Minecraft server prestandaproblem, för svag hårdvara eller är hårdvaran tillräcklig med bättre optimerad mjukvara?

Permalänk

Minecraft server prestandaproblem, för svag hårdvara eller är hårdvaran tillräcklig med bättre optimerad mjukvara?

Hej

Jag har prestandaproblem med min Minecraft server. Jag söker råd om jag har för svag hårdvara för att hosta Minecraft och bör uppgradera hårdvaran eller om jag kan lösa prestandaproblemen genom att se över mjukvaran t.ex. byte av servermjukvara från minecraft vanilla till någon annan mer optimerad minecraft server variant och/eller byta hypervisor/operativsystem från Windows hyper-v till något annat som är mer resurssnålt?

Minecraft servern är en vanilla minecraft 1.20 server som vi spelar 1-3 personer på. Problemet som vi har haft sedan start för något år sedan är att när vi flyger runt i världen med elytra så hänger inte servern med att ladda in nya chunks så vi ser ofta ingenting när vi flyger runt (allt ser ut som i void) och så får man trycka på F3, kolla på korset i mitten av skärmen för att se vart man är på väg och flyga mot rätt x y z koordinater och hoppas att inte flyga in i något eller råka landa i lava.

Servern är en HP Microserver G8 med Xeon E3 1240v2 3.4ghz 4c 8t, 16gb ram och ssd hårddiskar med operativsystemet Windows server 2016 datacenter som agerar hyper v host. Just nu är inga andra virtuella maskiner igång.

Minecraft servern är vanilla hostad på en virtuell windows server 2016 via hyper-v. Jag har testat att tilldela lite olika antal v-cpu och ram men det verkar inte ha varit lösningen. Minecraft servern är nu tilldelad 8 vcpu (100%) och 4gb ram som grund och tilldelat ram dynamiskt så hela maskinen tar så mycket ram minne den vill ha, oftast mellan 3.5 och 4gb.

Är hårdvaran för svag eller kan mina prestandaproblem lösas med mjukvaruoptimeringar t.ex. byta till en icke vanilla server som bibehåller vanilla gameplay?

Är kombinationen med en Windows server 2016 datacenter hyper-v host och servern på en virtuell maskin en onödigt prestandakrävande flaskhals?

Ger en nyare version av windows server eller byte till någon annan mjukvara typ proxmox+ linux så mycket bättre prestanda att det är värt jobbet att byta?

Tacksam för er input!

stavfel
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du hårdvaruvirtualisering igång i bios? Har du ökat heap size för JVMen? 4GB är ju inte mycket heller

CPUn är ju inte direkt ett prestandamonster dock.

Permalänk
Medlem

Det är ju inget prestandamonster, men börja med att köra benchmark dels på hosten och sedan i vm:en. Och jämför med siffror andra har fått och se så att den presterar som den skall

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en Minecraft-server (vanilla) på en HP Microserver Gen 10+ med en Xeon E-2224 (4 trådar), i botten ligger proxmox och sedan körs servern i en LXC Container på MineOS. Containern har fått 8GB ram och två trådar. Jag har ett instickskort med en NVME-disk (Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB) som proxmox bootar från och som containerns lagring också ligger på, har testat med som mest 5-6 spelare tror jag. Inga prestandaproblem.

I och med LXC-containern så kör ju jag ingen riktig virtualisering så det är säkert positivt för prestandan, men jag har också läst någonstans att Minecraft gillar snabb disk, så om du kör vanlig sata-ssd så kanske det hjälper att byta till NVME?

Permalänk

hur mycket minne har du tilldelat servern?

kan ju länka hela launch komandot för servern -xmx 4096MB eller 8192MB brukar jag lägga på min server men går sällan över behovet av 4 GB men det händer om det laddas mycket ny karta samtidigt eller extrema mängder enteties.

sen brukar jag köra PaperMC server vilket är en optimerad Spiggot server med lite mer multitrådad världsgenerering (har för mig vanilla servern är endast single trådad chunkgenerering) och lite andra optimeringar .
https://github.com/PaperMC
(kompatibel med div spiggot/bukkit plugins för div ytterligare server optimering)

Sen kan väl rekomenderas att förgenerera typ första radien 3000-5000 block eller nått runt spawn för det som får MC att lagga värst brukar generellt vara när chunks genereras.

jag brukar använda Chunky iom att den är kompatibel med PaperMC´s async chunk generering vilket snabbar upp genereringen avsevärt.
https://www.spigotmc.org/resources/chunky.81534/

brukar sätta igång den att stå och pregenerera chunks i typ 1-2 dygn utan några spelare så den inte lägger energi på att spawna mobs osv under tiden utan all cpu kraft går till chunkgenerering på fullt ös innan jag äns hoppar in i världen och sen har den avstängd eller iaf pausad

Den ska autopausa om det är spelare på servern för den kan orsaka en del lagg medans den genererar men erfarit att det är lite hit or miss om den faktiskt pausar eller inte.
men med typ 2 dygn på typ 8 eller fler cpu trådar på min 3900x förgenerering så behövde man knappt inte generera chunks alls om man inte valde att explorera extremt lång från spawn.

värt att notera att du kommer ha 100% cpu last om du tilldelar den alla cpu trådarna under genereringen så se till att ev kylning är ok den kommer generera en hel del värme iom att det mer eller mindre kommer vara ett stresstest för cpu´n.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows