”Superdator-på-en-krets” med 1 536 kärnor

Permalänk
Melding Plague

”Superdator-på-en-krets” med 1 536 kärnor

Inspiresemi har färdigställt designen av sin nya systemkrets Thunderbird som med 1 536 RISC‑V-kärnor ska utmana både CPU- och GPU-marknaderna för servrar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte helt dumt, men mjukvarustöd och sådant måste ju stämma också… tveksamt att någon vänder varje krona för att byta till helt ny/okänd hårdvara även om det är halva priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte helt dumt, men mjukvarustöd och sådant måste ju stämma också… tveksamt att någon vänder varje krona för att byta till helt ny/okänd hårdvara även om det är halva priset

Fast det behöver man inte enligt dem.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Jag hoppas de har stor framgång så att grafikkort går ner i pris....

Permalänk
Medlem

Kul med mer RISC-V, och inte bara ARM

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Så varje instickskort kan då, teoretiskt, klara 96 TFLOPS FP64 beräkningar. Och det går då klustra instickskort motsvarande 24.5 Petaplops beräkningskraft?
Låter mycket, men är själv för okunnig för att förstå vidden av detta i mer praktiska, eller lekmannamässigt jämförbara, termer..

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Va?
Har de "glömt" att skriva AI i reklamen??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

De nämner både AI och blockkedja på sin website.

Företaget tillverkade förstås tidigare mest hårdvara för brytning av kryptovaluta. Det är flera såna som har bytt fokus till AI nu.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

De nämner både AI och blockkedja på sin website.

Företaget tillverkade förstås tidigare mest hårdvara för brytning av kryptovaluta. Det är flera såna som har bytt fokus till AI nu.

blockchain-AI då? det måste ju vara sjukt mycket framtiden!

Hmm fast nu när jag funderar på det... finns säkert? Något företag som använder blockchain för något kryptoskit men beräkningarna går åt att träna någon AI istället för att bara generera värme?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Thunderbird? Vilka noobs som inte kan hitta på nya namn på sina processorer... Jag hade en AMD Athlon Thunderbird 1400 på 2000-talet, det var en snabb rackare 🏎️

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk

4st kretsar på ett PCIe kort = 1960 watt..?
A100 verkar vara dual slot på 300 watt.

Permalänk
Skrivet av epatnor:

Thunderbird? Vilka noobs som inte kan hitta på nya namn på sina processorer... Jag hade en AMD Athlon Thunderbird 1400 på 2000-talet, det var en snabb rackare 🏎️

Me too. Riktigt trevlig!

(På 2000-talet, med Win 2000. Mycket stabil intressant nog)

*eller var det 1200+ den hette? Minns vagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

4st kretsar på ett PCIe kort = 1960 watt..?
A100 verkar vara dual slot på 300 watt.

Som kan så mycket mer än vad A100 kan…

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeamRocket:

4st kretsar på ett PCIe kort = 1960 watt..?
A100 verkar vara dual slot på 300 watt.

Well tänk på att sätt till TFLOPS så motsvarar det också 5 A100 kort som då landar på 1500 watt =p så är inte allt för stor skillnad speciellt inte om man även räknar in utrymme (ett kort kontra fem A1000)

Sen också att dessa kostar mindre än hälften per krets än vad A100 gör är också en ganska enorm fördel

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Ni undviker problemet. Om kyllösningar i servrar är lämpade för typ 150 watt per slot, så behövs "bara" 13 slots för 1960 watt. Det vore ett ganska brett kort, vilket får mig att undra vad företaget menar med ett "4-kretsar per PCIe kort".