Uppdaterade BIOS, får nu "Det går inte att köra Windows 11 på den här datorn"

Permalänk
Medlem

Uppdaterade BIOS, får nu "Det går inte att köra Windows 11 på den här datorn"

Go'kväll gott folk! Tänkte höra om någon har en idé om vad jag har gjort för något galet?
Får nedanstående meddelande när jag försöker installera Windows 11.

Det går inte att köra Windows 11 på den här datorn
Den här datorn uppfyller inte system kraven för att installera den här versionen av Windows. Mer information finns på https://aka.ms/WindowsSysReq

Till saken är att jag vet att datorn är kompatibel - jag började installera Windows 11 på den för några timmar sedan! (Dock med en tidigare BIOS-version).

Det här är vad jag gjort under dagen:
1. Byggde ihop en dator av gamla och nya delar. AMD 5600X och Asus PRIME B450M-K II.
2. Började installera Windows 11, men avbröt en bit in. Tänkte att jag ska uppdatera BIOS först.
3. Uppdaterade BIOS via Asus ez flash (eller vad det heter)
4. Försökte installera Windows 11 igen, men får nu meddelandet ovan. Det fick jag inte innan BIOS-uppdateringen.

Vad har jag gjort? Finns något smidigt verktyg för att se vad som felas?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Se till att fTPM är påslaget i bios. boota med UEFI och inte CSM (Legacy)

Eventuellt behöver du även Secure Boot påslaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Go'kväll gott folk! Tänkte höra om någon har en idé om vad jag har gjort för något galet?
Får nedanstående meddelande när jag försöker installera Windows 11.

Det går inte att köra Windows 11 på den här datorn
Den här datorn uppfyller inte system kraven för att installera den här versionen av Windows. Mer information finns på https://aka.ms/WindowsSysReq
<Uppladdad bildlänk>

Till saken är att jag vet att datorn är kompatibel - jag började installera Windows 11 på den för några timmar sedan! (Dock med en tidigare BIOS-version).

Det här är vad jag gjort under dagen:
1. Byggde ihop en dator av gamla och nya delar. AMD 5600X och Asus PRIME B450M-K II.
2. Började installera Windows 11, men avbröt en bit in. Tänkte att jag ska uppdatera BIOS först.
3. Uppdaterade BIOS via Asus ez flash (eller vad det heter)
4. Försökte installera Windows 11 igen, men får nu meddelandet ovan. Det fick jag inte innan BIOS-uppdateringen.

Vad har jag gjort? Finns något smidigt verktyg för att se vad som felas?

Vad som brukar hända när man uppdaterar UEFI ("BIOS") är att alla inställningar nollställs (för att tillverkaren tycker det är enklast för alla).

Antar att det handlar om att fTPM och/eller Secure Boot därmed stängts av. Du får leta rätt på de i inställningarna och aktivera dem igen så kommer nog Windows vara nöjt igen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! UEFI och fTPM är påslaget.

Ska testa att ratta om alla alternativ som jag hittar för Secure Boot.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Se till att fTPM är påslaget i bios. boota med UEFI och inte CSM (Legacy)

Eventuellt behöver du även Secure Boot påslaget

Skrivet av evil penguin:

Vad som brukar hända när man uppdaterar UEFI ("BIOS") är att alla inställningar nollställs (för att tillverkaren tycker det är enklast för alla).

Antar att det handlar om att fTPM och/eller Secure Boot därmed stängts av. Du får leta rätt på de i inställningarna och aktivera dem igen så kommer nog Windows vara nöjt igen.

Skrivet av HappySatan:

Tack för tipsen! UEFI och fTPM är påslaget.

Ska testa att ratta om alla alternativ som jag hittar för Secure Boot.

Det är inget krav på att Secure Boot ska vara aktiverat. Moderkortet behöver bara ha stöd för Secure Boot!

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig