iPhone till barn, hur gör folk?

Permalänk
Medlem

iPhone till barn, hur gör folk?

Privat har jag alltid köpt androidlurar för ett par tusen, senast köpte jag till mig och frun Samsung S22 via abonnemanget som inte är mycket bättre (för mig) än Motorolan jag hade innan som kostade 2500 kontant. Barnen har åxå fått androidlurar för 2000 +-500. Jag tycker det är onödigt med dyra telefoner (jag har en iPhone15pro via jobbet nu och SÅ mycket roligare är det inte än en billig telefon).

Dottern (snart 15 år) har kört med en beg iPhone7 sen hennes tidigare telefon gick sönder, det är tydligen iPhone som gäller. Jag bytte förra veckan skärm på det, vilket var hyggligt lätt men jag har förstått att modellerna efter 7 är mkt värre att reparera själv. Denna telefon börjar vara seg , nånstans på iPhone 11 så är det väl senaste OS, denna 7a är väl i princip uträknad så måste planera för byte.

Många av hennes kompisar och klasskamrater verkar ha iPhone 13-14 och ibland 15. Då jag ser hur hårt liv telefonerna för ungdomar lever och att vi inte är gjorda av pengar så känns det rätt orimligt att köpa en telefon för över 10.000 som har en time-to-live på 1-2 år.

Hur gör andra som inte kan ge vidare sin gamla jobbtelefon till barnen (ingen av oss får behålla jobbtelefonen när den byts)?

Hur bra är tex swappies refurbished telefoner? Tänker att man kanske får en som redan har fått skärmen bytt, har batteri på strax över 80% osv. Väljer man en i skick som "ny" med bytt batteri är det ju ännu större chans den är öppnad och vattentåligheten och funktionen försvagats? Kanske även piratdelar använts i reparationen...

Nu går en iPhone 13 med 128GB på 6.600 enl prisjakt. Begagnad är det inte SÅ mycket billigare. Jag vet inte hur bra hemförsäkringen funkar på en telefon idag, men den borde funka bättre på en nyköpt. Jag räknar kallt med att telefonen kommer antingen tappas bort eller få sprucken skärm / baksida inom 2 år. Är det så att man ska lita på hemförsäkring, teckna en separat apple care eller helt enkelt köpa begagnat så billigt som möjligt och betala reparation eller byta in telefonen när den pajar?

Hur stor skillnad är det mellan 12, 13, 14 i praktiken? Beg 11 och 12 är ju lite billigare och känns rimligare.

Jag tycker inte det verkar som det blir så mkt billigare att ta ut en telefon på delbetalning med abonemanget. Comviq som jag har nu rekommenderade att isf vänta till black friday när de brukar ha några bra deals.

Permalänk
Medlem

Begagnad iPhone X (eller 10) är en bra starttelefon för ett vettigt pris och simpel att reparera själv.
Har dock inte senaste iOS.
Viktigaste är väl att kolla hur batteriet mår, vilken "procent" den har kvar i livet. över 80%, helst över 85.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 11600k - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

Min sambos två tjejer kör med iPhone. De är 18 resp 14. Som du säger så lever telefonerna ett hårt liv. Ofta klarar de sig inte många veckor innan skärmen har fått en spricka. Plånboksfodral är inte att tänka på då det är mesigt.

Dessa två får antingen en ärvd telefon eller en ny av äldre modell.
Den äldsta kraschade skärmen på sin iPhone för ca 6 mån sedan. Försökte fixa den hos en icke auktoriserad reparatör, men det blev värre. Då fick hon min förra iPhone som är en iPhone XS, och den kör hon nu.
Den yngsta sabbade sin telefon senast för kanske två år sedan. Då fick hon snällt använda en annan avlagd telefon, en iPhone 6S. Det var inte så roligt, så över födelsedag och jul sparade hon ihop till en nyare. Tror det är en iPhone 11 som hon köpte ny.

Läget nu är att man inte ska ha en iPhone 8 eller tidigare då de inte får uppdateringar, men allt efter det är ok. Varje ny modell får vassare processor och grafik om man spelar, samt i vissa fall uppgraderad kamera. Men min sambo har som du svårt att motivera att köpa en dyrare telefon bara för att den är snabbare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Avbetalning med abonnemang, sedan någon försäkring till vet jag flera som gör.
Det är lite som denna avsnitt från 1976 om jeans: https://www.youtube.com/watch?v=zpzbCpw40Fs
Att ha hela skärmen spräckt så det knappt går läsa vad på står på telefonen är inte så viktigt om märket på telefonen är rätt.

*edit*
Sedan byts det en hel del gamla iPhones på bla. facebook.

Permalänk
Medlem

Är det nödvändigt för henne att ha en värsting iPhone eller vill hon bara ha iPhone rent generellt, iPhone SE2022 lär vara billigaste alternativet och är samtidigt väldigt billig i drift då den använder samma skärm som iPhone 8.
Sen vet jag inte vad du fått för dig att nyare modeller är svårare att reparera, det är betydligt fler saker att tänka på vid ett iPhone 7 skärmbyte än på en iPhone X upp till 15.
Jag driver en mobilverkstad och säljer en hel del begagnade mobiler, dom senaste 2 åren har den vanliga iPhone 11 varit den absolut mest sålda iPhone modellen samt mest reparerade. Den är även bra på det viset att den fortfarande använder LCD-skärm istället för OLED så skärmbyten är betydligt billigare än till iPhone 11 pro, 11 pro Max. Det är enbart iPhone SE2022 som är nyare som fortfarande har LCD, resterande har OLED skärmar och dom kommer vara dyra att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Avbetalning med abonnemang, sedan någon försäkring till vet jag flera som gör.
Det är lite som denna avsnitt från 1976 om jeans: https://www.youtube.com/watch?v=zpzbCpw40Fs
Att ha hela skärmen spräckt så det knappt går läsa vad på står på telefonen är inte så viktigt om märket på telefonen är rätt.

*edit*
Sedan byts det en hel del gamla iPhones på bla. facebook.

Huvudet på spiken!

Permalänk

Dom har fått begagnade från släktingar, eller köpt begagnade från annonser. Vi har sponsrat nån del (20-40%) av dessa ”nyköp”. Oftast har de tagit pengar från julklappar/födelsedagspresenter.
Aldrig köpt någon ny eller begagnad toppmodell.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Sönerna fick alltid spara ihop till halva själva och vi sköt till andra halvan (plus att vi stod för abb.), fick dom att vara försiktiga och de bytte bara när de själva tyckte det var motiverat.

Yngsta har jag aldrig vare sig innan eller efter sett så olycklig ut som när han gråtandes kom hem och hade ramlat så skärmen spräcktes. (han insåg att han skulle få vänta till han sparat ihop till en halv telefon igen), men föräldrahjärtana blödde när vi såg hur olycklig han var över sin olycka, så som tur var hade vi en äldre, sliten modell i lager som han fick låna tills han hade sparat ihop till reparation eller ny telefon. Och det är faktiskt enda skadan de har haft på sina iphones över åren. (då är jag själv värre, värsta var min iphone 4s som jag tappade ur bröstfickan och efter skärmbyte tappade ur bröstfickan en vecka senare igen… (numer har jag applecare))

När de fyllde 18 fick bägge en av senaste modell som var aktuell då (icke pro) i present och det blir sista som vi köper till någon av dom.

Anekdotiskt verkar tjejers iphone leva ett hårdare liv när jag sett på bekantas barn och sönernas flickvänners. Verkar också som att det är vanligare att de får telefonerna helt och hållet och föräldrarna betalar reparationer utan att blinka. Kan förklara varför man inte värdesätter sin telefon.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tack för många bra kommentarer...

Skrivet av Pontacos:

Är det nödvändigt för henne att ha en värsting iPhone eller vill hon bara ha iPhone rent generellt, iPhone SE2022 lär vara billigaste alternativet och är samtidigt väldigt billig i drift då den använder samma skärm som iPhone 8.

Lite satusgrej är det nog, ser den ut som hennes nuvarande tycker hon nog det är lite trist. Jag frågade om tex en 12 mini refurbished kunde vara nåt, men hon vill ha den större skärmen (sen betyder ju inte det att hon får det) - och jag ska säga att hon förvisso inte är så försiktig med telefonen (men generellt är många ungdomar rätt slarviga med att hålla ordning på grejor, låsa cyklar osv - hon tar ändå ganska stort ansvar tycker jag) men hon har aldrig klagat eller tjatat att hennes telefon är dålig och hon vill ha en ny. Detta kom upp i samband med att jag köpte en ny skärm på amazon och bytte (tog ju bara 2-3 dagar från den var spräckt till jag fått hem skärm och lagat, men då tyckte hon att det hade vart bättre att köpa ny telefon). Nå. Skärmen kostade 229 spänn... Hon är nog i princip beredd att ta sparkapitalet och slanta för en egen refurbished, men då skulle hon välja swappis allra enklaste 11 eller 12 tror jag, den där luren har batteri 80% och "djupa repor och märken" - känns som risken är att den går sönder väldigt snabbt om den redan är i det skicket?

Skrivet av Pontacos:

Sen vet jag inte vad du fått för dig att nyare modeller är svårare att reparera, det är betydligt fler saker att tänka på vid ett iPhone 7 skärmbyte än på en iPhone X upp till 15.
Jag driver en mobilverkstad och säljer en hel del begagnade mobiler, dom senaste 2 åren har den vanliga iPhone 11 varit den absolut mest sålda iPhone modellen samt mest reparerade. Den är även bra på det viset att den fortfarande använder LCD-skärm istället för OLED så skärmbyten är betydligt billigare än till iPhone 11 pro, 11 pro Max. Det är enbart iPhone SE2022 som är nyare som fortfarande har LCD, resterande har OLED skärmar och dom kommer vara dyra att fixa.

OK. Blir nyfiken, är iPhone 11 mer reparerad för den är känsligare eller helt enkelt det finns fler telefoner ute? Är det första med "nya" designen på ram?

Det jag förstått är också att baksidan har lätt att gå sönder, och helt i onödan är i glas. Borde ju varit i plast. Tittade för nöjes skull på ett par videos hur man lagar telefoner, och baksidan verkar vara ett helvete att byta om man gör som man verkar ska göra och byter hela skalet... Såg nån variant de bände bort glaset, men då verkade risken stor att några komponenter skadades...

På aliexpress och liknande finns ju skärmar för under 200 (och verkade gå välja LCD eller OLED). Jag köpte billigaste skärmen jag hittade till 7an och visst var den lite "blekare", men funkade. Kan tänka mig de inte är lika tåliga som originalet?

Köpa en beg på blocket eller marketplace känns lite risky, både att funktionen kan vara tveksam och att de kan vara stulna. En refurbed känns som man riskerar att få en med precis 80% batteri och ganska snart får göra ett batteribyte. Eller att det är en som fått batteri och skärm bytt till pirat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Är det så att man ska lita på hemförsäkring, teckna en separat apple care eller helt enkelt köpa begagnat så billigt som möjligt och betala reparation eller byta in telefonen när den pajar?

Se bara till att du har drulle/allrisk-tillägget så får du telefonen reparerad mot självrisk, i regel 1500:-. Eller utbytt om den inte kan lagas. Det är bruksvärdet/dagsvärdet som man utgår från, snarare än vad du köpte telefonen för.

Jag har förvägrat mina barn iphones. Grabben fick en iphone 8 för något år sen, men mosade den efter ett tag. Insåg under tiden att jag som androidanvändare knappt kan styra barnens iphone alls. Så nu tvingar jag dem att ha android så vi föräldrar, som också bara kör android, kan låsa telefonerna etc via family link. Har också lagt en ganska god tid på att förklara att det där med att iphone är mer status etc bara är bullshit. Nu såhär 1,5 år senare verkar grabben ändå accepterat den faktan. Sen om det ändrar sig när han blir tonåring får vi väl se

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Tack för många bra kommentarer...

Lite satusgrej är det nog, ser den ut som hennes nuvarande tycker hon nog det är lite trist. Jag frågade om tex en 12 mini refurbished kunde vara nåt, men hon vill ha den större skärmen (sen betyder ju inte det att hon får det) - och jag ska säga att hon förvisso inte är så försiktig med telefonen (men generellt är många ungdomar rätt slarviga med att hålla ordning på grejor, låsa cyklar osv - hon tar ändå ganska stort ansvar tycker jag) men hon har aldrig klagat eller tjatat att hennes telefon är dålig och hon vill ha en ny. Detta kom upp i samband med att jag köpte en ny skärm på amazon och bytte (tog ju bara 2-3 dagar från den var spräckt till jag fått hem skärm och lagat, men då tyckte hon att det hade vart bättre att köpa ny telefon). Nå. Skärmen kostade 229 spänn... Hon är nog i princip beredd att ta sparkapitalet och slanta för en egen refurbished, men då skulle hon välja swappis allra enklaste 11 eller 12 tror jag, den där luren har batteri 80% och "djupa repor och märken" - känns som risken är att den går sönder väldigt snabbt om den redan är i det skicket?

OK. Blir nyfiken, är iPhone 11 mer reparerad för den är känsligare eller helt enkelt det finns fler telefoner ute? Är det första med "nya" designen på ram?

Det jag förstått är också att baksidan har lätt att gå sönder, och helt i onödan är i glas. Borde ju varit i plast. Tittade för nöjes skull på ett par videos hur man lagar telefoner, och baksidan verkar vara ett helvete att byta om man gör som man verkar ska göra och byter hela skalet... Såg nån variant de bände bort glaset, men då verkade risken stor att några komponenter skadades...

På aliexpress och liknande finns ju skärmar för under 200 (och verkade gå välja LCD eller OLED). Jag köpte billigaste skärmen jag hittade till 7an och visst var den lite "blekare", men funkade. Kan tänka mig de inte är lika tåliga som originalet?

Köpa en beg på blocket eller marketplace känns lite risky, både att funktionen kan vara tveksam och att de kan vara stulna. En refurbed känns som man riskerar att få en med precis 80% batteri och ganska snart får göra ett batteribyte. Eller att det är en som fått batteri och skärm bytt till pirat.

iPhone 11 ska vara den mest använda mobilen från release till 2023 så tror bara det har med antalet som har mobilen att göra och inte att den är mindre tålig.
Baksidorna är inte roliga att byta ut på iPhones, nej. Det är tyvärr inget du kommer undan, skydda mobilen med ett vettigt skal så borde det inte vara några större bekymmer.

Mitt köptips är att att ta bra skick och med ett nytt batteri ifrån tex Swappie, störst chans att få en mobil som är komplett original bortsett ifrån batteriet. Mobilerna i "utmärkt" skick kan ha blivit reparerade till det skicket, dom som ser bra ut men har några märken är förmodligen komplett original.

Permalänk
Medlem

Vad kan de göra på en iPhone som de inte kan göra på typ en Moto G73 för runt 2 000 kr? Låter dumt att spendera så mycket på en telefon även om man kan om anledningen är en dum sådan som att passa in i kompisgruppen eller liknande. Tycker det är viktigt att lära barnen att pengar har ett värde och att man inte bara kan slösa hur som helst.

https://www.computersalg.se/i/20882065/motorola-moto-g73-16-5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Insåg under tiden att jag som androidanvändare knappt kan styra barnens iphone alls. Så nu tvingar jag dem att ha android så vi föräldrar, som också bara kör android, kan låsa telefonerna etc via family link.

Det där stämmer faktiskt inte alls. Apple har utmärkta funktioner för föräldrakontroll inbyggt.

Edit: Kolla här https://support.apple.com/sv-se/105121

Edit: Som påpekat i kommentaren efter mig så går det inte att styra från en android, så kommentaren i sig är helt rätt.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Det där stämmer faktiskt inte alls. Apple har utmärkta funktioner för föräldrakontroll inbyggt.

Edit: Kolla här https://support.apple.com/sv-se/105121

Tror han menar att han som har Android inte kan styra Apples föräldrakontroll från sin Android telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tror han menar att han som har Android inte kan styra Apples föräldrakontroll från sin Android telefon

Du har säkert helt rätt, tack! Lade till en edit i mitt inlägg.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Många ungas Iphones lever hårda liv där spräckt skärm är normen. Dock brukar de flesta (unga och gamla) inte använda skal eller skärmskydd i härdat glass. Med ett tjockt skal såsom Otterbox Defender eller Spigen Tough Armor + härdat glas skärmskydd är det högst osannolikt att en telefon går sönder.

Därav skulle jag rekommendera att köra någon av nämnda så kommer telefonen iallafall inte gå sönder, borttappad är lite jobbigare men Apples ”Find My” spårning är ganska kraftfull.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

Många ungas Iphones lever hårda liv där spräckt skärm är normen. Dock brukar de flesta (unga och gamla) inte använda skal eller skärmskydd i härdat glass. Med ett tjockt skal såsom Otterbox Defender eller Spigen Tough Armor + härdat glas skärmskydd är det högst osannolikt att en telefon går sönder.

Därav skulle jag rekommendera att köra någon av nämnda så kommer telefonen iallafall inte gå sönder, borttappad är lite jobbigare men Apples ”Find My” spårning är ganska kraftfull.

Aldrig i livet att våra döttrar skulle sätta ett Otterbox på sina telefoner
Undrar hur många skal dom har totalt nu?
Inte en aning, men många är det

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att dottern skulle gå med på att ha ett "bra" skal på sin mobil om hon fick en "modern" iPhone. Kanske inte ett sånt där som snickare och 4-åringar har (som jag antar Otterbox är), men ett skal med rejäla kanter iallafall...

Permalänk
Medlem

För beg telefoner - det står tex på Swappie att det är minst över 80%. Hur dåligt är det? Ska man isf räkna med ett batteribyte rätt snart? Eller går det leva länge på den nivån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Aldrig i livet att våra döttrar skulle sätta ett Otterbox på sina telefoner
Undrar hur många skal dom har totalt nu?
Inte en aning, men många är det

Haha ja det är väl förståeligt att stil går först för unga. Bytte till ett skal som var mindre spänstigt och tappade mobil på asfalt, skärmen räddades av att skärmskyddet i glas tog impact, bytte tillbaks efter det 😅

Skrivet av johan_l:

Jag tror faktiskt att dottern skulle gå med på att ha ett "bra" skal på sin mobil om hon fick en "modern" iPhone. Kanske inte ett sånt där som snickare och 4-åringar har (som jag antar Otterbox är), men ett skal med rejäla kanter iallafall...

Spigen Tough Armor är lite mer slimmad samt så finns slimmade modeller av både Otterbox och Spigen.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

För beg telefoner - det står tex på Swappie att det är minst över 80%. Hur dåligt är det? Ska man isf räkna med ett batteribyte rätt snart? Eller går det leva länge på den nivån?

Folk brukar byta batteri när batterihälsan är på 85-80% ju äldre modell du beställer desto större risk att du får en mobil med relativt dåligt batteri. Är den på 79% står det till och med ”service” inne på inställningar, därav har dom lagt gränsen vid 80% antar jag. Apples system för batterihälsan kanske inte tycks vara fullt logiskt, man kanske tänker att 50% batterihälsa betyder att det är hälften så dåligt som ett nytt men jag skulle nog säga att 80% batterihälsa är det.
Sen är inte apples batterihälsa funktion felfri heller, finns mobiler som har runt 85% men stendör så fort batteriet går under 20% medan en mobil som har under 80% fungerar normalt att den laddar ur från 100-0% utan konstigheter.

Permalänk
Medlem

Kan man byta batteri själv på en iPhone 11 utan att tappa funktion? Verkar som man måste flytta över BMS och då även spotwelda och flasha om BMS. Känns inte rimligt att skaffa grejer för det.

Är de billiga batteribyten för ca 600kr (inkl arbete) en ok lösning? Fixar de BMS eller kommer batteriet funka sämre?
Begagnat verkar man få räkna med att batteriet är uttjänt eller nästintill...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johan_l:

För beg telefoner - det står tex på Swappie att det är minst över 80%. Hur dåligt är det? Ska man isf räkna med ett batteribyte rätt snart? Eller går det leva länge på den nivån?

Jag hade inte köpt Swappies lägsta kategori. Det kostar ju bara drygt 200kr att gå upp ett steg på en iPhone 11 tex.
Just mobil har jag inte köpt begagnad, men har köpt en del begagnade datorer. För bärbara datorer så påverkar de sämre skicken ofta funktionen, ränder på skärmen och liknande. Därför lönar det sig ofta att ta något steg upp i skick. Det är heller inte så roligt att lägga flera tusen kr på en produkt som ser ut som sju svåra år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Här nedan har du listan på enheter som stödjer iOS 18 som släpps i höst.
Det är samma enheter som idag har stöd för iOS 17.

https://www.tomsguide.com/phones/iphones/ios-18-supported-dev...

Både iPhone SE2020 och SE2022 kommer stödja iOS 18.

Mina 5 cent är att välja någon telefon som stödjer iOS 18.
Kör din dotter en iPhone 7 idag så kommer en SE2020 kännas som en uppgradering.
Du kan hitta en SE2020 för runt 2000-2500.

Sen finns ju XS och XR, också två bra telefoner.
Behöver du byta batteri så gör du det hyffsat billigt i en Applebutik och då får du ett orginalbatteri med alla fördelar som det kan innebära.

Permalänk
Medlem

Har tre barn.

Alder:

16
14, 14

De har vel Phone 12, 13 og en har iPhone 8.

Noen er kjøpt nye på rea, noen er slike swapp-telefoner.

De betaler litt selv og får kanskje litt ved fødelsedag, jul osv.

Går de i golvet og skjermen blir knust, synd. Da får de betale skjermbytte selv. Eller leve med det.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Kan man byta batteri själv på en iPhone 11 utan att tappa funktion? Verkar som man måste flytta över BMS och då även spotwelda och flasha om BMS. Känns inte rimligt att skaffa grejer för det.

Är de billiga batteribyten för ca 600kr (inkl arbete) en ok lösning? Fixar de BMS eller kommer batteriet funka sämre?
Begagnat verkar man få räkna med att batteriet är uttjänt eller nästintill...

Inte ens jag som driver egen verkstad orkar hålla på med det, du förlorar batterihälsa funktionen och får ett meddelande i inställningar om att batteriet inte kan verifieras som ett originalbatteri. Batteriet i sig kommer fungera normalt, så du kan byta batteriet själv. Se bara till att köpa ett komplett batteri och inte en batteri cell som är till för att man ska spotwelda. 3e partsbatterierna har eget fungerande BMS, dom har även batterihälsa funktionen bara det att apple medvetet tar bort funktionen. kopplar du in mobilen i datorn med 3UTOOLS installerat ser den exakt laddningscyklar och batterihälsa där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontacos:

Inte ens jag som driver egen verkstad orkar hålla på med det, du förlorar batterihälsa funktionen och får ett meddelande i inställningar om att batteriet inte kan verifieras som ett originalbatteri. Batteriet i sig kommer fungera normalt, så du kan byta batteriet själv. Se bara till att köpa ett komplett batteri och inte en batteri cell som är till för att man ska spotwelda. 3e partsbatterierna har eget fungerande BMS, dom har även batterihälsa funktionen bara det att apple medvetet tar bort funktionen. kopplar du in mobilen i datorn med 3UTOOLS installerat ser den exakt laddningscyklar och batterihälsa där.

Jättebra info... Stort tack!

Telefoner som repareras av försäkringsbolag, swappie och liknande - kan man då kanske inte räkna med att det är apple originaldelar ens i dem? Eller är en swappie telefon reparerad på rätt sätt, vattentät, med rätt OLED originalskärm och originalbatteri och fungerande BMS?

Om man tror sig kunna byta grejor själv och det ändå är reparerat med piratdelar, kan man kanske köpa en billig iPhone 11 och underhålla den själv tills den blir så krashad (baksidan) att det inte är värt det, skicka in den till sin hemförsäkring och få en utbytes (som då även den kan ha piratdelar)?

Lite känns det som, jag kan köpa en ny 13 för 6.600 om jag vet att dottern får ha kvar samma "nya" telefon även om skärmen spricker. Blir det en random telefon med ett batteri som är 2 år gammalt man får tillbaka om den ska repareras kan jag likaväl köpa en beg telefon... Alternativet är väl att teckna Apple Care men det blir plötsligt en väldigt dyr telefon.

(Jag såg förresten det såldes batterier man inte behövde svetsa utan där man flyttade över BMSen så batteriet hade en kontakt för gamla BMS kontakten som går till moderkortet och en ny kontakt till moderkortet, antar att den bara speglar gamla BMSens ID så telefonen fortfarande tror det är ett originalbatter?).

Permalänk
Medlem

..några frågor till förresten...

Är iPhone 11 och 12 funktionsmässigt rätt lika? Men designen på 12 är som alla de nyare med rak kant, är det den största skillnaden? Är en 13 väsentligt bättre än en 11 eller 12?

Med skal antar jag att en 11 och 12 "ser" ganska lika ut?

Är 64Gb minne för lite? Idag har hon en iPhone7 med 128G och den var precis "halvfull".

Jag har ju haft Android både hemma och på jobbet, bara haft en iPhone tidigare och det var typ 2016. Frugan har haft iPhone via jobbet men ganska enkla modeller. Hon hade en helt ny liggande säkert ett år utan att börja använda den, men de är strikta på att få tillbaka den gamla när man byter. Så jag är rätt novis på iPhone. Jag är för snål för att själv ha en privat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Jättebra info... Stort tack!

Telefoner som repareras av försäkringsbolag, swappie och liknande - kan man då kanske inte räkna med att det är apple originaldelar ens i dem? Eller är en swappie telefon reparerad på rätt sätt, vattentät, med rätt OLED originalskärm och originalbatteri och fungerande BMS?

Jag skulle säga att reparationer gjorda av försäkringsbolag brukar vara originaldelar. Swappie däremot kan man nog inte räkna med originaldelar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig