Ny skärm, får inte till full screen

Permalänk

Ny skärm, får inte till full screen

Hej!
Jag har nyligen fått hem ny dator och ny skärm. Allt funkar kanon utöver att jag inte kan nyttja fullscreen trots att jag har ställt in skärmen på rätt upplösning, hz, samt skalan på 100% under "bildskärm".

Jag har även kontrollerat att det skall vara rätt inställningar under nvidias kontrollpanel. Trots detta har jag en svart board runt hela skärmen på ca 3 cm.

Drivrutinerna är även uppdaterade till de senaste.

Jag har en Asus rog swift oled pg27aqdm och nvidia 4070 ti super som GPU. Skärmen och GPU är kopplade via displayport-kabeln och genererar rätt hz osv. Det är som sagt envart att jag inte får till full screen så att hela skärmen nyttjas.

Jag kanske är fullständigt klappkass och lösningen är förmodligen simpel för den som kan.
Har ni några tips och lösningar jag kan prova för att kunna nyttja skärmen på det sett den skall nyttjas?

Tack på förhand.
MVH.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med "fullscreen"?

Har du svarta kanter runt bilden, är den beskuren eller vad är det som inte är i helskärm?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Hej!
Jag har nyligen fått hem ny dator och ny skärm. Allt funkar kanon utöver att jag inte kan nyttja fullscreen trots att jag har ställt in skärmen på rätt upplösning, hz, samt skalan på 100% under "bildskärm".

Jag har även kontrollerat att det skall vara rätt inställningar under nvidias kontrollpanel. Trots detta har jag en svart board runt hela skärmen på ca 3 cm.

Drivrutinerna är även uppdaterade till de senaste.

Jag har en Asus rog swift oled pg27aqdm och nvidia 4070 ti super som GPU. Skärmen och GPU är kopplade via displayport-kabeln och genererar rätt hz osv. Det är som sagt envart att jag inte får till full screen så att hela skärmen nyttjas.

Jag kanske är fullständigt klappkass och lösningen är förmodligen simpel för den som kan.
Har ni några tips och lösningar jag kan prova för att kunna nyttja skärmen på det sett den skall nyttjas?

Tack på förhand.
MVH.

Det är normalt. Kanten är inte displayen.

En OLED 27" är egentligen typ 26.2" eller nåt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Socialkompetenss: Är det enbart i spel eller även ute i skrivbordsmiljö?
Har du möjlighet att ta en bild på fenomenet?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Vad menar du med "fullscreen"?

Har du svarta kanter runt bilden, är den beskuren eller vad är det som inte är i helskärm?

Jag kanske var otydlig så jag ska försöka förklara bättre.

Fullscreen för mig är när bilden täcker hela ytan av skärmen och inte lämnar 3cm tomt/svart runt om de fyra sidorna på skärmen.

Googlar man på aktuell skärm ser man vad jag tolkar som fullscreen.
Ska man som referens utgå från ovan googlade bild så har min skärm konstant tomt/svart runt om skärmen på alla fyra sidor mot kanterna.

Om jag fortfarande inte lyckas förklara så ska jag fota av skärmen när jag har tillfälle till detta så att det inte räder några oklarheter om vad jag försöker förmedla. 🙂

Det gäller vid spel så väl som när jag klickar runt i inställningarna och försöker åtgärda detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Det är normalt. Kanten är inte displayen.

En OLED 27" är egentligen typ 26.2" eller nåt.

Tror du kanske missförstår då han beskriver en 3cm tjock border runt hela bilden och så tjock är då inte plastkanterna till den skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Jag kanske var otydlig så jag ska försöka förklara bättre.

Fullscreen för mig är när bilden täcker hela ytan av skärmen och inte lämnar 3cm tomt/svart runt om de fyra sidorna på skärmen.

Googlar man på aktuell skärm ser man vad jag tolkar som fullscreen.
Ska man som referens utgå från ovan googlade bild så har min skärm konstant tomt/svart runt om skärmen på alla fyra sidor mot kanterna.

Om jag fortfarande inte lyckas förklara så ska jag fota av skärmen när jag har tillfälle till detta så att det inte räder några oklarheter om vad jag försöker förmedla. 🙂

Det gäller vid spel så väl som när jag klickar runt i inställningarna och försöker åtgärda detta.

Min 271QRX på 27" har en svart kant på vardera sida om ca 2-3cm
I botten ingenting alls då den har en bezel istället som är 3cm i höjd
Upptill är det kanske 2cm svart yta också.

Det är för att skärmens antiburn-in ska kunna flytta runt displayen till och från, såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Tror du kanske missförstår då han beskriver en 3cm tjock border runt hela bilden och så tjock är då inte plastkanterna till den skärmen.

Tror ni missförstår TS

Reflektionen av mobilen är skärmytan. Det svarta till högre är "fake" skärmyta.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Det är normalt. Kanten är inte displayen.

Nej att kanten inte är displayen har även jag som simpel lekman koll på. Kanterna är väldigt tunna på skärmen och således får jag inte ihop stt det dkulle vara normalt då det vid alla videos på Youtube syns hur bilden fyller hela skärmen.

Min gör inte det. 😁

Skrivet av NordhNet:

@Socialkompetenss: Är det enbart i spel eller även ute i skrivbordsmiljö?
Har du möjlighet att ta en bild på fenomenet?

Självklart ska jag lösa det. Jag får återkomma med det imorgon då jag inte har möjlighet att fota av den just nu.

Det är konstant. Inte enbart vid gaming. 🙂

Skrivet av Leiri:

Det är för att skärmens antiburn-in ska kunna flytta runt displayen till och från, såvitt jag vet.

Det kan jag förstå gällande just "burn-in". Jag hänvisar ännu en gång till övriga klipp och recensioner där man ser en tydlig skillnad gällande bilden på sagda skärm. 👍

Tack för alla snabba svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Nej att kanten inte är displayen har även jag som simpel lekman koll på. Kanterna är väldigt tunna på skärmen och således får jag inte ihop stt det dkulle vara normalt då det vid alla videos på Youtube syns hur bilden fyller hela skärmen.

Min gör inte det. 😁

Självklart ska jag lösa det. Jag får återkomma med det imorgon då jag inte har möjlighet att fota av den just nu.

Det är konstant. Inte enbart vid gaming. 🙂

Det kan jag förstå gällande just "burn-in". Jag hänvisar ännu en gång till övriga klipp och recensioner där man ser en tydlig skillnad gällande bilden på sagda skärm. 👍

Tack för alla snabba svar!

Din skärm från HBU
Den har ju stora kanter runtom hela.

Permalänk
Skrivet av Leiri:

https://i.imgur.com/YQFz2NY.png Din skärm från HBU
Den har ju stora kanter runtom hela.

Ta den bilden och lägg till ytterligare ett par centimeter runt om hela skärmen så är det vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Du har fel upplösning. Sätt den på 2560x1440.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Socialkompetenss:

Ta den bilden och lägg till ytterligare ett par centimeter runt om hela skärmen så är det vad jag menar.

Varför inte ta en bild på fenomenet med Windows Display Settings öppen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

https://i.imgur.com/YQFz2NY.png Din skärm från HBU
Den har ju stora kanter runtom hela.

Det där är inte några 3cm bezel direkt. ~1cm på sidorna/toppen och kanske 1.5-2cm på botten dvs rätt vanliga mått på bezel runt panelen. Något är knas med hur TS dator och hans skärm kommunicerar.

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Du har fel upplösning. Sätt den på 2560x1440.

Ganska säker på att jag har ovan inställning. Jag får dubbelkolla när jag har möjlighet. I de bästa av världar är det handhavandet som fallerat. 😁

Skrivet av Leiri:

Varför inte ta en bild på fenomenet med Windows Display Settings öppen?

Det ska jag ordna när jag har möjlighet till detta så klart. 🙂

Permalänk
Medlem

@Socialkompetenss: Något du kan prova är att gå in i BIOS och se om problemet uppstår även där, då kan du avgöra om det är skärmen eller Windows som problemet ligger i.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du har någon form av Overscan/underscan aktiverat på skärmen/i nvidia control panel?

Annars kanske du kan jämföra med https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/14f4e6u/question_about...
Enligt reddit ovan så ser du hur mycket det ska vara enligt asus support.

Annars är det svårt utan någon bild

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Tror TS "3cm" är en uppskattning snarare än att de mätt skärmens svarta yta. Det ser större ut än vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Tror TS "3cm" är en uppskattning snarare än att de mätt skärmens svarta yta. Det ser större ut än vad det är.

Vi får invänta bild då de säger att det är tjockare än på bilden från HBU

Permalänk
Hedersmedlem

Blir det skillnad om du sätter ner refresh rate till 120Hz? För jag gissar att du har den på 240Hz?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

En PG27AQDM har en "död yta" i form av ramlös kant som är kring 5 millimeter eller så ovan, vänster och höger. Kanske 6-7 millimeter nedtill.

Det frågas ganska ofta om detta eftersom "frameless" misstolkas om att bilden är fri från kanter. Kanterna är kvar men de är utan den plastram som annars täcker den döda ytan hos andra skärmar. En död yta som då är där för att hålla panel och struktur på plats.

Om det är tre centimeter inåt är det något som är knas. Då är frågan om det är hela tiden eller enbart i ett specifikt spel? För är det enbart ett specifikt spel så brukar svaret finnas där.

Permalänk

I nvidias kontrollpanel ändra inställningen för skalning till stretch to full screen och att det ska göras på gpu så kan du i stort sett köra vilken upplösning som helst och den ska sträckas ut att fylla hela skärmen.

Se till att ha rätt bildförhållande bara på uplösningen så den matchar skärmen annar kan se lite märkligt ut t.ex när gubbarna är svinbreda för du valt en 4:3 upplösning som blivit utdragen på brädden för att fylla skärmen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack för alla era svar och engagemanget ni visat! Jag har suttit och betat av förslag på förslag och gick sedan in panelen på skärmen och såg att det helt enkelt inte var rätt "Aspect control" inställt vid installation av skärmen.

Nu är skalan 1:1 och allt verkar vara i sin ordning. Jag hade helt enkelt missat att kolla skalan på skärminställningen som jag trodde skulle vara standard på skärmen.

Det var en enkel lösning för en annan som är fullkomligt handikappad till datafrågor.

Tack för er tid och för era svar. Jag lägger mig platt och önskar er en fin fortsättning på veckan!