Microsoft rullar ut reklam – i inställningsmenyn

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Om du ska ta med Play Store, så är det reklam i App Store också.
Artikelförslagen till vänster kan du stänga av om du inte vill använda det och den finns inte heller på alla Android enheter, beror på om tillverkaren valt att ha det stödet, min Lenovo platta har inte det stödet t.ex.

Synd med reklam i App Store 😥. Jag uppskattar artikelförslagen för det mesta, men är brutalt irriterande med reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poktirity:

Synd med reklam i App Store 😥. Jag uppskattar artikelförslagen för det mesta, men är brutalt irriterande med reklamen.

Ser väldigt lite reklam på min telefon då jag lagt in dns.adguard.com under PrivatDNS funktionen i Android

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Välj den som passar din hjärna. Det är nyttigt att ha provat Ubuntu och Fedora för att få en känsla för två av de vanligaste grundläggande tänkesätten.

Tack, ska nog göra så. En månad med vardera och se vad jag fastnar för.

Hur är det med Debian nu för tiden, något att hänga i julgranen?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Nja, alltså om man stängt av alla delningsalternativ med windows (skicka data o.s.v) läser de alltså fortfarande av dstorn, vad som startas, installeras o.s.v?

Läser de av allting på alla företagsdatorer också? Alla företagshemligheter som sparas i diverse excel och word-dokument?

Det ingår i telemetri paketet. Endast i Enterprise versionerna går det att stänga av helt och hållet.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Tack, ska nog göra så. En månad med vardera och se vad jag fastnar för.

Hur är det med Debian nu för tiden, något att hänga i julgranen?

Debian är lite för ”religös” för min smak: jag vill bara att mitt Linuxskrivbord ska fungera; inte att distron ska ha åsikter om vilka program jag kör. Den biten var vad Ubuntu ursprungligen löste. Du kan komma dit med Debian också, men det är inte vad du får ur box.

Och en stabil Debianinstallation är precis som Enterprise-distributionerna fantastisk om du sätter upp saker med avsikt att de aldrig ska förändras, men på skrivbordet vill du typiskt ofta ha så ny programvara och så nya kärnor som möjligt för de användbarhets- och prestandaförbättringar detta kan ge. Då förlorar du lite av poängen med den filosofin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Vad kör man istället? s_s om man mest spelar spel och surfar youtube

Linux är ju det alternativ som gäller sånt fall, om man nu inte vill lägga massa pengar på en Mac. Jag har haft Windows kvar endast för spelens skull, allt annat har jag haft linux till.
Fram tills alldeles nyligen då jag upptäckte att det nuförtiden är lika enkelt att spela AAA-spel som i Windows (säkert inte alla än, men de jag hittills provat: Baldurs gate 3, Divinity origin 2, Witcher 3, Fallout 4 och Starfield) Det var inte fallet för en 2-3 år sen när jag provade sist. Jag vet inte hur det är med de vanligaste distributionerna typ Ubuntu och Linux Mint, men med Garuda Linux (och nu Nobara som jag håller på och testar) är installation och spelande lika enkelt som i Windows i steam och Heroic games (som jag använder för spel köpta hos GOG och Epic games).

Sant är att Linux i sig är inte Windows och kräver att man behöver använda hjärnan i alla fall lite för att avvänja sig från Windows i början, men som med allt annat så går det - OM man har ett öppet sinne och ha den faktiska viljan att göra det. Och nej, man behöver inte som några påstår: ständigt "hacka" i Terminalen om man inte vill. Om man får problem av nån anledning så kan det i och för sig behövas nån gång, men då handlar det mest om att klippa och klistra kommandon som communityn (eller AI som jag alltmer börjar använda) ofta hjälper med när man ber om hjälp, men precis som med Windows finns det ju rövhål även i Linux-communityn som mest ägnar sina liv åt att kräka ur sig "Läs Wikin! istället för att störa oss i eliten" när nybörjare ställer frågor

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Debian är lite för ”religös” för min smak: jag vill bara att mitt Linuxskrivbord ska fungera; inte att distron ska ha åsikter om vilka program jag kör. Den biten var vad Ubuntu ursprungligen löste. Du kan komma dit med Debian också, men det är inte vad du får ur box.

Och en stabil Debianinstallation är precis som Enterprise-distributionerna fantastisk om du sätter upp saker med avsikt att de aldrig ska förändras, men på skrivbordet vill du typiskt ofta ha så ny programvara och så nya kärnor som möjligt för de användbarhets- och prestandaförbättringar detta kan ge. Då förlorar du lite av poängen med den filosofin.

Nackdelen med Ubuntu är ju att de kör snap/flatpak, vilket jag är allergisk mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ubuntu har mer reklam än iOS/macOS! Apple är snarare motsatsen och blockerar istället spårning.

Visst får Apple in statistik via App Store, men det känns harmlöst i jämförelse med Google och Microsoft.

Nu är det längesen jag körde ubuntu, men vart kör dom reklam??

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Nu är det längesen jag körde ubuntu, men vart kör dom reklam??

Om man kör "sudo apt update" eller "upgrade" i terminalen så tror jag man får en liten text-rad om Ubuntu Pro.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Nackdelen med Ubuntu är ju att de kör snap/flatpak, vilket jag är allergisk mot.

Vad vill du köra med? Och varför är du emot flatpak? För övrigt är inte Flatpak aktiverat som standard i Ubuntu. Du måste dra en rad i terminalen för att aktivera det vad jag läst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad vill du köra med? Och varför är du emot flatpak? För övrigt är inte Flatpak aktiverat som standard i Ubuntu. Du måste dra en rad i terminalen för att aktivera det vad jag läst

När du installerar firefox från ”store” så är det snap som default

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Nu är det längesen jag körde ubuntu, men vart kör dom reklam??

Vet inte när du körde Ubuntu sist, men tidigare var reklam från Amazon inbyggt. Vill minnas att även min nuvarande installation av Ubuntu hade en Amazon-länk på skrivbordet.

Numera pushar de mest för Ubuntu Pro i terminalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

När du installerar firefox från ”store” så är det snap som default

Snap och flatpak är 2 olika vad jag vet? Jag frågade inte om Snap, jag vet att Snap är en del emot men snap är väl inte = med flatpak?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vet inte när du körde Ubuntu sist, men tidigare var reklam från Amazon inbyggt. Vill minnas att även min nuvarande installation av Ubuntu hade en Amazon-länk på skrivbordet.

Numera pushar de mest för Ubuntu Pro i terminalen.

haha ja senast jag körde desktop versionen är nog 12.04 eller 14.04. Server versionen mixtrar jag i dagligen dock.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vet inte när du körde Ubuntu sist, men tidigare var reklam från Amazon inbyggt. Vill minnas att även min nuvarande installation av Ubuntu hade en Amazon-länk på skrivbordet.

Numera pushar de mest för Ubuntu Pro i terminalen.

Jag kan inte minnas att det fanns en Amazon länk på skrivbordet varken i 24.04 eller 22.04 LTS versionerna. Det var rätt länge sedan Ubuntu tog bort Amazon vad jag vill minnas

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Snap och flatpak är 2 olika vad jag vet? Jag frågade inte om Snap, jag vet att Snap är en del emot men snap är väl inte = med flatpak?

För mig personligen är det samma sak. Oavsett så är det därför jag ogillar ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

För mig personligen är det samma sak. Oavsett så är det därför jag ogillar ubuntu.

Vad vill du använda då?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad vill du använda då?

Riktiga program där felsökningsguider funkar som säger kolla z-path for this and that, och inte nån mysko undermapp 14 nivåer ner, så kanske du hittar profilen osv som snap gör.
Sedan när snap-firefox (och vanliga på windows) uppdaterar, så tvingar firefox dig att starta om webbläsaren NU, inte när du kan/vill/behöver, för att snap tillåter att underliggande filer ändras och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Riktiga program där felsökningsguider funkar som säger kolla z-path for this and that, och inte nån mysko undermapp 14 nivåer ner, så kanske du hittar profilen osv som snap gör.
Sedan när snap-firefox (och vanliga på windows) uppdaterar, så tvingar firefox dig att starta om webbläsaren NU, inte när du kan/vill/behöver, för att snap tillåter att underliggande filer ändras och så vidare.

Nu var det länge sedan jag körde linux, men på Windows behöver du inte starta om webbläsaren direkt, du kan själv välja när du vill starta om Firefox.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kan inte minnas att det fanns en Amazon länk på skrivbordet varken i 24.04 eller 22.04 LTS versionerna. Det var rätt länge sedan Ubuntu tog bort Amazon vad jag vill minnas

Ubuntu 18.04 LTS var förinstallerad på min Dell XPS 13 Developer Edition, så kan eventuellt ha varit någon bundle specifikt för just Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ubuntu 18.04 LTS var förinstallerad på min Dell XPS 13 Developer Edition, så kan eventuellt ha varit någon bundle specifikt för just Dell.

18.04 kan nog ha Amazon, men de senaste 2 LTS versionerna har jag iallafall inte sett det. Tidigare än så kommer jag inte ihåg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nu var det länge sedan jag körde linux, men på Windows behöver du inte starta om webbläsaren direkt, du kan själv välja när du vill starta om Firefox.

Förutom nu för tiden, en av de stora anledningarna till jag hoppade av firefox igen, var att nu tvingar de dig att starta om webbläsaren för att kunna öppna länkar/ny tab eller whatever.
https://www.startpage.com/av/proxy-image?piurl=https%3A%2F%2F...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Förutom nu för tiden, en av de stora anledningarna till jag hoppade av firefox igen, var att nu tvingar de dig att starta om webbläsaren för att kunna öppna länkar/ny tab eller whatever.
https://www.startpage.com/av/proxy-image?piurl=https%3A%2F%2F...

Jag har aldrig fått upp det där felmeddelandet på Windows iallafall och jag har haft väntande uppdatering för Firefox. Jag har fått ett meddelande uppe i högra hörnet om att en uppdatering verkställs vid omstart och jag kan trycka på den och göra det nu, men har aldrig tvingats att starta om Firefox

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har aldrig fått upp det där felmeddelandet på Windows iallafall och jag har haft väntande uppdatering för Firefox. Jag har fått ett meddelande uppe i högra hörnet om att en uppdatering verkställs vid omstart och jag kan trycka på den och göra det nu, men har aldrig tvingats att starta om Firefox

Det brukade jag också få, en notis/knapp som säger starta om. Men för ett par månader sedan, så kom detta tvingande omstarten istället, så det var bara att hoppa av firefox-tåget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det brukade jag också få, en notis/knapp som säger starta om. Men för ett par månader sedan, så kom detta tvingande omstarten istället, så det var bara att hoppa av firefox-tåget.

Har ingen dator som Firefox inte är uppdaterad på just nu. Kan testa med nästa version. Men kan inte minnas det även den senaste tiden på Windows iallafall. Jag har dock inget emot att starta om direkt, vad är det för problem enligt dig? Tar ju bara några sekunder innan Firefox är uppe igen. För mig finns det iallafall ingen annan webbläsare även med denna nya "feature"

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Har ingen dator som Firefox inte är uppdaterad på just nu. Kan testa med nästa version. Men kan inte minnas det även den senaste tiden på Windows iallafall. Jag har dock inget emot att starta om direkt, vad är det för problem enligt dig? Tar ju bara några sekunder innan Firefox är uppe igen. För mig finns det iallafall ingen annan webbläsare även med denna nya "feature"

"Man" kanske har saker man måste göra just nu, och kan inte starta om för att failfox fått för sig att du måste starta om just nu denna milisekund..

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Det brukade jag också få, en notis/knapp som säger starta om. Men för ett par månader sedan, så kom detta tvingande omstarten istället, så det var bara att hoppa av firefox-tåget.

Nope. Nu har det kommit en uppdatering till Firefox och jag kan öppna nya flikar utan något problem innan jag startar om Firefox, se denna bild

Detta är med Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nope. Nu har det kommit en uppdatering till Firefox och jag kan öppna nya flikar utan något problem innan jag startar om Firefox, se denna bild
<Uppladdad bildlänk>
Detta är med Windows 11

Vänta ett tag innan du startar om. Jag ställer oftast datorn i sleep under veckan jag är nere på jobb. Stänger inte av datorn föröka när jag åker hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vänta ett tag innan du startar om. Jag ställer oftast datorn i sleep under veckan jag är nere på jobb. Stänger inte av datorn föröka när jag åker hem.

Nu har det gått 1 timme och jag kan fortfarande öppna nya flikar. Jag stänger av denna dator varje kväll. Den kommer vara i sleep under dagen medans jag är borta

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Vänta ett tag innan du startar om. Jag ställer oftast datorn i sleep under veckan jag är nere på jobb. Stänger inte av datorn föröka när jag åker hem.

För mig fungerade det efter att jag kom hem under eftermiddagen och hela kvällen på stationära datorn. Har nu den som pending på min bärbara dator som jag inte stänger av varje kväll

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig