Kan inte skicka iväg lång text / MMS - har nu tre APN åtkomstpunkter. Varför?

Permalänk
Medlem

Kan inte skicka iväg lång text / MMS - har nu tre APN åtkomstpunkter. Varför?

Telefon - Samsung Galaxy A55 - fullt uppdaterad med allt.

Är det här ett Samsungproblem eller operatörsproblem?

När jag skriver ett långt text SMS i Google Messenger så brukar det bli ivägskickat som MMS. Aldrig varit något problem med tidigare gamla Androidversioner eller mobiler.

Men med nya telefonen Android 14 görs inte den långa texten om till ett MMS som går att skicka. Det står som "skickar" bara, går aldrig iväg.

Så, jag skickade i ett tomt SMS iväg om nya APN inställningarna igen från Comviq /Tele2 och har nu tre APN under inställningarna. Varför har jag tre?

OCH - ska det inte stå MMS-proxy: 130.244.202.30 för Comviq/Tele2?

Det står lite överallt att det ska vara det av andra användare, men inget som Comviq själva uppger på sina installationssidor eller som kom med återställningspunkterna från dem.

Kan någon som har Samsung, Comviq och helt fungerande MMS funktion (lång text från sms) vara vänlig och ta en kopia på hur er APN inställning ser ut???

Från andra forum :
" Help Center
Community

Google Messages
Aug 21, 2023
Characters Limit
Hey, Whats thr characters limit for first message in Google message app?
I just keep typing and it doesn't show whether it has become two separate messages already.
Details
SMS
,

Aug 21, 2023
The app doesnt have a character limit. SMS is limited to I believe 120 characters at whichpoint it automatically converts to MMS.

Permalänk
Medlem

Jag har Comviq och en Samsung. Har enbart denna med nedan inställningar och har inte haft några problem med MMS.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Jag har Comviq och en Samsung. Har enbart denna med nedan inställningar och har inte haft några problem med MMS.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tack ska du ha! Ok har samma inställningar. Men, skriver jag en lång text (dvs tre sms som är max i tecken som sen går ihop till ett mms automatiskt) så går inte det iväg som mms. Det står bara "skickar" och snurrar.
Det fungerade perfekt före med superlånga mms med samma sim, konto (etc) före sim-kortet bara bytte plats från en mobil till en nyare modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stressad:

Tack ska du ha! Ok har samma inställningar. Men, skriver jag en lång text (dvs tre sms som är max i tecken som sen går ihop till ett mms automatiskt) så går inte det iväg som mms. Det står bara "skickar" och snurrar.
Det fungerade perfekt före med superlånga mms med samma sim, konto (etc) före sim-kortet bara bytte plats från en mobil till en nyare modell.

Testa att ta bort allt och ladda sen ned inställningarna på nytt och starta sen om mobilen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Har du testa att skicka ett blankt SMS till 123?

Vet inte om det fungerar på Comviq men hos Tele2 så får man MMS inställningar skickade till sig som man sen bara installerar.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2