärkaren i min anläggning-> https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-aventage-rx-a4a-h...
Finns sedan 8st högtalare ink. baslåda + 3st slutsteg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Vilket skämt, 17k, 30k.. för någon designprydnad?

Varför bara inte läggar pengarna på en surround setup istället, mycket trevligare upplevelse totalt än en sminkad låtsasgris som försöker vara något.

Permalänk
Medlem

En annan tycker att man får bra ljud för 1000 kr. Toppklass för 2000 kr. Skulle aldrig lägga sådana vansinniga summor på ljud. Om jag inte redan hade en liten ljudanläggning skulle jag nöja mig med TVns inbyggda högtalare xD

#audiofob

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Min Klipsch Cinema 600 för 5990 som är 3.1. Så jävla bra drag både för film eller musik. När jag lyssnade på Kenji Kawai, cinema symphony ghost in the shell för första gången trodde jag hade pillat på basen till max när jag kände hur basen fick mitt vitrinskåp med alla glas att vibrera, men ack så fel jag hade. Flat som det ska vara. Då förstod jag hur bra det låter.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Jimi84:

Vilket skämt, 17k, 30k.. för någon designprydnad?

Varför bara inte läggar pengarna på en surround setup istället, mycket trevligare upplevelse totalt än en sminkad låtsasgris som försöker vara något.

Jag antar att du inte har hört varken HT-A9 eller Bravia Quad? För att få en påtagligt bättre upplevelse krävs ett system som kanske inte alla har plats för/ vill göra plats för.
Det är nästan som att det finns olika lösningar som passar olika människor olika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Erfarenhet, provlyssningar, veckor och månader av min fritid lagd på efterforskningar och andra tester. Har jag lyssnat på alla system i artikeln? Nej, och jag rekommenderar alltid en provlyssning innan köp. Men att säga att jag enbart går efter en speclista är inte riktigt sant.

Kan rekommendera annars Klipsch Cinema 600. 3.1 med "trådlös" 10 " bas som bara kräver strömkälla för att funka. Det coola är att den är nedåtriktad. Och vill man ha 5.1 så kan man köpa 1 par surround 3 högtalare. 6000 för cinema 600.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

SJUKT impad av Samsungs soundbars på senaste alltså, vilket ljud för det priset...

Permalänk
Medlem

Har haft några soundbars genom åren men aldrig blivit nöjd. Kör numer på separata stereohögtalare bara, bookshelf på stativ på varsin sida tv:n (trådlösa KEFs) Kanske inte lika bra filmljud som en bra soundbar men det är nära, mycket bättre ljud för musik imo.

Permalänk
Medlem

Content content content!

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Musikspelare är trevligt. Engelska Naim har en allt i allo-lösning som heter Muso, den borde gå under soundbar-genren men är dock ingen nyhet. Har kört den i flera år och är väldigt nöjd.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

När man ledsnat på sin soundbar….

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har själv en Q995C och är riktigt imponerad hur grymt den låter. Skulle dock inte vara beredd att betala de summorna, men har man pengar till det är de fantastiska. Själv hade jag tur genom den Power dealen förra året och fick den till en väldigt låg summa jämfört med vad de kostar vanligtvis (Efter att ha sålt plattan man fick på köpet).

Permalänk
Snusfri

Nöjd med min numera lastgamla LG SK9Y.

Eftersom jag bor i en relativt liten lägenhet så är inte något bombastiskt megastort system med 18 högtalare utpsridda något alternativ.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag antar att du inte har hört varken HT-A9 eller Bravia Quad? För att få en påtagligt bättre upplevelse krävs ett system som kanske inte alla har plats för/ vill göra plats för.
Det är nästan som att det finns olika lösningar som passar olika människor olika bra.

Gäsp, nej. När vi ändå pratar om dessa prisklasser så bör man väl vara lite intresserad av vad man köper? Har man inte plats så kan man väl lika gärna köpa ett par hörlurar och få en bättre upplevelse utan att störa sina grannar. Eller är det någon som sätter in en sån här setup i sin verktygsbod ihop med gräsklipparen?

När det kommer till Sony har alltid snålat på komponenterna när det blev digitalt. Sony satsar mer på mjukvaru lull. Men när det kommer till ren prestanda?, deras recievers har alltid mer tomgångsbrus än t.ex. Yamaha Aventage serie.

Resten är fysik när det kommer till ljud, Det handlar om att få luft i rörelse. Visst kan det vara en rolig grej, men en Tobbe trollkarl som lurar hjärnan istället för dessa summor känns sommar pengar i sjön oavset hur man vänder och vrider på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Jag antar att du inte har hört varken HT-A9 eller Bravia Quad? För att få en påtagligt bättre upplevelse krävs ett system som kanske inte alla har plats för/ vill göra plats för.
Det är nästan som att det finns olika lösningar som passar olika människor olika bra.

Vart tog Sonos vägen i testet?
Helt okej priser för vad man får, Samsung har aldrig lyckats få till det, Sony får till det men är deras ständigt nya kompatibla med deras äldre så det går att bygga ut långsamt till att täcka hela hemmet?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

eller lydplanke som de säger i Norge

Min dag blev omedelbart mycket bättre nu när jag vet att norge fortsätter spotta ur sig supergulliga namn för tekniska prylar!!!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Vart tog Sonos vägen i testet?
Helt okej priser för vad man får, Samsung har aldrig lyckats få till det, Sony får till det men är deras ständigt nya kompatibla med deras äldre så det går att bygga ut långsamt till att täcka hela hemmet?

Nya Sonos era 300 är det bästa dom gjort, betydligt bättre produkt/ ljud än deras soundbar och övriga saker så konstigt dom inte är med

Permalänk
Medlem

Köpte en Harman Kardon MultiBeam 700 för 2190kr på rea för ett par månader sedan.. är otroligt nöjd! Kör den utan sub men känner inget behov av att införskaffa en. Uppgraderade från en Yamaha Yas-105 som jag köpte för runt samma peng 2018, och skillnaden är enorm.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |