Permalänk
Medlem

Ny mobil låg budget

Letar ny mobil den jag har idag hänger sig minst en gång om dagen.
Har redan försökt med återställning av telefonen har idag en Motorola Moto G20 vilket har räckt för mina behov.

Så letar en telefon för max 1500:- kan sträcka mig till absoluta max 2000:- men kan absolut inte gå över det helst under 1500:- för en ok budget telefon för samtal sms och lättare surf och musiklyssning.

Tittar själv på https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Vilket troligen skulle klara av mina krav men finns där något bättre i prisklassen från en seriös butik?

Permalänk
Moderator
Moderator

G73 brukar vara nere på 1890 :- titt som tätt, tror du precis missade senaste vågen med ett par dagar tyvärr (personligen inte bekant med "rdebutik" som fortfarande har lågt pris), men förmodligen är priset tillbaka snart.

Jag kör på en sådan själv och köpte även en till morsan, har inte sparat några anteckningar direkt men gjorde hyfsat mycket jämförelser innan.
Nöjd med den och tror att den klarar sig ett tag längre än G14, som bland annat precis som din gamla G20 har något sparsmakade 4GB RAM och saknar 5G, t.ex.

Edit: Det är visserligen väldigt begränsat antal men, det enda omdömet på G14-modellen du kikar på från prisjakt ger lägsta betyg och i kontrast till det har G73:an 8 omdömen ~5 stjärnor.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

G73 brukar vara nere på 1890 :- titt som tätt, tror du precis missade senaste vågen med ett par dagar tyvärr (personligen inte bekant med "rdebutik" som fortfarande har lågt pris), men förmodligen är priset tillbaka snart.

Jag kör på en sådan själv och köpte även en till morsan, har inte sparat några anteckningar direkt men gjorde hyfsat mycket jämförelser innan.
Nöjd med den och tror att den klarar sig ett tag längre än G14, som bland annat precis som din gamla G20 har något sparsmakade 4GB RAM och saknar 5G, t.ex.

Edit: Det är visserligen väldigt begränsat antal men, det enda omdömet på G14-modellen du kikar på från prisjakt ger lägsta betyg och i kontrast till det har G73:an 8 omdömen ~5 stjärnor.

Verkar vara en intressant modell men vågar inte handla från rdebutik. Hade tänkt mig typ Webhallen, Inet, Elgiganten, Power, Netonnet möjligen Proshop där G73 gått för 1890:- tidigare.

Köper ej heller Realme eller Xiaomi för de är sönderbombade med reklam o skit visst går stänga av en del. Motorola moto G verkar vara det som ger ok bang för pengarna i lågbudget segmentet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Verkar vara en intressant modell men vågar inte handla från rdebutik. Hade tänkt mig typ Webhallen, Inet, Elgiganten, Power, Netonnet möjligen Proshop där G73 gått för 1890:- tidigare.

Köper ej heller Realme eller Xiaomi för de är sönderbombade med reklam o skit visst går stänga av en del. Motorola moto G verkar vara det som ger ok bang för pengarna i lågbudget segmentet.

RDEbutik är Baltikums största elektronikföretag, med flera butiker runt om i Baltikum. De säljer även direkt över internet i andra länder Det är ett seriöst företag. Jag har själv köpt varor i deras butiker i Riga.

Permalänk
Medlem

Tack för svar tyvärr dök en annan kostnad upp så kan inte lägga mer än 1500:- som var avsatt för ny mobil sen tidigare hittade även https://cdon.se/hemelektronik/motorola-moto-g04-4gb-64gb-6-5-... samt https://www.webhallen.com/se/product/360368-Xiaomi-Redmi-Note... kan fås för 1340:- har en rabattkod på 150:- vet jag sa ingen Xiaomi men kan tyvärr inte vara så kinkig nu behöver i stort sett en fungerande mobil för samtal sms och lättare surf.

Vet att ingen av dem är nån supertelefon det som oroar mig på Xiaomi är just det som en recensent skrivit om massa reklam skit.

Permalänk
Medlem

Införskaffade en https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Just dragit igång den än sålänge verkar det lovande.

Permalänk
Medlem

4GB minne I den du valt är i lägsta laget, men i övrigt verkar den ok.

Moto har oftast varit rätt prisvärda och rena.

För ev andra som läser här och har liknande tankar kan det helt klart vara värt att vänta lite och försöka få tag på t ex en G73.
Har man inte råd precis nu så bör man försöka spara lite till och köpa senare för att få något som håller en betydligt högre klass.

Ett tips i övrigt i de här prisklasserna är att kolla Tradera, det säljs en del billigare telefoner där. Folk har ibland fått med telefon när de förlängt/tecknat abonnemang och säljer oanvända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Ett tips i övrigt i de här prisklasserna är att kolla Tradera, det säljs en del billigare telefoner där. Folk har ibland fått med telefon när de förlängt/tecknat abonnemang och säljer oanvända.

Det är så det brukar låta ja... 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Är väl ganska vanligt? Har själv gjort så flera gånger om man haft något jag varit nöjd med och tre skickat en billig Sony xperia vid förlängning.

Är det ett vanligt bedrägeri att sälja oanvända telefoner som påstås vara från att man förlängt abonnemang och hur fungerar det i så fall? Om telefoner själs från butiker spärras väl IEMI numret?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Skrivet av jOnÄTÄn:

Är väl ganska vanligt? Har själv gjort så flera gånger om man haft något jag varit nöjd med och tre skickat en billig Sony xperia vid förlängning.

Är det ett vanligt bedrägeri att sälja oanvända telefoner som påstås vara från att man förlängt abonnemang och hur fungerar det i så fall? Om telefoner själs från butiker spärras väl IEMI numret?

Beror ju på telefonmodell, budgetmobiler är inte alls ovanliga att det skickas med abonnemang.
De är då knappast väl använda, på sin höjd provade men en del är ju i osprättad kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

4GB minne I den du valt är i lägsta laget, men i övrigt verkar den ok.

Moto har oftast varit rätt prisvärda och rena.

För ev andra som läser här och har liknande tankar kan det helt klart vara värt att vänta lite och försöka få tag på t ex en G73.
Har man inte råd precis nu så bör man försöka spara lite till och köpa senare för att få något som håller en betydligt högre klass.

Kunde tyvärr inte vänta längre då min andra telefon gick in i en omstartsloop som jag aldrig kom ur. Hade annars tänkt försöka vänta ut någon deal på G73 men nu blev det G54 och tycker den är förhållandevis rapp om man kan säga så om en budget telefon. Jag använder den bara till surf och streaming det har de tidigare mobilerna med 4GB klarat så kände mig inte speciellt orolig över det. Men ja det finns bättre telefoner men tror denna är svårslagen för 1690:- som den kostar nu om man inte går upp i pris men visst 200-300:- till så får man nått med 6-8GB ram tex G73 när den är på rabatt

Var jue fundersam på Xiaomi men stod fast vid för mycket skit i deras mjukvara reklam och typ spywares.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrgentAlert:

Kunde tyvärr inte vänta längre då min andra telefon gick in i en omstartsloop som jag aldrig kom ur. Hade annars tänkt försöka vänta ut någon deal på G73 men nu blev det G54 och tycker den är förhållandevis rapp om man kan säga så om en budget telefon. Jag använder den bara till surf och streaming det har de tidigare mobilerna med 4GB klarat så kände mig inte speciellt orolig över det. Men ja det finns bättre telefoner men tror denna är svårslagen för 1690:- som den kostar nu om man inte går upp i pris men visst 200-300:- till så får man nått med 6-8GB ram tex G73 när den är på rabatt

Förhoppningsvis blir du nöjd ändå, men de hundralapparna hade nästan säkert betalat sig i längden. Om du kunnat vänta typ 1-2 v kanske, då erbjudanden brukar vara vanligare i slutet av månaden.

Omöjligt är det inte att du hade kunnat få något år längre praktisk livslängd för det lilla extra tålamodet och den lite större satsningen.
Om någon annan har liknande behov kan det vara bra att tänka på.

Permalänk
Avstängd

iphone xs på blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

iphone xs på blocket

God idé att läsa tråden innan du skriver. TS har redan köpt en telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

jag såg det nu, synd att betala för motorola nuförtiden, kan föstå om det vore 2002

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

jag såg det nu, synd att betala för motorola nuförtiden, kan föstå om det vore 2002

Vad då synd att betala för Motorola nuförtiden?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Jag var i alla fall väldigt nöjd med min g100 var väldigt mycket telefon för pengarna när den var ny.

Köpa en Iphone från 2018 skulle jag inte rekommendera någon om de inte var tvungna att köra iphone och inte hade råd med modernare. Och jag är inte anti iphone. Mina senaste telefoner har varit XR 12 mini och nu 15 plus.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

en telefon som kostade 13000kr ny jämfört med en som kostar 1290:- ny klart det är en leksak i jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

iphone xs på blocket

Verkar inte helt genomtänkt att köpa en telefon som inte uppgraderas längre :/

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Avstängd

nej men han sa max 2000kr, säger han 2500kr så får han ju iphone 11 pro om han letar lite.. och den är riktigt jävla bra det enda som fattas är 5g

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

nej men han sa max 2000kr, säger han 2500kr så får han ju iphone 11 pro om han letar lite.. och den är riktigt jävla bra

Men då är vi 67% över TS önskade budget xD

Lite OT, men jag skulle aldrig rekommendera begagnat till någon som har ont om pengar. I varje fall inte för något som måste fungera, som en mobil. Nog för att man kan göra kap, men risken finns att man blir blåst eller att telefonen säckar ihop efter en vecka. Det har man kanske inte råd med om plånboken redan krampar. Med en ny budget-lur har man alltid garanti osv, vilket ofta är mer värt än den extra prestandan i en beggad lur.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju handla nya grejjer plomberade, begagnat, förövrigr skulle han kunna prutat ner den här till 600kr
https://www.blocket.se/annons/ostergotland/mobiltelefon/12048...

Permalänk
Moderator
Moderator

TS har som nämnt köpt en telefon så vidare sidospår kan få vila.

*Tråd låst.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.