Prestandapatch på väg till Helldivers 2

Permalänk
Melding Plague

Prestandapatch på väg till Helldivers 2

Arrowhead Game Studios vd bekräftar att den instabila PC-versionen av Helldivers 2 snart får en uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lite väl sent sådär ett halvår efter lansering.

Visa signatur

12900K | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Passa på att byta anticheat så kan jag hoppa på.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

DLSS också tack

Permalänk
Medlem

Passerade just level 100. Tycker väl inte det är generella prestandaproblem iofs. Största problemet är att man fastnar vid drop in ibland. Det är trisst.

Jag saknar dock DLSS/FSR/XESS, ligger ju över 100fps nu. Men hade varit najs med riktigt hög fps, och slippa flimmret i det något taskiga TAA implementationen.

Kan förstå att spelet tappat spelare dock, det är ju inte jätte djupt. Hoppas det kommer lite mer endgame aktiviteter.

Permalänk
Medlem

De tappade väl ändå spelarbasen pga PSN-fadäsen? Tror inte riktigt det går att återhämta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De tappade väl ändå spelarbasen pga PSN-fadäsen? Tror inte riktigt det går att återhämta

Nu är det ju inte dött iofs, det är väl ca 50.000 spelare på en dag nu. Spelet är ju ganska repetitivt, och man kan förstå att det inte passar alla i längden.

edit:
Såg att just nu var det 54.000 inne och spelade, och dom flesta spelar väl inte dygnet runt så det är nog en del spelare kvar ändå. Även om det är långt från den miljon eller vad det var i början.

Permalänk

Det behövs fixas med vapen o strategems lite mer, blir några få som är användbara och resten är skit. Även ny content hade varit bra. Buffa skrotet, detta är inte PvP 😄

Jag och mina polare lirar knappt längre för allt känns rätt repetitivt och gjort nu, vi är ca lvl 50.
Prestanda har vi inte haft några problem med

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem

Inte prestandan som gjort att spelet dog utan mera att utvecklarna vägrade lyssna på communityn

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De tappade väl ändå spelarbasen pga PSN-fadäsen? Tror inte riktigt det går att återhämta

Mjo, dom länder som spelet togs bort från har inte fått tillbaka tillgång än så hur många % av spelarbasen var det?
Tråkiga är att det är Sony som bestämmer detta, så dom handikappar sitt eget spel.... Och så får Arrowhead skiten för det.

Hoppas dom fortfarande arbetar på det och kommer fram till en lösning.
Dom har ju snackat om att dom gjort en cape med review bombningen, så hade varit nice om den lanserats när dessa länder släpps in igen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Heckdivers 2

Visa signatur

ʜᴀʟᴏɢᴇɴ - ᴜ ɢᴏᴛ ᴛʜᴀᴛ
0:32 ━❍──────── -3:08
↻ ⊲ Ⅱ ⊳ ↺
VOLUME: ▁▂▃▅▆▇ 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Mjo, dom länder som spelet togs bort från har inte fått tillbaka tillgång än så hur många % av spelarbasen var det?
Tråkiga är att det är Sony som bestämmer detta, så dom handikappar sitt eget spel.... Och så får Arrowhead skiten för det.

Hoppas dom fortfarande arbetar på det och kommer fram till en lösning.
Dom har ju snackat om att dom gjort en cape med review bombningen, så hade varit nice om den lanserats när dessa länder släpps in igen.

Tror många hoppade av i sympati eller att de känner sig överkörda. Hela grejen var ju precis utvecklare och spelare i harmoni och symfoni. Utvecklarna var ju en stor aktiv del av community och skapade nya saker i realtid för att driva på

Permalänk
Medlem

Så atte... Ja..

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Jag har så svårt att tro på att prestandaproblem ens är anledningen till att spelarbasen gått ned så mycket. Det är väl snarare att den extrema hypen lagt sig?

Jag köpte spelet, spelade och snackade en hel del med kompisar de första veckorna. Sen la vi alla spelet på hyllan och har inte känt något sug att plocka upp det igen.

Inget av det berodde på prestanda eller det som hände med Sony. Tror att skaran som faktiskt bryr sig om det är en promille av de 400 000 spelare man tappat.

Spelat kraschade ju hela tiden när det var som mest populärt och ingen brydde sig mer än att de körde igång det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Ser ut som en helt vanlig kurva för ett nysläpp idag.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Fan, det ju så man hoppas att de som är konsument-fråge-intresserade ratar Helldivers så vi som är fullkomligt ointresserade av konsumentfrågor har fått en liten fristad. Inget ont som inte för något gott med sig.

Permalänk
Medlem

Undrar varför just helldivers 2 blivit ett spel man kastar "spelar antalet har gått ner med mer än 90%" när typ alla hypade spel tappar en stor del av sin spelarbas på ungefär samma vis. I princip alla nyhetssidor om spel jag läser skriver samma sak.

Ser fram emot liknande nyheter om alla spel i framtiden! "Nu har battlefield39/cod42 tappat 90% av sina spelare från första veckan!!"

Suck.

Permalänk
Medlem

Jag har inte märkt något fel med prestandan i Helldivers 2, men det hade varit trevligt med options för DLSS och FG som nån sa 👍

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Sex nya shipmodules idag. Dyra, så det finns lite att spela för. riktigt najs.

Permalänk
Medlem

Försent, spelet har redan tappat 90% av sin spelarbas. DLSS skulle vart prio ett för ett så pass tungt och kasst optimerat spel. Den nya djungel banan, är horribel för fps:en.

Kan moddare få ett bra fungerande DLSS mods på dagar, borde de också klara det.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Sex nya shipmodules idag. Dyra, så det finns lite att spela för. riktigt najs.

For democracy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Kan moddare få ett bra fungerande DLSS mods på dagar, borde de också klara det.

Länka gärna till en sådan mod, jag hittar då ingen.

Sen lider jag inte av några prestandaproblem heller, men kan ju vara värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmojao:

Länka gärna till en sådan mod, jag hittar då ingen.

Sen lider jag inte av några prestandaproblem heller, men kan ju vara värt att testa.

Den är universalt program visserligen men det heter Lossless Scaling på Steam.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Försent, spelet har redan tappat 90% av sin spelarbas. DLSS skulle vart prio ett för ett så pass tungt och kasst optimerat spel. Den nya djungel banan, är horribel för fps:en.

Kan moddare få ett bra fungerande DLSS mods på dagar, borde de också klara det.

Spelet har FSR som stöds av alla grafikkort.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Den är universalt program visserligen men det heter Lossless Scaling på Steam.

Verkar mest va värt om man kör på en bärbar windowsmaskin eller riktigt low end.

Måste tydligen låsa fps till halva av vad skärmen är inställd till också.

Nä då får man nog bättre resultat av att ställa ner grafikinställningarna och leka med bildskalningsfunktionerna AMD och NVIDIA har.

Blir kämpigt för alla på helldive i vilket fall när det är fullt ös

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Spelet har FSR som stöds av alla grafikkort.

Spelet har någon form av uppskalning som inte ser speciellt bra ut iallafall. Det kan vara FSR1, men för mig är det inte värt att använda vid 1440p. Spelet har redan på tok för flimrig TAA och uppskalningen gör det bara ännu sämre, och sedan blur på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De tappade väl ändå spelarbasen pga PSN-fadäsen? Tror inte riktigt det går att återhämta

massor av spelare som fortfarande lirar. det som gjorde helldivers 2 så himla populärt var just hur hög replayability spelet har. jag och polarna kan sitta i 2 olika squads/games i discord, vips så har 8 timmar precis gått förbi!
jag har ej behövt länka mitt konto iaf, klickade skip första gångerna jag starta upp spelet, sen dess har inget annat kommit upp!

spelet har fungerat bra med kanske bara 1 krasch i veckan, men annars så hade man hoppats på att de patchar så spelet flyter lite bättre, 55fps i tunga scener annars 90-110fps, hade varit soft om de kunde få upp de till 90 minimum iaf med min 6950xt hehe

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett kul spel, men är det värt att köpa idag om man aldrig spelat det tidigare, eller har tåget gått och man kommer bli utkickad om man är ny? Läser på reddit att det är väldigt "toxic", men det är ju större delen av hela reddit i sig så det kanske inte är så mycket att ta fasta på.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Verkar vara ett kul spel, men är det värt att köpa idag om man aldrig spelat det tidigare, eller har tåget gått och man kommer bli utkickad om man är ny? Läser på reddit att det är väldigt "toxic", men det är ju större delen av hela reddit i sig så det kanske inte är så mycket att ta fasta på.

Nu har jag spelat ganska mycket, men så länge man tänker på andra så funkar det bra, finns alltid assholes, du kan välja att skapa en egen grupp och kicka de som är irriterande, eller heöt enkelt hoppa ur gruppen om de inte går att spela.. en del är bara dåliga på spelet också ;).
Gå inte upp för snabbt i svårghetsnivå och börja med insekterna. Robotarna är mycket svårare, eller en helt annan spelstil och man behöver ett bra vapen

Det är ett riktigt kul spel, helst med kompisar, mycket replayability, mycket action
ps. Du får supercredits på kartorna i lite olika dörrar osv, diamanterna på kartan är nästan det viktigaste

Ha så kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.3:

Nu har jag spelat ganska mycket, men så länge man tänker på andra så funkar det bra, finns alltid assholes, du kan välja att skapa en egen grupp och kicka de som är irriterande, eller heöt enkelt hoppa ur gruppen om de inte går att spela.. en del är bara dåliga på spelet också ;).
Gå inte upp för snabbt i svårghetsnivå och börja med insekterna. Robotarna är mycket svårare, eller en helt annan spelstil och man behöver ett bra vapen

Det är ett riktigt kul spel, helst med kompisar, mycket replayability, mycket action
ps. Du får supercredits på kartorna i lite olika dörrar osv, diamanterna på kartan är nästan det viktigaste

Ha så kul!

Tack för bra info! Blir ett givet köp!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)