Permalänk
Medlem

Memtest86 Dålig ram?

Tjenare! Senaste veckan och idag har jag fått några bluescreens och mitt spel kraschar konstant.
Jag kan (nog) konstatera utifrån felmeddelanden etc att det är någon av ramstickorna som är dåliga.

Håller just nu på att köra ett memtest för att se ifall jag får någon error och jag fick 1 efter 2/4 tests har utförts och det är på ”test 7”

Någon som vet hur man kan läsa av och vilken sticka som är dålig?

Kör på 4x8 ram och kan även tillägga att den 3e ramstickan läses av DOCK sitter den på samma rgb färg till skillnad från allt annat som är likadant färgat.
Kan det vara så att det är den 3e stickan som är dålig?

https://i.imgur.com/p0BbXLK.jpeg

https://i.imgur.com/0q60cLJ.jpeg (alla stickor förutom nr3 bytar färger. Nr3 är alltid gul)

Permalänk
Medlem

Ta ur alla stickor och kör memtesta med enbart 1 sticka i taget.

Testa även olika slots, behöver inte vara själva minnesmodulen som är problematisk.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ta ur alla stickor och kör memtesta med enbart 1 sticka i taget.

Testa även olika slots, behöver inte vara själva minnesmodulen som är problematisk.

Hur lång tid tar en sticka att testa på ett ungefär? Sitter snart på 3 timmar och den har snart avklarat 3/4 tests

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHYMA24:

Hur lång tid tar en sticka att testa på ett ungefär? Sitter snart på 3 timmar och den har snart avklarat 3/4 tests

Vissa tester kör för evigt, så den startar bara om. Då skulle jag säga 3-6 timmar för att ha en ganska bra säkerhet.
Men om du kör igenom 4 tester på en sticka så är det rimligt att den inte bör ha några fel.
Men även om du kör 100 timmar kan du missa ett fel inte har visat sig

--EDIT -- följande avsnitt är bara fantasi och fabler
R i namnet RAM (random acces memory) gör det svårt att manuellt testa varje enskild cell i minnet, så man får helt enkelt ge den så mycket att göra att den till slut råkar träffa alla minnesceller, och därmed kan man se om det blir fel.

EDIT:
Då det är sannolikt att minst en modul har fel så skulle jag gjort följande.

Avbryt testet som körs nu
Montera ur alla utom 1 sticka, kör igång tester igen - 6 timmar bör räcka
återupprepa för de andra 3 stickorna.

Återkom med resultatet.

Det är fullt möjligt att alla 4 stickor går igenom felfritt...då kan vi lägga upp en plan för vidare felsökning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

R i namnet RAM (random acces memory) gör det svårt att manuellt testa varje enskild cell i minnet, så man får helt enkelt ge den så mycket att göra att den till slut råkar träffa alla minnesceller, och därmed kan man se om det blir fel.

"Random" i det här fallet betyder bara att man kan läsa/skriva en address på samma tid oavsett var den fysiskt ligger på minnet (till skillnad mot sekventiella minnen som t.ex. band), inte att minnet läser/skriver slumpmässigt. Så det är tvärtom väldigt enkelt att testa enskilda addresser, det som tar tid är att testa alla olika mönster som Memtest86 gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Vissa tester kör för evigt, så den startar bara om. Då skulle jag säga 3-6 timmar för att ha en ganska bra säkerhet.
Men om du kör igenom 4 tester på en sticka så är det rimligt att den inte bör ha några fel.
Men även om du kör 100 timmar kan du missa ett fel inte har visat sig

EDIT:
Då det är sannolikt att minst en modul har fel så skulle jag gjort följande.

Avbryt testet som körs nu
Montera ur alla utom 1 sticka, kör igång tester igen - 6 timmar bör räcka
återupprepa för de andra 3 stickorna.

Återkom med resultatet.

Det är fullt möjligt att alla 4 stickor går igenom felfritt...då kan vi lägga upp en plan för vidare felsökning

Jag gjorde som så att jag avbröt testet efter 3/4 pass. Tog ut två ramstickor varav en av dom jag misstänkt som dålig.

Körde ett test på ett pass med resterande två stickor och fick inget error. Kanske kan var för tidigt för att visas på 1 pass?
Dock fick jag todigare upp felmeddelandet efter 10-15 minuter med alla stickor i på test 7 specifikt.

Kan man konstatera att stickan jag tog ut var dålig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

"Random" i det här fallet betyder bara att man kan läsa/skriva en address på samma tid oavsett var den fysiskt ligger på minnet (till skillnad mot sekventiella minnen som t.ex. band), inte att minnet läser/skriver slumpmässigt. Så det är tvärtom väldigt enkelt att testa enskilda addresser, det som tar tid är att testa alla olika mönster som Memtest86 gör.

Tack för att du inte idiotförklarar mig utan förklarar. Uppskattas
Jag gjorde en liten edit av min post så ingen tror att jag vet vad jag pratar om

Skrivet av RHYMA24:

Jag gjorde som så att jag avbröt testet efter 3/4 pass. Tog ut två ramstickor varav en av dom jag misstänkt som dålig.

Körde ett test på ett pass med resterande två stickor och fick inget error. Kanske kan var för tidigt för att visas på 1 pass?
Dock fick jag todigare upp felmeddelandet efter 10-15 minuter med alla stickor i på test 7 specifikt.

Kan man konstatera att stickan jag tog ut var dålig?

Nej, du kan inte garantera nått på det testet. Kör klart de 2 du håller på med, och imorrn kan du köra de andra 2

Visa signatur