Apple uppgav fel antal kärnor för Ipad Airs gpu

Permalänk
Melding Plague

Apple uppgav fel antal kärnor för Ipad Airs gpu

Efter felaktiga uppgifter i pressmeddelandet och på hemsidan räknas antalet gpu-kärnor nu ner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte första gången Apple hoppar över talet 9.

Permalänk

Arbetarens ursäkt var bakfylla eller? Jag ser det som pinsamt för att det är en sådan stor produkt på ett sådant stort företag.
Sedan tror jag inte så många bryr sig de använder inte precis iPaden på det sättet så det märks av och prestandasiffrorna stämde.

Jag kommer troligen snart köpa en iPad till en bekant och klurar på vad som är bäst för den, där det stora problemet är att den bekanta är extrem petig på ett konstigt märkligt sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det verkligen vara särskilt många (någon?) som bryr sig om huruvida det är nio eller tio? Man måste väl ändå titta på tester för att de hur den presterar?

Permalänk
Medlem

Brukar man inte ha någon QA pressmeddelanden. Just större bolag desto men ospecifik information

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Kan det verkligen vara särskilt många (någon?) som bryr sig om huruvida det är nio eller tio? Man måste väl ändå titta på tester för att de hur den presterar?

Tester är också ganska irrelevanta nu för tiden. För vad det ett mått för om enheten var nog bra för de man kanske ha den till, nu är det bara ett sätt för tillverkare att kunna säga: kolla den är "snabbare" än den förra..

Och nej, 9 eller 10 spelar ingen roll för användarna, men det är dåligt (lättja) ut att ha fel i något så trivialt som antal "kärnor"

Permalänk
Medlem

Antar att det handlar om "binnade" M2:or?

En liknande sak hände med MacBook Air M1 där den lite kraftfullare modellen med 8 kärnor försvann mystiskt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andelf:

Tester är också ganska irrelevanta nu för tiden. För vad det ett mått för om enheten var nog bra för de man kanske ha den till, nu är det bara ett sätt för tillverkare att kunna säga: kolla den är "snabbare" än den förra..

Det gäller förstås att hitta relevanta tester (helst exakt på det man själv vill göra) men det brukar ju hitta ut med tiden. Tillverkarens egna siffror kan naturligtvis vara handplockade för att se bra ut.

Skrivet av andelf:

Och nej, 9 eller 10 spelar ingen roll för användarna, men det är dåligt (lättja) ut att ha fel i något så trivialt som antal "kärnor"

Ja, och rätt skall vara rätt förstås. Jag har bara svårt att föreställa mig någon som har antalet grafikkärnor som parameter när man överväger ett köp.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Arbetarens ursäkt var bakfylla eller? Jag ser det som pinsamt för att det är en sådan stor produkt på ett sådant stort företag.
Sedan tror jag inte så många bryr sig de använder inte precis iPaden på det sättet så det märks av och prestandasiffrorna stämde.

Jag kommer troligen snart köpa en iPad till en bekant och klurar på vad som är bäst för den, där det stora problemet är att den bekanta är extrem petig på ett konstigt märkligt sätt.

Köpte nyligen den gamla PRO väldigt nöjd. Däremot är jag nog som andra har påpekat. Apple skulle ge den ett dedikerat OS. Hade tänkt nya PRO när jag läste att det skulle kosta 1500 dollar så blev det verkligen inte den senaste. Tittade också på Air först. Jag tyckte skärmen var sämre. Det var det som egentligen avgjorde. Sedan att den inte har senaste M4 är ingen killer för M2 räcker till allt. Inte direkt någon spelmaskin mer surf och presentationer. Tror också att väldigt få bryr sig om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Tester är också ganska irrelevanta nu för tiden.

Tvärt om. Tester är ytterst relevanta.

Man kan inte lita på tillverkarna. De ljuger med statistik. Speciellt Apple och Intel har ett dåligt track record här IMO.

Men med M-chippen har de äntligen kunnat prestera, även om det har varit fulingar med grafikprestanda och vissa andra saker med M1 har jag för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Köpte nyligen den gamla PRO väldigt nöjd. Däremot är jag nog som andra har påpekat. Apple skulle ge den ett dedikerat OS. Hade tänkt nya PRO när jag läste att det skulle kosta 1500 dollar så blev det verkligen inte den senaste. Tittade också på Air först. Jag tyckte skärmen var sämre. Det var det som egentligen avgjorde. Sedan att den inte har senaste M4 är ingen killer för M2 räcker till allt. Inte direkt någon spelmaskin mer surf och presentationer. Tror också att väldigt få bryr sig om saken.

Tack för input.
Problemet i mitt fall är att jag vet precis vad jag skulle köpa.. En 13" pro såklart, de andra anser jag för min del inte är tillräckligt bra emot den plats de skulle ta i min väska att ha den där varenda dag,
Men så har man problemet att en annan ska ha iPaden där denna är väldigt knepig när det gäller sånt här. Så det blir att pröva sig fram i butik.

Permalänk

Finns ju väldigt få app:ar som nyttjar kraften Ipad pro. Inga som jag använder i alla fall, skulle vilja ha en bra utvecklingsverktyg i ipaden skulle passa super. UTM har jag använt och kört windows 10, det gör jag inte om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det gäller förstås att hitta relevanta tester (helst exakt på det man själv vill göra) men det brukar ju hitta ut med tiden. Tillverkarens egna siffror kan naturligtvis vara handplockade för att se bra ut.
Ja, och rätt skall vara rätt förstås. Jag har bara svårt att föreställa mig någon som har antalet grafikkärnor som parameter när man överväger ett köp.

Om det är fler än en annan sku eller tidigare generation så är antalet kärnor det största säljargumentet inom deras kundkrets. Till exempel: min far är Apple-användare. Han tittar inte alls på externa tester, utan tittar bara på specifikationer ifrån Apple själva. Han tyckte till exempel att Apples "big-little"-lösning i iPhone var revolutionerande och nytänkande...

Permalänk
Rekordmedlem

De som väljer Apple väljer det för att det är Apple och inte för antal kärnor eller andra prestandaparametrar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Kan det verkligen vara särskilt många (någon?) som bryr sig om huruvida det är nio eller tio? Man måste väl ändå titta på tester för att de hur den presterar?

Om det är oväsentlig information, varför då skriva med den i ett pressmeddelande? Bättre att inte lämna ut informationen än att lämna ut felaktig sådan.

Annars utgår jag från att informationen är väsentlig om den står med i pressmeddelandet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Om det är oväsentlig information, varför då skriva med den i ett pressmeddelande? Bättre att inte lämna ut informationen än att lämna ut felaktig sådan.

Annars utgår jag från att informationen är väsentlig om den står med i pressmeddelandet.

Det är klart att det som sägs skall vara korrekt, men det är väl sällan särskilt lätt att avgöra vad en siffra har för effekt i praktiken? Gör nio kärnor att spelet blir 10% långsammare? Troligen inte? Typiskt ändrar man ju lite på arkitekturen också, så nio nya kärnor kanske presterar bättre än tio gamla? Man måste testa för att veta (eller kanske ha betydligt mer detaljerad information)?

Permalänk
Medlem

one more thing” or wasen't there??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elgot:

Det är klart att det som sägs skall vara korrekt, men det är väl sällan särskilt lätt att avgöra vad en siffra har för effekt i praktiken? Gör nio kärnor att spelet blir 10% långsammare? Troligen inte? Typiskt ändrar man ju lite på arkitekturen också, så nio nya kärnor kanske presterar bättre än tio gamla? Man måste testa för att veta (eller kanske ha betydligt mer detaljerad information)?

Som sagt, om det inte hade varit väsentligt så hade det inte ingått i pressmeddelandet.

Det är i alla fall enligt Apple väsentligt nog att skriva om det i pressmeddelandet. Hade det inte varit väsentligt hade de inte skrivit om det. Svårare än så är det inte.

Det är lite som att ange en fetthalt på mjölkpaketet. Gör det någon skillnad på smaken om det är 1,0% eller 1,5% fetthalt? Kanske inte, men om man säljer en mjölk med en viss fetthalt och får något annat så är det väl ändå grund för att påpeka matfusk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Som sagt, om det inte hade varit väsentligt så hade det inte ingått i pressmeddelandet.

Det är i alla fall enligt Apple väsentligt nog att skriva om det i pressmeddelandet. Hade det inte varit väsentligt hade de inte skrivit om det. Svårare än så är det inte.

Det är lite som att ange en fetthalt på mjölkpaketet. Gör det någon skillnad på smaken om det är 1,0% eller 1,5% fetthalt? Kanske inte, men om man säljer en mjölk med en viss fetthalt och får något annat så är det väl ändå grund för att påpeka matfusk.

Som sagt ska förstås allt man påstår vara sant (i någon mening i alla fall), men tycker du själv att alla detaljer är relevanta? Vad gör du med informationen? Man kan ju tänka ”mer är bättre”, men det är ju inte säkert att det stämmer.

Permalänk
Medlem

Apple har klantat sig. All deras marknadsföring och presentationer är tillrättalagda och välregiserade. Sådana här misstag ska inte kunna hända. Fast att kalla det att Apple överdrivit specifikation, det är bara oseriöst av Petter.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det är klart att det som sägs skall vara korrekt, men det är väl sällan särskilt lätt att avgöra vad en siffra har för effekt i praktiken? Gör nio kärnor att spelet blir 10% långsammare? Troligen inte? Typiskt ändrar man ju lite på arkitekturen också, så nio nya kärnor kanske presterar bättre än tio gamla? Man måste testa för att veta (eller kanske ha betydligt mer detaljerad information)?

Finns ju flera kort där Nvidia hade kunnat trycka in SKUn 1 steg ner, typ 4070TiS istället för 4080 och ingen användare hade sett skillnad i spel, men det skulle såklart med rätta ta hus i helvete om de gjorde det.