Permalänk
Medlem

Resa till Paris eller Rom

Har lite tid över vecka 31 innan jobbet drar igång igen och har då funderat på att åka själv ner till Paris 2-3 dagar och kolla på alla turister som är där för OS.
Men ju mer jag tänker på det känns det som det kan bli dyrt och jobbigt med allt folk och säkerhetskontroller som kommer finnas. I och med detta har jag börjat fundera på Rom istället.
Har aldrig varit i Rom eller Paris heller för den delen. Men har varit en del i norra och södra Italien och gillat det. Så jag skulle uppskatta lite input, vad tror ni?

Permalänk
Medlem

jag kan inte rekommendera paris.. har blivit ett ghetto efter all invandring.. du hade nog fått ut mycket mera av att satsa på rom istället, mera att se, godare mat, trevligare folk.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

paris är skräp nuförtiden, 100% åk till rom istället

Visa signatur

// i5 12400F, Gigabyte RX 6800, 2TB Kingston NV2 SSD, 32GB RAM, Lian Li 205M Mesh, 750W Seasonic PSU

Permalänk
Medlem

varit i Rom det var riktigt nice.
mycket historia att kolla.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Spontanåka till Paris medans OS pågår? Glöm det, du kommer inte hitta boende som inte kostar skjortan i Paris under de veckorna, om det ens finns något att få tag i alls nu.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att jag är ganska berest. Har varit i Paris ett halvdussin gånger och dubbelt så många gånger i Rom. Skulle lätt välja Rom om valet stod mellan de två. Faktiskt skulle jag nog välja Rom nästan oavsett konkurrent. Svårslagen stad. Fantastisk historia, underbar arkitektur, maten oslagbar. Folket kanske inte vinner VM i charm, men de kommer i alla fall före parisarna...

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Föredrar Rom helt klart, och i Paris får du nog sova i tält. 😅
Titta dock på temperaturens så det är något som funkar för dig. Var i Rom i mitten av juli med 30grader i skuggan - det var lite svettigt.

Permalänk
Medlem

Rom, alla gånger. Allt ovan plus maten.

Permalänk
Medlem

Paris har ju bara Eiffeltornet, sniglar och fransmän som inte kan engelska.
Hade åkt till Rom.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Fram tills OS är över skulle jag hålla mig långt bort från Paris - om du inte är sportintresserad och åker dit just för OS, men då borde du nog redan bokat biljetter och boende.

Annars så är Paris en trevlig stad med massor att titta på. Eller åtminstone var den det senast jag var där för ett antal år sedan. Underlättar dock om någon i sällskapet kan franska. (Fransmän, i synnerhet de yngre generationerna, kan ofta hyfsad engelska men är inte alltid så pigga på att tala engelska med turister.)

Rom har jag aldrig besökt, men är man det minsta intresserad av historia så finns det ju garanterat mängder att se där också. Definitivt inget dåligt alternativ.

Permalänk

Som alla andra: Åk till Rom. Det borde inte ens vara en fråga. Paris är ett ghetto och Rom är underbart.

Permalänk
Medlem

Paris är fint så länge du är i de centrala delarna av Paris. Var där för några år sedan. Upplevde inget ghetto alls i själva centrala delen av Paris. Men slummen är nära dock, och där är det en helt annan sak.

Sen hade jag ju aldrig någonsin "spontan åkt" till Paris medans OS är igång. Finns 0 boende, säkerhetskontroller precis överallt, extremt rörigt med folk etc etc.

Rom är riktigt fint också. Ska du ge dig iväg runt den tiden så är ju Rom det helt klart bästa valet av de 2.

Permalänk
Medlem

Rom men min rekommendation är att åker senare i höst! Under mitt sommaren så är det oerhört fullt med turister i Rom, man trängs ooch det kommer vara apvarmt. Åk istället till någon mindre ort

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Rom är underbart. Man kan bara vandra omkring och se fantastiska historiska byggnader överallt. Gå in i en random kyrka och det är underbart vackert överallt. Men de populära turistmålen så kan jag rekommendera dig att vara tidig till på morgonen. I alla fall för oss så kunde vi t.ex gå runt i Colosseum nästan helt själv, när vi kom dit en stund innan öppningstid. När vi senare gick ut därifrån började det bli trångt inne där, och det var låååånga ringlande köer utanför. Samma gäller spanska trappan, trevi fountain, och andra populära sevärdheter. Kommer man dit sent ser man inget och får armbåga sig fram genom horder av turister.

Och just det, det kommer komma fram personer till dig/er och berömma och smickra er för er stil och vilja sätta på er armband. Det är ett scam och de kommer kräva er på pengar. Säg bara bestämt nej och gå vidare så kommer de lämna er i fred.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Och just det, det kommer komma fram personer till dig/er och berömma och smickra er för er stil och vilja sätta på er armband. Det är ett scam och de kommer kräva er på pengar. Säg bara bestämt nej och gå vidare så kommer de lämna er i fred.

Jovars, stötte på dessa tjommar i Milano (också en väldigt trevlig stad, kanske lite svalare än Rom dessutom), i krokarna runt Castello Sforzesco häromsistens, de är väldigt på. Men finns ju ändå en hustlerkultur jag kan respektera lite. Folk som säljer paraplyn när det regnar osv...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har lite tid över vecka 31 innan jobbet drar igång igen och har då funderat på att åka själv ner till Paris 2-3 dagar och kolla på alla turister som är där för OS.
Men ju mer jag tänker på det känns det som det kan bli dyrt och jobbigt med allt folk och säkerhetskontroller som kommer finnas. I och med detta har jag börjat fundera på Rom istället.
Har aldrig varit i Rom eller Paris heller för den delen. Men har varit en del i norra och södra Italien och gillat det. Så jag skulle uppskatta lite input, vad tror ni?

Rom är i grunden en trevligare stad än Paris, och Italien ett trevligare land i Frankrike.

OM du sen adderar OS med allt det medför i massvis med fler människor, alla priser kommer vara skyhöga pga OS, så boende, mat, dryck, allting kommer vara SVINDYRT. Så är det än mer som talar för att Rom, ja det är dit du skall åka.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.