A71 SMS/Kontakt bugg? +46 blir ibland 46 framför nummer.

Permalänk

A71 SMS/Kontakt bugg? +46 blir ibland 46 framför nummer.

Hej!

Har ett märkligt problem/bugg med farsans Samsung A71.

Alla kontakter är sparade i formatet 070XXXXXXX. Inkommande samtal blir automatiskt +4670XXXXXXX och utgånde blir 070XXXXXXX.

Inne på standard meddelande appen i sms konversationer står det ibland 070XXXXXXX och andra gånger +4670XXXXXXX(beroende på hur man går in till meddelande konversationen, tex när man går direkt genom kontakterna står det förstnämnda. Detta fenomen finns också på min Samsung S10 plus. Detta är egentligen inte ett problem då +46 och 0 tolkas som samma.

Nu till själva problemet. Spontant ändras telefonnummer inne i sms konversationerna till 4670XXXXXXX, dvs utan + före 46. Sms kommer fortfarande fram men när man försöker ringa upp kontakterna inne från sms konversationerna resulterar detta då att telefonnumret är ogiltligt.

Detta verkar komma helt spontant och när man klickar runt så kan konversationen plötsligt få +46 (vilket blir korrekt) istället för 46 framför telefonnumret.

När felet uppstår och det står 46 i början av telefonnumret inne på sms konversationen och man då prövar gå in genom det korrekta numret från kontakterna öppnas en helt ny sms konversation med det korrekta numret. Eftersom felet kommer spontant kan det skapas flera sms konversationer med samma kontakt. Dvs en konversation med +4670XXXXXXX och en annan konversation med 4670XXXXXXX. Så hjälper ej att radera felaktig konversation eftersom det plötsligt kan ändras åter igen.

Vet inte varför det blir såhär. Samsung förstår att +46 och en 0 är samma sak, men att mobilen då tror 46 utan + tolkas som samma kontakt är ju fel. Har inte detta problem med att + saknas ibland i sms konversationer på min S10 plus men om jag prövar ringa en kontakt som är inlagd fast skriver 46 framför utan + så går det ju ej ringa men mobilen tolkar det som min kontakt fortfarande så kanske är något konstigt där?

Tips på hur jag kan gå vidare? Känns spontant som det ligger en bugg i programvaran, men hittar ingen med liknande fel på nätet. Funderar på att pröva rensa och lägga in alla sms konversationer ännu en gång och sedan rensa kontakterna helt och lägga in alla inlagda nummer på nytt fast ändrade till +46.

Permalänk

För att sammanfatta är problemet att det helt plötsligt ändras telefonnummer i sms konversationer till 4670XXXXXXX istället för +4670XXXXXX. Detta resulterar till dubbla sms konversationer med samma kontakt och när man försöker ringa upp en kontakt från sms konversationen är deras telefonnumret ej giltligt, eftersom + saknas. Väldigt irriterande....

Har tillslut lyckas framkalla problemet. Tar emot ett vanligt text sms från en kontakt, inga problem det redovisas rätt nummer med +46 framför. Meddelandeinformation (Första bifogad bild).

Sedan prövade denna kontakt skicka ett MMS till mig dvs en bild. Då redovisas kontaktens telefonnumret plötsligt som 46 dvs utan + framför. Meddelandeinformation(Andra bifogad bild, sista är hur kontakten plötsligt redovisas i konversationen).

Känns som det skulle kunna vara en bugg/fel i operatörens server som redovisar/skickar telefonnumret fel när MMS tas emot, dvs plötsligt utan + framför telefonnumret.

Någon mer som har detta problem? Eventuellt med Hallon(Tre) och kanske bara gäller Samsung/Android?